רשתות חברתיות, Social media (צילום: aPhoenix photographer, shutterstock)
המטרה: יותר שופינג ברשתות החברתיות | צילום: aPhoenix photographer, shutterstock

שריל סנדברג, שעוזבת את מטא אחרי 14 שנה, אולי שמרה בהודעתה על המסר "עסקים כרגיל", אבל השוק וגם המשתמשים יודעים - עסקים אינם כרגיל בעולם הסושיאל. מניית מטא, החברה האם של פייסבוק ואינסטגרם, איבדה ב-6 החודשים האחרונים 40% משוויה. סנאפ, החברה האם של סנאפצ'ט - מחקה לא פחות מ-70% משוויה תוך חצי שנה. טוויטר הסוערת נהנית מהרוח הגבית של הרכישה הצפויה על ידי אילון מאסק, ומחקה רק 8% בתקופה הזו.

כדי לנסות למצוא אפיקי רווח חדשים, הרשתות החברתיות מגבירות מאמץ מול העסקים שמפרסמים אצלן. לפי המחקר האחרון של חברת הייעוץ Accenture, כ-64% מהמשתמשים ברשתות החברתיות בשנה האחרונה הודו כי ביצעו רכישה ישירות דרך הפלטפורמה. עוד עולה מהמחקר ששוק הרכישות ברשתות חברתיות בעולם צפוי לגדול ל-1.2 טריליון דולר עד שנת 2025. 

טיקטוק, ששואבת אליה יותר ויותר משתמשים שנוטשים את אינסטגרם ופייסבוק, מעלה הילוך בכל הנוגע לאיקומרס ותאפשר לסוחרים לסנכרן את הפרופיל שלהם עם קטלוג המוצרים שלהם באמצעות הפלטפורמה WooCommerce. ווקומרס היא פלטפורמת איקומרס בקוד פתוח, שבה משתמים כשליש מאתרי מכירות האונליין בעולם.

לפי הודעתה של טיקטוק החיבור בין הפלטפורמות יאפשר לעסקים לקשר את הקטלוג שלהם ישירות לטיקטוק, להשתמש בפיקסל של טיקטוק למעקב אחר ביצועי קמפיינים וליצור מודעות תוך דקות על מנת לטרגט את הקהלים שלהם. זהו צעד נוסף של טיקטוק בתחום, אחרי שכבר שיתפה פעולה עם Shopify בשנת 2020.

החיבור בין טיקטוק לבין ווקומרס יאפשר לעסקים לקשר את הקטלוג שלהם ישירות לרשת שלהם, להשתמש בפיקסל של טיקטוק למעקב אחר ביצועי קמפיינים וליצור מודעות תוך דקות על מנת לטרגט את הקהלים שלהם

לפי אתר סושיאל מדיה טודיי רוב ההכנסות של טיקטוק בסין מגיעות מאינטגרציות איקומרס בתוך הפלטפורמה בין יוצרי תוכן למותגים שהם משלבים בפרסומים שלהם.

טיק טוק, Tik Tok (אילוסטרציה: DANIEL CONSTANTE, shutterstock)
טיקטוק. הרשת החברתית מעלה הילוך בכל הנוגע לאיקומרס | אילוסטרציה: DANIEL CONSTANTE, shutterstock

אינסטגרם פתחה באפריל את האפשרות לתייג מוצרים בפוסטים בפיד לכלל המשתמשים (כרגע רק בארצות הברית). האפשרות לתייג מוצרים הייתה שמורה עד כה לעסקים וכעת כל אחד יוכל לתייג מותג ולאחר מכן לבחור מוצר ספציפי מתוך רשימה של אותו המותג. מי שילחץ על הקישור, יגיע ישירות לעמוד המוצר שבו ניתן לרכוש אותו וכמובן – הרכישה תתבצע דרך אינסטגרם.

"החל מתמיכה במותגים האהובים עליכם ועד לסיוע לחברים ומשפחה לגלות מוצרים חדשים שהם עשויים לאהוב", מתפייטים ברשת, שכבר ציינה בהודעה שהתוכנית היא להרחיב את הפיצ'ר גם לסטורי.

בעוד שהמשתמשים יהנו מלחלוק את המוצרים האהובים עליהם עם חברים ומשפחה, העסקים יזכו בתנועה נוספת "חינמית" לעמודי המוצר שלהם ללא מאמץ או השקעה כספית מצדם. מבחינת אינסטגרם, המהלך יעודד עסקים להמשיך להמשיך להעלות מוצרים ולהשתמש בפלטפורמה.

אינסטגרם, instegram (אילוסטרציה: wichayada suwanachun, shutterstock)
אינסטגרם. פותחת את האפשרות לתייג מוצרים בפוסטים בפיד לכלל המשתמשים | אילוסטרציה: wichayada suwanachun, shutterstock

מטא נוקטת בגישה מעט שונה והיא מקווה לשמר ולהגביר את פעילות העסקים בפלטפורמות שלה באמצעות אפשרות חדשה לתקשורת עסקים עם לקוחות באמצעות המסנג'ר - מהלך שיאפשר לא רק לקדם מכירות אלא גם להגביר את נאמנות הלקוחות. הפיצ'ר החדש - Recurring Notifications הוצג בכנס Conversations של מטא החודש ובבלוג של מטא למפתחים ויאפשר לעסקים לתקשר באופן פרואקטיבי עם הלקוחות על ידי אוטומציה של הודעות ללקוחות.

