טיקטוק (צילום: DANIEL CONSTANTE, שאטרסטוק)
אפליקציית טיקטוק. המשפיענים בבריטניה ספגו תגובות קשות | צילום: DANIEL CONSTANTE, שאטרסטוק

פלטפורמת הסרטונים הקצרים טיקטוק (TikTok) מוותרת על הרחבת פעילות ה-livestream commerce באירופה ובארה"ב בעקבות ניסיון שהושק בשנה שעבר ולא התרומם בשוק הבריטי. היוזמה הייתה אמורה להיות הפריצה הגדולה של טיקטוק בתחום השופינג אך לא עמדה ביעדים.

livestream commerce, או מסחר אלקטרוני בשידור חי, מדמה חוויה של ערוצי קניות ומאפשר למותגים ולמשפיעני רשת שעולים לשידור לייב להציע לקהל מוצרים לרכישה תוך שהם מוצגים על גבי המסך. בפלטפורמה של טיקטוק, הרכישה מתבצעת בעת הצפייה באמצעות לחיצה על כפתור סל קניות וירטואלי במסך האפליקציה. בדרך זו, תהליך הרכישה מתקצר ונקודת המכירה משתלבת בשידור החי.

בשנה שעברה השיקה טיקטוק פעילות livestream commerce בשם TikTok Shop בבריטניה. לפי דיווח ה-FT, טיקטוק תכננה להרחיב את תכונות ה-livestream commerce לגרמניה, צרפת, איטליה וספרד במחצית הראשונה של 2022, ובהמשך השנה גם לארה"ב. כעת, נראה שהחברה מוותרת על הרעיון בעקבות בעיות פנימיות במחלקת האיקומרס במשרדי החברה בלונדון, נטישת עובדים וכן הקושי להשיג את אהדת הצרכנים ולעמוד ביעדים.

מודל המסחר הזה זכה להצלחה בגרסה הסינית של טיקטוק, דויין (Douyin), ממנה ראתה חברת האם ByteDance פי 3 הכנסות ממכירות בהשוואה לשנה הקודמת, עם מכירות של מעל ל-10 מיליארד מוצרים.

אף שהחברה הציעה תוכניות סבסוד ותמריצים כדי לעודד מותגים ומשפיענים למכור דרך האפליקציה, המכירות השיגו תוצאות גרועות וכמה משפיענים אף פרשו מהתוכנית של טיקטוק. המשפיענים דיווחו על תמורה לא משתלמת, שעות ארוכות, וקידום מוצרים זולים באיכות נמוכה

אף שהחברה הציעה תוכניות סבסוד ותמריצים כדי לעודד מותגים ומשפיענים למכור דרך האפליקציה, המכירות השיגו תוצאות גרועות וכמה משפיענים אף פרשו מהתוכנית של טיקטוק. המשפיענים דיווחו על תמורה לא משתלמת, שעות ארוכות, וקידום מוצרים זולים באיכות נמוכה. חלקם אף ספגו תגובות קשות על בעיות אספקה ומלאים מוגבלים. "השוק פשוט עדיין לא שם" מסר עובד טיקטוק.

טיקטוק אינה הפלטפורמה היחידה שרואה את העתיד במכירות ברשתות החברתיות ובמודל המכירות בשידור חי בפרט, גם יוטיוב ואינסטגרם המתחרות עומלות על פיתוח תכונות דומות באירופה.

על פי הדיווח, טיקטוק אינה מתכננת כרגע להפיץ פיצ'רים לקניות באירופה והיא מתמקדת בשיפור התחום בבריטניה. האפשרות לקניות בשידור חי הושקה לאחרונה בתאילנד, מלזיה וויאטנם, וזמינה באינדונזיה כבר מהשנה שעברה.

במקביל מדווח באינפורמיישן שטיקטוק מגבירה את המאמצים שלה בגזרת השידורים החיים באופן כללי בארה"ב. החברה פרסמה משרות אסטרטגיה לפעילות TikTok Live בארה"ב שבבסיסן אחריות על תפעול ומונטיזציה של הפעילות המאפשרת מגוון אינטרקציות בין יוצרים לצופים בפלטפורמה.