נטפליקס גיימינג (אילוסטרציה) (צילום: Miguel Lagoa, שאטרסטוק)
נטפליקס גיימינג (אילוסטרציה). תהיה בעצמה נטפליקס של הגיימינג? | צילום: Miguel Lagoa, שאטרסטוק

החיפוש של נטפליקס אחר מנועי הכנסה חדשים שולח אותה להגביר את מאמציה בתחום הגיימינג, וכעת נודע כי היא בוחנת כניסה גם לתחום הקלאוד גיימינג - הזרמה של משחקים דרך הענן שפותרת את המשתמש מרכישת חומרה יקרה. המהלך עשוי לסייע לחברה להפוך בעצמה ל"נטפליקס של הגיימינג". בתזמון מעניין, במקביל לגילוי על כוונות נטפליקס בתחום מיקרוסופט, שכבר פעילה בו, טוענת בפני הרגולטור כי הקלאוד גיימינג עדיין בחיתוליו ויידרש עוד זמן רב עד שיבשיל.

קלאוד גיימינג מבוסס על העברת פעולות העיבוד במהלך משחק וידיאו לשרתי ענן מרוחקים, שפוטרים את המשתמשים מרכישת מכשירי קצה יקרים ודורשי תחזוקה ושדרוג כמו מחשבי גיימינג או קונסולות. האתגר של הגיימינג בענן הוא הצעת חווית משחק טובה מספיק באמצעות צמצום למינימום של זמן ההשהייה (לייטנסי) הכרוך בתעבורת נתונים לענן וממנו.

עד כה מאמצי הגיימינג של נטפליקס לא זכו להצלחה גדולה. ענקית הסטרימינג נכנסה לתחום משחקי המובייל בסוף השנה שעברה. לפי הצהרות החברה,כוונתה היתה להציע עד סוף 2022 כ-50 משחקי מובייל, שזמינים להורדה כאפליקציות נפרדות למנוייה. אלא שבקיץ האחרון דווח שרק 1% ממנויי נטפליקס משתמשים מדי יום במשחקים שלה. ביוני האחרון אמרה בכירה בתחום המשחקים בנטפליקס כי בחברה "שומרים על דברים קצת שקטים בכוונה כי אנחנו עדיין לומדים ומתנסים". אלא שכעת חשף VP תחום המשחקים בנטפליקס מייק ורדו שהחברה בוחנת ברצינות כניסה לתחום המשחקים בסטרימינג.

VP תחום המשחקים בנטפליקס אמר כי החברה "בוחנת ברצינות הצעה בתחום הקלאוד גיימינג" שתספק ערך מוסף לצרכנים אך לא תהיה תחליף לקונסולות משחקים: "זה מודל עסקי נפרד לחלוטין"

בכנס TechCrunch Disrupt השבוע אמר ורדו כי נטפליקס "seriously exploring a cloud gaming offering". מדבריו עלה כי שירות מסוג זה עשוי להוות ערך מוסף אך לא תחליף לקונסולות המשחקים. "אנחנו לא מבקשים ממך לרכוש מנוי כתחליף קונסולה", אמר ורדו מעל בימת הכנס. "זה מודל עסקי נפרד לחלוטין". הוא הוסיף כי הוא מקווה שבעתיד קלאוד גיימינג יהפוך לדרך טבעית לשחק במשחקים מכל מקום.

ורדו התייחס גם למיזם סטאדיה (Stadia) שהשיקה גוגל בתחום הזרמת המשחקים ב-2019 בקול תרועה רמה, אך בחודש שעבר הודיעה כי תסגור אותו בתחילת 2023. לדבריו, סטאדיה ושירות דומה שמציעה אמזון מתקשים בגלל המודל העסקי שלהם ולא הטכנולוגיה עצמה.

בתזמון מעניין, מיקרוסופט הציגה את דעתה על תחום הקלאוד גיימינג במסגרת דיווח שהגישה לרגולטור התחרות הבריטי ה-CMA, שבוחן אם רכישתה את אקטיביז'ן-בליזארד עשויה לפגוע בתחרות בענף הגיימינג. מיקרוסופט כבר מציעה יכולות קלאוד גיימינג למנויי ה-Game Pass של קונסולות האקסבוקס, ולפי דיווח הוושינגטון פוסט טענה בדיווח לרגולטור כי "כיום הגיימינג בענן עודנו בחיתוליו" וכי אינה צופה שיפור במצב בשנים הקרובות. לטענת החברה, התחום נותר "לא מוכח כמוצר צרכני".

אקטיוויז'ן נרכשת בידי מיקרוסופט (צילום: Sergei Elagin, שאטרסטוק)
מיקרוסופט ואקטיביז'ן-בליזארד (אילוסטרציה). מנסה לקבל את אישור הרגולציה לרכישה | צילום: Sergei Elagin, שאטרסטוק

לפי האינפורמיישן, ייתכן שמיקרוסופט בונה יותר דווקא על תחום המובייל. באותו דיווח ל-CMA חשפה החברה פרטים חדשים על חנות אפליקציות המשחקים שבכוונתה להקים ושתתחרה בחנויות של גוגל ואפל למכשירי מובייל. לפי הדיווח, מיקרוסופט, שכבר מחזיקה בנוכחות משמעותית במובייל, מעוניינת להתבסס על נסיונה של אקטיביז'ן-בליזארד, בפיתוח משחקים למובייל, שיווק ופרסום.

מיקרוסופט טענה בדיווח לרגולטור התחרות הבריטי כי כיום הגיימינג בענן עודנו בחיתוליו", כי אינה צופה שיפור במצב בשנים הקרובות וכי התחום נותר "לא מוכח כמוצר צרכני"

כיום בעלי מכשירי אייפון ואייפד לא יכולים לגשת לחנויות אפליקציות מתחרות מלבד זו של אפל בלי לפרוץ את המכשיר. לפי האינפורמיישן, מיקרוסופט שותפה למאמצי הלובינג שנועדו לעודד חקיקה בתחום. מכאן, לא מן הנמנע שהחברה מנסה להמעיט בחשיבות תחום הקלאוד גיימינג, שאכן עדיין נמצא בחיתוליו, ולהדגיש בפני גופי הפיקוח את היתרונות של חיבור בינה ובין אקטיוויז'ן-בליזארד - שבעצמה מחזיקה בבעלות על מפתחת קנדי קראש - על התחרות בתחום המובייל גיימינג.