כמו בדיוור המסורתי במייל, גם כאן יצטרכו המשתמשים קודם כל לאשר קבלת הודעות מהעסקים ויוכלו גם לבחור באיזו תדירות ירצו לקבל קידומי מכירות, הטבות, המלצות על מוצרים ועוד. לטענת החברה, עסקים שכבר התנסו בשירות החדש רואים ערך עסקי וזוכים להקלקות רבות יותר מדיוורים בדואר האלקטרוני ויותר מכירות. השירות צפוי להגיע בהמשך השנה גם כ-API עבור האינסטגרם.

לטענת מטא, עסקים שכבר התנסו בשירות ה-Recurring Notifications החדש רואים ערך עסקי וזוכים להקלקות רבות יותר מדיוורים בדואר האלקטרוני ויותר מכירות

ומעבר לים, פלטפורמת הווידאו הקצר דויין (Douyin), הגרסה הסינית של טיקטוק הודיעה גם היא על מדיניות חדשה (החל ממחר) לגביית "עמלת שירותי תוכנה" מסוחרים לא מקוונים. התכנית תכלול מסעדות ובתי מלון המציעים עסקאות רכישה קבוצתיות המאפשרות מתן הנחות על פריט לרכישה על ידי לקוחות רבים, על פי דיווח של המורנינג פוסט בדרום סין.

המדיניות החדשה, כפי שדווחה בעיתונות הסינית משקפת מאמצים של חברת האם של דויין לייצר יותר הכנסות מהפלטפורמה שנמצאת בשימוש גובר כפלטפורמת שיווק ומכירות על ידי בעלי עסקים. העמלה תנוע בין 2%-8% עבור קטגוריות שונות של מוצרים. לדוגמא: מסעדות יחוייבו בתשלום של 2.5% מסכום העסקה של ההזמנה והמלונות יחויבו ב-4.5%.

המדיניות החדשה של דויין - "עמלת שירותי תוכנה" תנוע בין 2%-8% עבור קטגוריות שונות של מוצרים. לדוגמא: מסעדות יחוייבו בתשלום של 2.5% מסכום העסקה של ההזמנה והמלונות יחויבו ב-4.5%

כמו טיקטוק, גם דויין מוחזקת על ידי ענקית הטכנולוגיה הסינית ByteDance. לדויין 600 מיליון משתמשים יומיים. בנוסף לעמלה החדשה, הסוחרים משלמים גם 0.6% עמלת שירות עבור כלי תשלומים לצד ג' כמו Alipay ו-WeChat. סוחרים זעירים וכאלה שנפגעו ממדיניות אפס ההדבקה בסין יוכלו ליהנות ולהמשיך לפעול ללא העמלה החדשה אך לא פורט תחת אילו תנאים.

בעוד דויין מתחרה בפלטפורמת Kuaishou (מפעילה שירות ווידאו קצר) נוספת בסין פלטפורמות איקומרס כמו Taobao של עליבאבא משפרות את יכולות תוכן הווידאו שלהן במטרה להיות אטרקטיבית בעיני הצרכנים.

פינטרסט השיקה החודש אפליקציה חדשה "Pinterest TV Studio" לסטרימינג וידאו בלייב (Livestreaming) עבור יוצרים נבחרים בשלב הזה ברשת החברתית ואיפשרה להם להשתמש במספר מכשירים עבור השידור בשביל להשיג זוויות נוספות לצילום.

פינטרסט, pinterest (אילוסטרציה: DANIEL CONSTANTE, shutterstock)
פינטרסט. תאפשר להשתמש במספר מכשירים לסטרימינג וידאו בלייב | אילוסטרציה: DANIEL CONSTANTE, shutterstock

הצעד של פינטרסט מגיע בניסיון לעמוד בקצב של הרשתות החברתיות והטון שקבעה טיקטוק כשהסיטה את תשומת לב המשתמשים לוידאו בראש ובראשונה. הפיצ'ר מגיע מספר חודשים אחרי ההשקה הקודמת שלה ה"פינטרסט TV" שהציגה סדרה של וידאו בשידור ישיר מיוצרים בנושאים כמו אוכל, אופנה ואחרים תוך שילוב אפשרויות רכישה בהם.

ואחרונה חביבה, טוויטר, שמשתרכת מאחור: גיא פישר, ה-CTO של אלעד מערכות, כתב אצלנו השבוע על כך שטוויטר הכריזה כבר בחודש מרץ על השקה של פלטפורמת מסחר אלקטרוני בגרסת בטא - טוויטר shops - המאפשרת להציג קטלוג מוצרים לעוקבים ולהציע לגולשים מכירות ישירות. בכך היא מצטרפת סוף סוף לרשתות החברתיות אינסטגרם וטיקטוק שמציעות שירותי מסחר אלקטרוני זה מספר שנים, כיוון שהבינה את כוח הקנייה של הצרכנים ברשתות אלה.