משרדי אמזון Amazon offices (צילום: Askarim, שאטרסטוק)
משרדי אמזון. הציעה גם להגביל את השימוש שלה בנתונים שאספה מהפעילות הקמעונאית | צילום: Askarim, שאטרסטוק

אמזון וגוגל מציעות לנקוט בצעדים וולונטריים שיטיבו עם המתחרים שלהן, במטרה לרכך קנסות צפויים על רקע חקירות של גופי רגולציה באירופה שמאשימים אותן בהתנהלות אי תחרותית, כך מדווחת רויטרס. שתי החברות חשופות לקנסות פוטנציאליים שעשויים להגיע לכדי 10% ממחזורן השנתי הגלובלי.

אמזון הואשמה ב-2020 בידי האיחוד האירופי בהתנהלות לא תחרותית באמצעות שימוש בגודל, בכוח ובדאטה הרב שברשותה כדי לקדם את המוצרים שלה עצמה בפלטפורמה שלה, תוך יתרון לא הוגן על פני הסוחרים האחרים בפלטפורמה. כעת מציעה אמזון לחלוק נתוני שוק עם הסוחרים בפלטפורמה ולהגביר את הנראות של המוצרים שאינם שלה - בתקווה שהמהלך יסיים את חקירת האיחוד נגדה ויחסוך ממנה קנס פוטנציאלי. בנוסף מציעה אמזון להגביל את השימוש שהיא עושה בנתונים שנאספו על ידי הפעילות הקמעונאית.

במקביל דווח כי חברת האם של גוגל מציעה לאפשר למתווכי פרסום מתחרים להציג מודעות בפלטפורמת הוידאו שלה יוטיוב. ההצעה מגיעה על רקע חקירת האיחוד האירופי, שבוחנת אם גוגל השיגה לעצמה יתרון לא הוגן בפרסום דיגיטלי, בין היתר באמצעות הגבלת גישת מתחרים ומפרסמים לנתוני משתמשים ודרישה ממפרסמים להשתמש בכלי ניהול המודעות שלה.

לא ידוע אם הצעדים החדשים של אמזון וגוגל יסייעו להן להימנע מקנסות, אך ניכר שהן כבר חישבו כי הגברת התחרותיות בענף תשתלם להן יותר מהמשך המאבק המשפטי בנושא.

במקביל מקדם האיחוד האירופי נוהל חדש שיחייב חברות כטוויטר, פייסבוק וגוגל לנקוט בצעדים להתמודדות עם חשבונות מזוייפים ודיפ-פייק (DeepFake) בפלטפורמות שלהן. בהמשך השבוע צפוי האיחוד לפרסם את הנוהל, שמבוסס לתחום שמבוסס על קוד התנהגות וולנטרי מ-2018. חברות שלא יעמדו בהתחייבויותיהן ובצעדים הכלולים בנוהל יסתכנו בקנסות של עד 6% ממחזור הכנסותיהן הגלובלי, במסגרת חוק השירותים הדיגיטליים ה-DSA שהעביר האיחוד מוקדם יותר השנה. לחברות יינתנו שישה חודשים לוודא כי הן עומדות בתנאים הכלולים בנוהל.