צבי שרייבר, Freightos (צילום: Freightos, יחצ)
צבי שרייבר. "ההנפקה מתקדמת מצוין" | צילום: Freightos, יחצ

מיעוט ההנפקות השנה של חברות ישראליות בנאסד"ק, גורם לכל חברה שמצהירה שהיא בדרך למסחר לבלוט מעל פני השטח. עד כה, למעט מובילאיי שניתן לה עד כה יום אחד של חסד עם צמיחה של 38% - גם מעט החברות שהצליחו להיכנס בשערי הבורסה האמריקאית, סבלו מקשיים במניה.

על כן, לפני 4 וחצי חודשים, שוחחנו עם צבי שרייבר, המנכ"ל של חברת השילוח הימי פרייטוס ועם עזרא גרדנר, הבעלים של הספאק גשר 1, והרמנו גבה על התזמון שהכריזו להנפקה: "למה פרייטוס מתמזגת עם ספאק דווקא עכשיו?". שניהם הבטיחו לנו יחדיו שהמיזוג יושלם ואוטוטו החברה עושה את צעדיה הראשונים בעולם הציבורי. זאת, חרף החולשה הברורה בשוק. "הפיכתנו לציבוריים וגיוס ההון הנוסף יאפשרו להרחיב את הפלטפורמה באופן משמעותי ולהפוך לכלי מוביל בשינוע הבינלאומי", מסר שרייבר בהודעה מטעם החברה.

כמעט חודש לאחר מכן, כשחשפנו כאן את דחיית מרבית ההנפקות של החברות הישראליות בנאסד"ק, בראשן של סייבריזן (שמחפשת כבר רוכש) פנינו שוב לפרייטוס, שאישררו שבכוונתם להיכנס עד סוף השנה לבורסה בניו יורק.

אך הצהרות לחוד ומציאות לחוד, וכעת בפרייטוס גם מודים בכך בפה מלא. "לצערי לא ניכנס השנה לנאסד"ק", אמר שרייבר ל-tech12.

ביוני אמרת שאתם כבר נכנסים לבורסה?
"תראה, היינו צריכים להכין תשקיף להנפקה. זה פרויקט גדול שלקח לנו כמה חודשים כדי להשלים, שכלל לעשות את כל הדוחות שלנו ושל החברות שרכשנו. זה לקח לנו הרבה זמן, הרבה יותר ממה שתכננו".

כשהלכתם ל-PIPE (גיוס הון לפני הנפקה בספאק) לא היה לכם תשקיף מוכן?
"לא. כל תהליך הגיוס נעשה על מצגת של פאוורפוינט".

אז איפה זה עומד עכשיו?
"רק לפני 5 שבועות הגשנו תשקיף לרשות ניירות ערך האמריקאית, וכרגע אנחנו בדיונים מול ה-SEC וזה תהליך שייקח עוד זמן".

מפרייטוס נמסר כי: ״ההנפקה/מיזוג של פרייטוס מתקדמת מצויין ולפי התוכנית וזאת למרות מצב השוק. סכום הגיוס לא השתנה והחברה מצפה שההנפקה תקרה כמתוכנן. נעשתה כבר הגשה של טיוטת תשקיף לרשות. על מנת להיות יותר שמרניים, עדכנו רק בכחודשיים את הצפי של תחילת המסחר לרבעון הראשון של 2023 במקום סוף 2022.״

פרייטוס היא פלטפורמה להזמנה ומעקב של שירותי שילוח בינ"ל, באוויר ובים. לפי הנתונים של החברה, הפלטפורמה משרתת כיום למעלה מ-10,000 יבואנים ויצואנים, 3,500 אנשי שילוח ו-200 חברות תעופה, הובלה ימית והובלה יבשתית. מאז 2019 רשמה פרייטוס צמיחה מהירה של 213% בהזמנות ושל למעלה מ-60% ברווח הגולמי, אבל העלייה בהכנסות לחברה צומחת היא לא מרשימה למדי. כמו כן היא סובלת מאותן בעיות של חברות SaaS צומחות - העלויות שלה עולות על ההכנסות. החברה גם סובלת מהירידה הדרסטית במחירי השילוח הימי, שמכה גלים בכל סקטור השילוח העולמי.

כעת ברור שהחברה עדיין רחוקה מאוד מכניסה לבורסה, מה שמעלה סימני שאלה האם ה-SEC יאשר את תנאי המיזוג ויאפשר לה להיכנס בשערי הנאסד"ק – כפי שהיקשה על כניסתה של איטורו, שלבסוף נאלצה לבטל את ההנפקה (שבשיאה העניקה לאיטורו שווי של למעלה מ-10 מיליארד דולר).

בתוך כך, עוד חברה שהבטיחה דאז שתנפיק עד סוף הרבעון השלישי, כלומר עד סוף ספטמבר, זו חברת הסייבר האב סקיוריטי – שהתמזגה שנה שעברה עם שלד בורסאי כשנכנסה לבורסה בת"א, ואמורה הייתה להתמזג פעם שניים עם ספאק – אך כאמור תאריך זה חלף מזמן. היום אחרי הצהריים (חמישי) צפויה פגישת משקיעים של בעלי המניות של החברה שצפויים להחליט אם לאשר את המיזוג עם הספאק, להתחיל להיסחר בנאסד"ק (ומתי) ולהימחק מהמסחר בתל אביב.