מטא אמזון גוגל אפל אילוסטרציה (אילוסטרציה: סטודיו מאקו)
אילוסטרציה: סטודיו מאקו

תקופת הדוחות מגיעה לשיאה ביומיים צפופים שבהם ייחשפו התוצאות השנתיות של חברות הטכנולוגיה הגדולות. ראשונה, מטא, תדווח הערב, ובחמישי בערב בזו אחר זו יציגו אפל, אמזון וגוגל את תוצאותיהן לרבעון האחרון של 2022 ושל השנה כולה. הלילה כבר הציגה Snap - חברת האם של הרשת החברתית סנאפצ'ט - את סיכום 2022, שהיה מאכזב והוביל להתרסקות המניה ב-14% במסחר המאוחר.

עד כה סיפקו חברות הטכנולוגיה כולן שורות תחתונות ועליונות דרמטיות: בשבוע שעבר נחשפו התוצאות של מיקרוסופט (שהציגה צמיחה חלשה של 2% ותחזית צמיחה קודרת לרבעון הנוכחי), נטפליקס (שהפתיעה עם הגדלת מספר המנויים ועם פרישתו של המנכ"ל המיתולוגי, ריד הייסטינגד), אינטל (שהציגה דוחות גרועים ומאז מחקה כבר קרוב ל-7% משוויה) וטסלה (שטסה במסחר אחרי דוחות שהפתיעו לטובה).

מטא: האם צוקרברג ימשיך את ההימור על המטאוורס

מבין חברות הביג טק, מטא - החברה האם של פייסבוק, וואטסאפ ואינסטגרם - נמצאת במצב הרגיש ביותר כיום. המודל העסקי שלה מבוסס ברובו המוחלט על הכנסות מפרסום - תחום שנחלש מאוד בתקופות של כלכלה במשבר - וההימור הגדול שלה על המטאוורס עדיין לא מתרגם עצמו להכנסות, מה שהרחיק השנה את המשקיעים בוול סטריט. היא גם היתה הסנונית שהחלה את גל הפיטורים בביג טק, עם מהלך של 11 אלף מפוטרים שהוכרז כבר בנובמבר.

ולא בכדי. 2022 היתה מאוד גרועה למניית מטא. בתחילת השנה שעברה, ערכה עמד על 332 דולר והיום (רביעי) היא נסחרת בכ-149 דולר - אובדן ערך בשיעור של 56%. וזה כבר היה גרוע יותר: בסוף אוקטובר, לאחר פרסום הדוח לרבעון השלישי של 2022, קרסה החברה ב-25% והגיעה לשפל שנתי של 88 דולר. זה היה כבר הרבעון השני ברציפות שבו מטא רשמה ירידה בהכנסות, הומשקיעים הענישו אותה על כך. עם זאת, מאז נובמבר ניכרת התאוששות במנייה, והיא עלתה ב-60%, עם רוח גבית מהראלי של תחילת השנה בוול סטריט, שאיפשר לה להוסיף עוד 22% לערכה רק בחודש ינואר.

מארק צוקרברג, Mark Zuckerberg (צילום: 	Bloomberg / Contributor, getty images)
צוקרברג. המשקיעים שליליים לגבי המשך ההשקעה במטאוורס | צילום: Bloomberg / Contributor, getty images

הציפיות של האנליסטים מהדוחות של מטא הלילה (רביעי) לסיכום הרבעון האחרון של 2022 הן לרווח למניה של 2.26 דולר והכנסות של 31.53 מיליארד דולר. המשקיעים יסתכלו הלילה על ההכנסות מפרסום והאם המאמצים של מטא לשפר את הטרגוט של המודעות בפייסבוק ואינסטגרם - בין היתר גם כדי להתגבר גם על המכשול ששמה לה אפל, שאפשרה למשתמשים לבטל את האפשרות לעקוב אחריהם - מניבים פרי. בנוסף, יהיה מעניין לשמוע אם המנכ"ל והמייסד מארק צוקרברג מנמיך או מגביר את הלהבות של המטאוורס. אם ב-2022 הוא עוד יכול היה לנסות למכור את חזון העתיד המדומה, ברבעון האחרון העולם הלך שבי אחרי חזון אחר לגמרי, של Generative AI, ונראה שצוקרברג בכיוון הלא נכון.

אמזון: האם ההכנסות מעסקי הענן יצמחו

אמזון נאבקת בעת האחרונה בהיחלשות המסחר, שנובעת מההאטה הכלכלית, והיפוך המגמה שהחלה בתקופה הקורונה. אמזון כמעט הכפילה את מספר העובדים שלה בתקופת המגפה, לאור הדרישה הגוברת למסחר מקוון בשל הסגרים שלא איפשרו לצרכנים לצאת לקניות בחנויות. עם זאת, עם היציאה מתקופת הקורונה וההאטה הכלכלית בעולם, הכנסותיה של אמזון התכווצו והיא נאלצה החודש לפטר 18 אלף עובדים.

מניית אמזון נסחרת כ-45% פחות משוויה בשיא בנובמבר 2021, זאת למרות שעלתה מעל 15% מתחילת השנה הנוכחית. זאת, בדומה לחברות אחרות בסקטור הטכנולוגיה שנישאו על הראלי הירוק של תחילת השנה.

