מה עושה מנהל/ת מוצר?

ניהול מוצר (פרודקט) הוא אחד המקצועות המבוקשים בעולם ההייטק, אבל המקצוע הזה יכול להשתנות באופן קיצוני מחברה לחברה וממוצר למוצר. יום של מנהלת מוצר שהוא פיצ'ר בתוך מערכת גדולה יותר, כמו זה של נופר פלד שעובדת על אחד מאינספור המוצרים של גוגל, שונה באופן מהותי מיום של מנהל מוצר כמו שאדי כיוף, איש הפרודקט של הסטארט אפ Enso Security, שמעיד על עצמו שהוא "עושה הכל".

אם לשאול רגע מונח מתעשייה אחרת לגמרי, מנהל מוצר הוא קצת כמו נווט: הוא זה שמכוון את המוצר (ולכן, גם את הצוות שעובד עליו) כך שהוא יגשים את מטרת העל של החברה. אם בספוטיפיי המטרה הגדולה היא שכמה שיותר משתמשים יאזינו למוזיקה במוצר כמה שיותר שעות ביום ולכן יהיו מוכנים לשלם עליו, ובגוגל רוצים להגדיל את מספר המשתמשים היומי כדי שיהיה אפשר לחשוף אותם לפרסומות שמייצרות הכנסה לחברה - לשתי החברות האלו לא יכולה להיות גישה זהה להגדלת בסיס המשתמשים שלהן. וכאן מנהלי המוצר נכנסים לתמונה.

אפליקציה tech12 להורדה

מנהלי המוצר אוספים נתונים על השימוש של המשתמשים, מזהים בעיות, בוחנים ראיונות עם משתמשים ובונים אסטרטגיה בשביל להזיז המטריקות לכיוון הרצוי. ואם לשאול שוב מונח מתעשייה אחרת לגמרי, אפשר לומר שמנהלי מוצר הם כמו מפיקים של סרט: הם רואים את התמונה הגדולה, את המטרה, ומכוונים את כל הצוותים השונים על מנת שינועו כולם בצורה מסונכרנת אל אותה המטרה. הם קובעים סדר עדיפויות לפיתוח לפי המטרות של החברה ולפי המשאבים שלה. לכן, כשמנהלי מוצר יושבים בישיבות צוות, בדיוק כמו שמפיק מייצג את קהל הצופים - כך הם מייצגים את המשתמשים בתוך הצוות.

למדריך המלא למקצועות בהייטק >

מנתוני סקר השכר של קהילת "צרות בהייטק" ו-tech12 שנערך בתחילת השנה עולה כי השכר בתחום ה-Product Management מתחיל מכ-22 אלף שקל בחודש לחסרי ניסיון ומטפס ל-29.5 אלף שקל בממוצע. אנשי פרודקט עם למעלה משבע שנות ניסיון מרוויחים כ-38.2 אלף שקל בחודש בממוצע.

מה תצטרכו בשביל להיות מנהלי מוצר טובים?

1. להבין בעיות מורכבות אבל להסביר אותן בפשטות. יכולות הוראה יעזרו לכם לגרום לצוות להבין מדוע הדבר שאתם רוצים ליישם כל כך חשוב - וחשוב יותר מהדברים האחרים שהם עובדים עליהם.
2. יכולות מנהיגות. לדעת לרתום את הצוות למשימה, אבל בלי הסמכות הניהולית לחלק פקודות. לכן צריך לדעת להוביל ולא להיות מובל.
3. לא לפחד מדאטה. צריך לדעת לעבוד עם ערימות של נתונים, להבין מה המידע הכי חשוב, לנתח ולבנות מטריקות. לא צריך לדעת תכנות בשביל זה, אבל בהחלט לא להיבהל מהרבה נתונים.
4. וגם לא לפחד מפיתוח. איש/אשת פרודקט מעולה לא חייבים לדעת תכנות, אבל כן חשוב לדעת איך לדבר עם מפתחים, להבין את התשובות שלהם ולהיות מסוגלים להעריך מה יכול לקחת להם יותר זמן ומה פחות.
5. סבלנות. ניהול מוצר הוא תפקיד שצומחים אליו ולא מוצנחים אליו, לכן בדרך כלל מדובר בתפקיד שני או שלישי בתעשייה. צריך לדעת איך מערכת של סטארט אפ פועלת על מנת שיהיה אפשר להפעיל את המערכת כמו שצריך.
6. רקע. אם המוצר טכנולוגי, מנהלי המוצר יגיעו עם רקע טכנולוגי או פיתוחי כלשהו. אבל מנהלי מוצר שונים יכולים להגיע מתחומים שונים - מוצר שמתמקד בתחום הרפואי יכול להיעזר במנהל מוצר שמגיע מתחום הרפואה, למשל.

