אמזון, amazon (צילום: askarim, shutterstock)
אמזון. "מעולם לא שקלנו ברצינות לסגור את עסקי המותג הפרטי ונמשיך להשקיע בזה" | צילום: askarim, shutterstock

אירוע המכירות המפורסם של אמזון - Prime Day - הניב לחברה יותר מ-12 מיליארד הכנסות, כך על פי הערכות פורסם במגזין טקראנץ'. ימי המכירות בשבוע האחרון בארה"ב וב-15 מדינות נוספות ברחבי העולם השיגו את התוצאות "הטובות ביותר מעולם", מסרה החברה והוסיפה שנמכרו יותר מ-300 מיליון פריטים, מתוכם 100 מיליון פריטים מעסקים קטנים. אמזון לא סיפקה נתונים רשמיים לגבי גובה ההכנסות. זאת, עוד בטרם אירחו מדינות נוספות בעולם דוגמת הודו ואיחוד האמירויות את אירועי פריים-דיי.

לפי הערכות חברת הדאטה Numerator, ההזמנה הממוצעת בפריים-דיי עלתה מ-44.75 דולר בשנה שעברה ל-52.26 דולר. נתונים נוספים מהחברה מראים עלייה ברכישות מקמעונאיים אחרים שאינם אמזון במהלך ימי הפריים דיי 24% לעומת 20% בשנה שעברה.

בתוך כך פורסם שאמזון מפחיתה את היצע המוצרים תחת המותג הפרטי לאור ביקורת מצד האיחוד האירופי בנושאי תחרותיות והגבלים עסקיים. הנתונים האחרונים שסיפקה אמזון בנושא היו ב-2020, אז הציעה אמזון 243,000 מוצרים, תחת 45 מותגי בית. בשנים האחרונות מתמודדת ענקית המסחר עם ביקורת וחקירות מצד רגולטורים בדבר הענקת יתרון למותגי הבית שלה, על פני סוחרים אחרים.

ההאשמות שיוחסו לאמזון, שנהנית מיתרון מכך שהיא גם מפעילה את הפלטפורמה וגם מוכרת בה בעצמה, נוגעות להתנהלות לא תחרותית וניצול יתרון גודל הכוח והדאטה שלה על הסוחרים האחרים בפלטפורמה. שתי ההאשמות העיקריות שנחקרות באיחוד האירופי הן היכולת של אמזון להשתמש לטובתה במידע על הסוחרים בפלטפורמה לטובת החלטות עסקיות, והיכולת לקדם נראות באתר למוצריה על חשבון מתחרים.

מכירות מותגי הבית של ענקית האיקומרס אחראיות ל-1% מהמכירות הקמעונאיות שלה. הכנסות החברה, כולל הכנסות שאינן מקמעונאות, הסתכמו בשנה שעברה ב-469.8 מיליארד דולר. המהלך להפחתה במספר המוצרים המוצעים תחת מותגי הבית החלה כבר לפני 6 חודשים, כך לפי דיווח וול סטריט ג'ורנל.

סיבה נוספת להפחתת היצע מוצרי מותגי הבית על ידי אמזון היא שבחברה החליטו להתמקד בהיצע מוצרים שנמכרים במהירות על פני מוצרים רבים שנמכרים בכמויות נמוכות. זאת, לאחר שמאמצי החברה לעמוד בחזון של המייסד והמנכל לשעבר ג'ף בזוס שהמותג הפרטי יהיה אחראי ל-10% מהמכירות עד 2022, הביאו לפי הג'ורנל לכך שמוצרים רבים הוזלו או נותרו במחסני החברה.

למרות ההשערות שהועלו על ביטול מותגי הבית של החברה כליל, אמזון מסרה: "מעולם לא שקלנו ברצינות לסגור את עסקי המותג הפרטי ואנחנו ממשיכים להשקיע בתחום הזה, כפי שעשו קמעונאים מתחרים רבים במשך עשורים וממשיכים בכך כיום". מטעם החברה לא נמסר באיזו מידה בכוונתה להפחית את המוצרים מהמותג הפרטי.

בחודש שעבר דווח שאמזון תנקוט בשורת צעדים וולונטריים לאחר שנחשפה לקנסות פוטנציאליים ולאחר שהואשמה על ידי האיחוד האירופי בהתנהלות לא תחרותית תוך שהיא מספקת לעצמה יתרון על פני הסוחרים האחרים בפלטפורמה

כבר בחודש שעבר דווח שאמזון תנקוט בשורת צעדים וולונטריים לאחר שנחשפה לקנסות פוטנציאליים ולאחר שהואשמה על ידי האיחוד האירופי בהתנהלות לא תחרותית תוך שהיא מספקת לעצמה יתרון על פני הסוחרים האחרים בפלטפורמה.

רשת אמזון, amazon web (צילום: Casimiro PT, shutterstock)
רשת אמזון. החברה מציעה מגוון פשרות שיאפשרו גם לסוחרים אחרים למכור | צילום: Casimiro PT, shutterstock

בין הצעדים שהציעה אמזון בתקווה לסיום החקירות נגדה והתחמקות מאיום הקנס בגובה 10% מהמחזור השנתי הגלובלי, היו לחלוק נתוני שוק עם הסוחרים בפלטפורמה ולהגביר את נראות המוצרים שאינן ממותגי הבית. בשבוע שעבר הוסיפה החברה והציעה לא להשתמש בנתונים לא פומביים על הסוחרים בפלטפורמה שלה, כפשרה נוספת בניסיון ליישב תיקים נגדה מול האיחוד האירופי.