רכב אוטונומי מוביליאיי (צילום: מובילאיי, יחצ)
מובילאיי. אינטל פספסה את הרכבת | צילום: מובילאיי, יחצ

"כמו לא מעט רכבות בעשור האחרון, אינטל פספסה את רכבת ההנפקות בוול סטריט והעובדה שחתכה את השווי ועדיין מוכנה לצאת להנפקה מעיד שהחברה בלחץ", אומר האנליסט הבכיר סרגיי וסצ'ונוק מבית ההשקעות אופנהיימר ל-tech12. להערכתו, אינטל בסוף תתפשר גם על השווי הזה. "אני מעריך שגם השווי הנוכחי שפורסם לא יחזיק בסוף, כי הוא עדיין גבוה מדי ואינטל מראש שילמה מחיר מופקע על מובילאיי. יכול להיות שהשוק יקבל את זה, אבל להערכתי הם מנסים לסגור על השווי שהם קנו את מובילאיי ב-2017. פחות מזה זה יהיה פשוט ביזיון", הוסיף וסצ'ונוק.

וסצ'ונוק מציין גם שמובילאיי רכשה את מלוא האחזקות של אינטל ב-moovit תמורת 900 מיליון דולר, שזה בדיוק המחיר בו אינטל רכשה את מוביט. כלומר, השווי של מובילאיי כולל בתוכו גם את השווי של מוביט ובכך מוריד את שוויה היחסי של מובילאיי ביחס למחיר הרכישה המקורי.

יתר על כן, בבדיקה במחשבון אינפלציה, דולר אחד ב-2017, שווה כיום 1.21 דולר. המשמעות היא ש-15.3 מיליארד דולר ב-2017 הם שווי ערך ל-18.53 מילארד דולר היום. וכמה 15.93 מיליארד דולר של היום היו שווים ב-2017? 13.16 מיליארד. בקיצור, העסקה הזו נראית פחות טוב מרגע לרגע.

וסצ'ונוק נשמע נחרץ, אבל קשה לומר שבחודשים האחרונים הכתובת לא היתה על הקיר. יום לאחר שחשפנו כאן על דחיית הנפקתה של מובילאיי, הערכנו כי לא רק ששוויה יתכווץ משמעותית, אלא שהיא לא תסתפק בפחות מהמחיר שרכשה את מובילאיי ב-2017, כלומר 15.3 מיליארד דולר. עכשיו אחרי שפרסמה רשמית ששוויה של מובילאיי יהיה רק 15.93 מיליארד דולר, או בערך 4% יותר ממחיר הרכישה, בשוק מעריכים שאינטל מנסה לעשות בדיוק את זה – לסגור לפי המחיר שהם רכשו את מובילאיי.

"בין אם זה [שווי של] 50, 30 או 20 מיליארד, את הבור הזה (המזומנים של אינטל, א"ל) צריך למלא... באינטל לא יוותרו על החברה בפחות ממה שהם רכשו אותה. כלומר תג המחיר הוא 15 מיליארד במינימום. הבעיה היא כזו: כשבשוק מריחים שמישהו שלחוץ למכור, תג המחיר שמבקשים נוטה להתכווץ, לא לגדול", כתבנו כאן אז והערכנו שהנהלת אינטל העולמית עוברת עם "מסרק צפוף" ומעריכה היכן היא יכולה לקצץ ולדחות תוכניות.

מאז לא רק שאינטל הודיעה על סבב פיטורים נרחב, גם שווי השוק של מובילאיי התכווץ בהתאם לתחזית הזו. בחודש שעבר בלומברג דיווחו כי אינטל הסכימה לרדת לשווי של 30 מיליארד, אמש ה-WSJ חשף כי המחיר ירד לסביבות ה-20 מיליארד ושגם הרואדשואו נדחה ביום. היום פורסם סופסוף התשקיף הסופי עם שווי מכווץ ב-68% והראה לכולם שמובילאיי אולי תהיה שוב אוטונומית כחברה, אבל המלכה אינטל נותרה עירומה.

קשה לנתק בין האירוע הזה לסבב הפיטורים הנוכחי והרחב שעליו הודיעו בחברה לאחרונה. ההאטה המשמעותית בביקושים למחשבים אישיים מכה חזק בכל השוק שמתכנן שבבים מטלטלת גדולים כקטנים. מאחר ואינטל ציפתה לקבל עד 3.5 מיליארד דולר מההנפקה כדי להשקיע בבניית FABים ופאונרדיז חדשים והכסף שייכנס לקופה כרגע פחות בצורה משמעותית, אינטל צריכה שהכסף יגיע מהיכן שהוא.

בשורה התחתונה ולפי מצב העניינים כרגע, אינטל יצאה מופסדת מכל הסיפור. היא גם שילמה מחיר שהיה גבוה ב-50% ממחיר השוק של מובילאיי, היא גם הוציאה כספים רבים על מו"פ וספגה את הפסדיה הגבוהים של החברה הישראלית, למרות שזו בעצם נשארה חטיבה נפרדת. אינטל בעצם רק ליוותה פיננסית את מובילאיי בשלב צמיחה קריטי – אבל אינטל לא רואה ברכה בעמלה. פט גלסינגר רק משלם על הטעויות של קודמיו ומנסה למזער את הנזקים.

הבעיה היא שההתפשרות הזו מעידה בעיקר על דבר אחד, אינטל בלחץ והנפקת מובילאיי לא תצליח להזיז את המחוגה, איזושהי מחוגה, במיוחד לא את זו שתשחרר את אינטל לשוב ולהשתלט מחדש על שוק השבבים הגלובלי, משהו שכרגע נראה כמתרחק מיום ליום.