מה עושה מנהל מוצר בחברת ענק

נופר פלד לוי, מנהלת מוצר Climate Crisis בגוגל

נופר פלד לוי, google (צילום: ענבל מרמרי)
נופר פלד לוי, גוגל. "בניהול מוצר אתה צריך כל פעם, בכל חברה, להמציא את עצמך מחדש" | צילום: ענבל מרמרי

נופר, על מה את עובדת?
"אנחנו בונים מוצר שעוזר להתמודד עם אסונות אקלימיים. אנחנו אוספים נתונים, בונים מודלים שחוזים מתי יכול להיות אסון טבע ובאיזה איזור הוא יכול להכות, ומזהירים את התושבים בזמן. המטרה שלנו היא לספק מידע אמין בזמן אמת לתושבים על מנת להציל חיי אדם".

מה זה אומר בפועל שאת מנהלת את המוצר?
"אחד האסונות שאנחנו רוצים להתמודד איתם הוא שטפונות. אז צד אחד של ניהול המוצר זה להבין מה המידע שיש לנו בשביל לטפל בבעיה, ועל זה עובדים צוותי המחקר שלנו. הצד השני הוא שאחרי שאנחנו מקבלים את המפה של הסיכונים לשטפונות, אין למשתמשים שנמצאים באזורים המועדים לסכנה את היכולת לקרוא את המפות האלה. אז עכשיו יש שלב שלם של תהליך פרודקטיזציה: איך אנחנו מנגישים את המידע שיש לנו בצורה טובה למשתמשים הרלוונטיים?

"אחד הדברים שעשינו היה לפרק את המידע לאינפוגרפיקה שמראה עד לאן המים יכולים לעלות ומהי רמת הסיכון בכל רגע במיקום מסוים. מכאן אנחנו מנסים להבין איך מגיעים עם המידע הזה למשתמשים. ישנם איזורי שטפונות שלרוב האנשים שגרים בהם אין טלפון חכם, וצריך להבין איך מגיעים אליהם. כאן אנחנו עובדים עם ארגונים אזרחיים שמכירים את השטח".

איך הגעת להיות מנהלת מוצר?
"עברתי כביכול את 'המסלול הקלאסי' עד שנהייתי מנהלת מוצר: התחלתי ב-8200, עברתי להיות מפתחת, ומשם לניהול מוצר. בכל זאת, כשהתחלתי לעשות את המסלול לפני 15 שנה, הייתי הרבה פעמים האישה היחידה או השניה בחדר. כולנו יודעים שמפתחים זה תחום שעדיין שומר על דומיננטיות גברית, אבל זה גרם לכך שגם בתחום ניהול המוצר יש רוב גברי".

נופר פלד לוי, גוגל: "אתה צריך להיות איש של אנשים ולדעת איך לתקשר להם דברים מסובכים כדי שהם יוכלו להבין מה הם עושים ולמה הם עושים את זה. צריך לשלב יכולות ניתוח עם המון יצירתיות, כי הפתרונות שאתה מציג צריכים לקחת את המוצר כל הזמן קדימה"

מה ההבדל בין להיות מנהל מוצר בחברה גדולה כמו גוגל לבין לעבוד בחברות אחרות?
"מה שאני אוהבת בלעבוד בגוגל זה שאני עושה ניהול מוצר באופן מאוד טהור. הייתי בכל מיני חברות וראיתי המון גישות למקצוע, ופה אני עוסקת ממש רק בחלקים של התפקיד שאני אוהבת. אני צריכה להסתכל על מטריקות, ואני יכולה לפנות למחלקות שונות בשביל לקבל מטריקות חדשות. בגוגל יש יותר משאבים ולכן יש לי גישה להרבה מאוד מדדים, אבל אז גם כמות המידע היא עצומה וזה יכול לבלבל - צריך לדעת איפה להסתכל, איך לנתח ולהבין יותר טוב. זה גם אחד הדברים המאתגרים בניהול מוצר, שאתה באמת צריך כל פעם, בכל חברה, להמציא את עצמך מחדש".

אז איך מגיעים להיות מנהל מוצר?
"קודם כל אתה צריך להיות איש של אנשים. אתה צריך לדעת איך לתקשר להם דברים מסובכים על מנת שהם יוכלו להבין מה הם עושים ולמה הם עושים את זה. אתה צריך לשלב יכולות ניתוח ביחד עם המון יצירתיות, כי הפתרונות שאתה יכול להציג צריכים לקחת את המוצר כל הזמן קדימה.

