מכונית עם לוגו מובילאיי בירושלים (צילום: יונתן סינדל, פלאש/90 )
מובילאיי. אינטל תשמור על השליטה | צילום: יונתן סינדל, פלאש/90

אחרי שחשפנו כאן ב-tech12 לפני חודשיים על הקפאת הנפקתה של מובילאיי, אינטל הגישה אמש אחרי המסחר תשקיף לקראת הנפקה. עם זאת, אינטל לא פרסמה את התאריך המיועד או את השווי למובילאיי. מה שכן, אינטל צפויה לגרוף לכיסה 3.5 מיליארד דולר, שאמורים לתמוך בתוכניות ההתרחבות של החברה. השאלה אם תצליח לקבל הפעם את השוויים שהיא רוצה, אחרי שכבר הורידה את השווי מ-50 ל-30 מיליארד דולר? לפי הפרסום, אינטל בונה את ההנפקה, כך שתשמור על השליטה במובילאיי, וגם תכניס 4 חברי דירקטוריון מאינטל, כולל המנכ"ל פט גלסינגר שיהיה יו"ר הדירקטוריון.

מהתשקיף עולה כי אשתקד הכניסה מובילאיי 1.4 מיליארד דולר ובמחצית הראשונה של 2022 הכניסה 854 מיליון דולר. עם זאת היא סיימה את 2 הרבעונים בהפסד תפעולי של 32 מיליון דולר והפסד נקי של 67 מיליון. אם אינטל תדבק בשווי ה-30 מיליארד, זה נותן למובילאיי מכפיל 17.6 על קצב הכנסות של 1.7 מיליארד דולר בשנה הנוכחית.

כזכור, מובילאיי תכננה לרכוב על גל ההנפקות ולאחר שנרכשה ב-15 מיליארד דולר על ידי אינטל, תכננה הנפקה לפי שווי 50 מיליארד דולר, עוד כשהשוק היה שורי. בתחילת יולי חשפנו כאן שמסיבה שתכננה מובילאיי לכבוד ההנפקה בוטלה. בעקבות זאת במובילאיי הודו כי ההנפקה, שהייתה אמורה להיות ההנפקה הישראלית הגדולה בהיסטוריה, בהמתנה להתייצבות השווקים - המתנה שעודנה נמשכת.

עוד דיווחנו כאן כי הסיבה להקפאת ההנפקה היא פערי תמחור בין החברות שמעוניינות בשוויים גבוהים, לבין המשקיעים המוסדיים, שמורידים את השוויים בהתאם למצב בשווקים הציבוריים שנמצאים באחת השנים הגרועות בהיסטוריה. הורדת השווי המשמעותית מעידה כי השוק לא רוצה לשלם את הסכומים שאינטל מעוניינת לקבל.

דחיית ההנפקה ייצרה בור מזומנים לאינטל העולמית, ולכן כעת היא מצהירה על 3.5 המיליארד שצפויים להגיע בעקבות ההנפקה. אלה אמורים לסייע לממן את כל התוכניות של מנכ"ל החברה פט גלסינגר, שמעוניין לבנות 8 מפעלים בכל העולם, כולל הקמת 2 FABים חדשים באוהיו בהשקעה של 20 מיליארד דולר וחטיבת פאונדרי חדשה. מרבית ההשקעות מבוססות על סובסידיות שמעניק הממשל בארה"ב באמצעות ה-CHIPS ACT והאיחוד האירופי עם חוק מקביל. אבל הנפקת/מכירת מובילאיי אמור לממן חלק מהוצאות ה-CAPEX ולהוות בסיס להלוואות.