בניסיון להיאבק במגמה, אמזון השיקה השנה אירוע מכירות נוסף ל"פריים דיי" המסורתי, להגברת הכנסות לפני מכירות החגים. בנוסף, במטרה לייצר מנועי צמיחה שאינם מבוססים על מכירות, השקיעה אמזון השנה 3.5 מיליארד דולר ברכישת ספקית שירותי הבריאות Medical One, כשמנגד סגרה את פעילות Amazon Care לשירותי רפואה טלפונית מרחוק. עוד השקיעה אמזון 1.7 מיליארד דולר לרכישת רומבה, יצרנית ה-iRobot. כבר בספטמבר דיווח הוול סטריט ג'ורנל על כך שבכוונת רשות הסחר הפדרלית (FTC) לבחון את שתי עסקאות הענק של אמזון, בדומה לרגולטורים נוספים המפקחים על הרכישות האחרונות של ענקיות הטק.

רשת אמזון, amazon web (צילום: Casimiro PT, shutterstock)
אמזון. הכריזה על יום קניות נוסף לפריים דיי במטרה להגדיל הכנסות | צילום: Casimiro PT, shutterstock

מבחינת התחזיות, אמזון צפויה להציג רווח למניה של 0.17-0.15 דולר והכנסות של כ-145 מיליארד דולר לרבעון האחרון של 2022, כך לפי הערכות אנליסטים. זו צפויה להיות עליה של יותר מ-5% מהרבעון המקביל ב-2021. עסקי הענן של אמזון (AWS), האחראים ליותר מרבע מהכנסות החברה, צפויים להדגים עליה של 24% בהכנסות ממכירות ברבעון האחרון של השנה. ברבעון הקודם (יולי-ספטמבר) ההכנסות מעסקי הענן צמחו ב-28%.

גוגל: תקופה שכולה Code Red

ענקית החיפוש והפרסום גוגל מגיעה לפרסום דוחותיה לרבעון האחרון של 2022 בחמישי הקרוב תוך שהיא עוברת אחת התקופות הקשות בתולדותיה. פיטורי ענק של 12 אלף עובדים, הגדולים ביותר בתולדות החברה; איום חדש שהולך ומבצבץ בזירת הבינה המלאכותית כתוצאה מאיחוד הכוחות בין מיקרוסופט ו-OpenAI, מפתחת ChatGPT; וכעת גם תביעה חדשה ומטרידה לפירוקה שהגיש משרד המשפטים האמריקאי, שסיכוייה נראים על פניו מבטיחים.

הסימן המובהק ביותר לכך ש-ChatGPT אכן תפס את גוגל לא מוכנה הוא המהלכים בהם נקטה החברה. אחרי שהכריזה על code red, החברה גייסה למילואים את המייסדים סרגיי ברין ולארי פייג' והודיעה על יצירת מסלול חדש לאישור יוזמות בתחום הבינה המלאכותית, שרבות מהן מפותחות בחברה.

משרדי גוגל  (צילום: ColorMaker, shutterstock)
גוגל. לארי וסרגיי הוזעקו כדי לסייע | צילום: ColorMaker, shutterstock

לפי הערכת חלק מהאנליסטים החוליה החלשה בדוחות גוגל היא יוטיוב, כאשר ברבעון הקודם הכנסות פעילות זו קטנו ב-2%. יוטיוב מנסה מצד אחד להילחם בטיקטוק, באמצעות פורמט ה-shorts שלה, ואף חתמה חוזה תוכן עם ליגת ה-NFL במטרה למשוך קהלים חדשים. מול זאת, עסקי החיפוש צפויים להיות יציבים. על רקע כל האתגרים הללו, קונצנזוס האנליסטים הוא לרווח למנייה של 1.17 דולר - מול 1.53 ברבעון המקביל.

 אפל: עד כמה נפגעה ממדיניות הסגרים?

סגרי קורונה בסין, צריכה מוגברת של מחשבים וסמארטפונים במהלך הסגרים ומשבר כלכלי הם שלושת הגורמים העיקריים שיביאו את אפל, כך לפי הערכות בשוק, לרשום ירידה ראשונה בהכנסות מאז 2019 בדוחות הרבעוניים הקרובים שלה. אפל פרסמה אזהרה כבר בנובמבר לפיה מדיניות הסגרים הנוקשה של סין פוגעת פגיעה קשה בייצור מכשיר הדגל שלה - האייפון 14, בדיוק בתקופת בחגים הנוצרית. כמה קשה הייתה הפגיעה הזו בשורה התחתונה של החברה והאם היא צופה התאוששות ברבעון הבא הן שתי השאלות העיקריות שמעסיקות את המשקיעים היום.

אפל בלטה עד כה גם בכך שהיתה חברת הטכנולוגיה היחידה שלא יצאה במהלך פיטורים נרחב. ההערכות ליכולתה להימנע מקיצוץ רוחבי נעוצות בכך שבתקופת הקורונה הצמיחה שלה היתה מצומצמת יותר בהיקפי כוח האדם. עם זאת, יתכן שאם תוצאות השנה הנוכחית תהיינה גרועות במיוחד, גם אפל לא תוכל להימנע מקיצוצים.