"בכל ההייטק יש בעיית ג'וניורים, גם לפיתוח וגם למרקטינג קשה להיכנס בלי ניסיון. הדרך הכי טובה היא להתמקצע. בגוגל למשל יש המון תקנים של מתלמדים או סטודנטים, שבהם מקבלים ניסיון יום או יומיים בשבוע תוך כדי הלימודים. כשהם מסיימים את התואר הם מקבלים גם ניסיון שהוא מאוד רלוונטי וגם שורה בקורות חיים שנותנת להם את היתרון שהם צריכים".

מה עושה מנהל מוצר בחברה בצמיחה

ארבל זינגר, דירקטור מוצר ב-Melio המפתחת פלטפורמת תשלומים עבור עסקים קטנים בארה״ב (כ-500 עובדים) ואחד משני המנהלים של העמוד "צרות בהייטק"

ארבל זינגר, זומבה (צילום: גיא טובול)
ארבל זינגר, Meilo. "רוב מנהלי המוצר לא מנהלים אנשים ואפילו לא מנהלים את המוצר, אלא את הבעיות שלו" | צילום: גיא טובול

ארבל, איך אתה רואה ניהול מוצר?
"הרעיון הבסיסי של ניהול מוצר זה למצוא את הבעיות שאנחנו מנסים לפתור. זה אומר להגדיר את הבעיות האלה מספיק טוב ואז גם לקבוע שהן מספיק חשובות עבור המוצר שלנו. אחרי שהגדרת את הבעיה הדחופה ביותר אתה יכול להשתתף בפתרון, אבל לפחות בתפיסה שלי - הנגיעה בפתרון היא החלק הכי פחות מעניין. יש מעצבות נהדרות ויש מתכנתות מעולות והן יכולות לפתור את הבעיות. התפקיד שלי זה להבין מה הבעיות שבכלל צריך לפתור ולוודא שזיהינו את הבעיה כמו שצריך. האחריות שלי היא על לזהות את הבעיה ולהעביר אותה לאנשים הנכונים כדי שיפתרו אותה. רוב מנהלי המוצר לא מנהלים אנשים ואפילו לא מנהלים את המוצר, אלא את הבעיות שלו".

חייבים להגיע מפיתוח בשביל להיות מנהל מוצר?
"אני הגעתי מפיתוח ויש בזה יתרונות. אני מבין את השפה של המפתחים שלי, אני יודע מה המשאבים שאצטרך אם אני רוצה לפתח משהו מסוים. אבל אני ממש לא חושב שמנהלי מוצר צריכים בהכרח לדעת לתכנת. פגשתי מנהלי ומנהלות מוצר נהדרים שלא היו מתכנתים. כאלה שהגיעו מעיצוב או ממשפטים או ממלא תחומים אחרים. אבל כן, ככל שהמוצר שלך יותר טכנולוגי, זה כן יהיה יותר קריטי שמנהל המוצר יבין את הטכנולוגיה".

ארבל זינגר, Melio: "אני לא רוצה שהמפתח ישב על הפיתרון בלי שזה מעניין אותו מה קורה בסוף. לכן אני חייב להכניס להקשר, להסביר מה למדנו מיוזרים, מה הסיבה שבגללה אנחנו רוצים לפתור את הבעיה"

מה האתגרים שלך בעבודה?
"מנהיגות זה דבר מאוד משמעותי. אני לא רוצה שאנשים יעשו משהו כי הם חייבים, אלא כי הם יבינו שזה הדבר הנכון למשתמש, לחברה, לפתרון הבעיה. אני לא רוצה שהמפתח ישב על הפתרון בלי שזה מעניין אותו מה קורה בסוף. אני חייב להכניס להקשר, להסביר מה למדנו מיוזרים, מה הסיבה שבגללה אנחנו רוצים לפתור את הבעיה. לכן אתגר מרכזי בתפקיד שלי הוא לגרום לכולם להבין על מה אנחנו עובדים ולרתום אותם למשימה".

תן לי דוגמה.
"בוא נגיד שיש לי אונבורדינג (onboarding) למוצר שלי: המשתמש מקבל הדרכה על מנת שיוכל להבין איך להשתמש במוצר. אני, כמנהל, מסתכל על הנתונים ורואה שיש אחוז גבוה מדי של נטישה בזמן האונבורדינג. אולי צריך לשנות משהו בתוך התהליך? אולי להוסיף רק חץ שיראה איפה לוחצים? אולי באנר? אולי צריך לחשוב על כל התהליך מהתחלה? אני אוסף נתונים ומראה מה הבעיה במוצר, מה הנתונים שאנחנו רוצים להזיז, מגדיר איזשהו יעד ומקבל את ההחלטה שאנחנו הולכים על היעד הזה. משם אני מתחיל לעבוד עם האנשים השונים שיכולים לעזור לי להגיע לפתרון.

"אין לי יכולות עיצוב, אבל יש לי יכולת לעבוד עם המעצבים. אני אולי יודע פיתוח, אבל יש מפתחים שיכולים להבין איך יראה תהליך הפיתוח עצמו. אתה חייב להבין איך אפשר להשקיע את המשאבים בלהגיע לפתרון ואז בסוף אתה חייב לפגוש שטח, אתה חייב לפגוש את היוזרים שלך ולראות האם הם באמת השתמשו בפתרון בדרך שאתה חשבת שהם ישתמשו בו".

מה ההבדל מבחינתך בין ניהול מוצר בחברה גדולה לבין ניהול מוצר בחברה בצמיחה כמו Meilo?
"האימפקט שלך יותר גדול, אובייקטיבית, ככל שהחברה גדולה יותר. שינית משהו במוצר של גוגל - הגעת למיליארד אנשים. אבל האימפקט הסובייקטיבי שלך הוא משמעותי יותר בחברה בצמיחה. שינוי שאני עושה יכול להשפיע על מחיר המנייה של החברה. בחברות בצמיחה אתה צריך להיות יותר ורסטילי. כשאתה בסטארט אפ, אתה יותר רחב ואתה צריך לעשות המון דברים. יש יתרונות לכאן ולכאן, אני שמח שעבדתי גם בתאגיד ענק וגם בחברה בצמיחה".

מה עושה מנהל מוצר בסטארט אפ

שאדי כיוף, מנהל מוצר ב-Enso Security (כ-30 עובדים), מפתחת פלטפורמה לניהול אפליקציות ארגוניות לצוותי האבטחה

שאדי כיוף,Enso (צילום: יחצ)
שאדי כיוף, Enso Security. "הגעתי עם ניסיון כפאונדר, ויש המון קווים מקבילים" | צילום: יחצ

שאדי, איך עובד ניהול מוצר בסטארט אפ קטן?
"בגלל שאנחנו סטארט אפ, אז אני כאיש פרודקט עושה הכל. אני גם אוסף נתונים, גם מנתח אותם, גם עומד בקשר ישיר עם הלקוחות שלנו. אבל אני הכי אוהב את זה, כי כל בעיה שהלקוחות מתקשרים אליי איתה - אני זה שפותר אותה. ההשפעה שלי על המוצר היא עצומה. אנחנו עדיין בשלבים ראשוניים מאוד, המוצר הוא בשלב המינימלי שלו ויש לנו מעט לקוחות, אבל אנחנו בתקשורת ישירה איתם ולומדים מהם המון. ברגע הזה המוצר שלנו עדיין מצומצם ואנחנו מפתחים אותו ביחד עם הלקוחות שלנו. אני אוהב את השלב שאנחנו נמצאים בו, כי אנחנו ממציאים את עצמנו ועושים אימפקט ענק על המוצר כל יום מחדש".

שאדי כיוף, Enso Security: "אתה צריך לדעת במה אתה מתמקד עכשיו ולא לתת לשום דבר להסיח את דעתך. זה תפקיד מוזר, כי מצד אחד אתה צריך להוביל, מצד שני אין לך סמכות אמיתית. צריך לדעת להבין איך לשכנע אנשים במה שאתה חושב לנכון"

מה היכולות הנדרשות ממך בניהול מוצר?
"חייבים לדעת לעשות כמה דברים בו זמנית. אתה צריך לנהל את עצמך ואנשים אחרים. אתה צריך לדעת במה אתה מתמקד עכשיו ולא לתת לשום דבר להסיח את דעתך. זה תפקיד מוזר, כי מצד אחד אתה צריך להוביל, ומצד שני אין לך סמכות אמיתית על האנשים שאתה עובד איתם. לכן צריך לדעת להבין איך לשכנע אנשים במה שאתה חושב שנכון לעשות".

איך הגעת לתפקיד?
"היה לי הרבה מאוד מזל, והגעתי לסטארט אפ קטן שהיה לו VP Product והוא לימד אותי כל מה שאני יודע. למדתי מדעי המחשב לפני, התקבלתי לתוכנית יזמות עם סטארט אפ שלי, ונאלצתי לסגור אותו אחרי שנה, כך שהגעתי גם עם ניסיון כפאונדר, שאני חושב שמאוד עזר לי להבין איך פועל סטארט אפ בשלבים הראשונים שלו. כמו פאונדר, גם כמנהל מוצר אני צריך לקבל המון החלטות, אני צריך לשכנע אנשים אחרים שמה שאני עושה הוא חשוב ויכול להשפיע על אנשים. יש המון קווים מקבילים".