מיקרוסופט, Microsoft (צילום: JeanLucIchard, shutterstock)
צילום: JeanLucIchard, shutterstock

אחרי שכבר ירדו במסחר לקראת צפי לדוחות רעים והכניסו את וול סטריט לכוננות ספיגה, אפשר לומר שכרגע המפולת שרבים צפו לענקיות הטק לא התממשה - וטוב שכך. בפועל, גם גוגל וגם מיקרוסופט החמיצו את התחזיות, אך שתיהן צבועות בירוק במסחר המאוחר. נראה שהמשקיעים ציפו לתסריט גרוע יותר.

מיקרוסופט לא עמדה בתחזית הקונצנזוס, כשהרווח למניה עמד על 2.23 דולר לעומת צפי של 2.29 דולר למניה, עם הכנסות של פחות מ-51.9 מיליארד דולר לעומת צפי ללמעלה מ-52.4 מיליארד דולר למניה. המניה ירדה בשל כך במסחר המאוחר ב-1% אך לאחר מכן תיקנה ועברה לעליות קלות.

חטיבת הענן של מיקרוסופט פספסה במעט, כשהכניסה 20.9 מיליארד דולר לעומת צפי ל-21.1. למרות הפספוס, ההכנסות של מיקרוסופט עלו ב-40% ביחס לתקופה המקבילה. "כשאנחנו מתחילים את השנה הפיסקלית שלנו, אנחנו נותרים מחויבים לדיסציפלינה תפעולית מאזנת, עם המשך השקעות באזורי מפתח אסטרטגיים כדי להניע צמיחה עתידית", מסרה ה-CFO של מיקרוסופט, איימי הוד.

הפרשי המט"ח בשל הדולר החזק גרמו למיקרוסופט הפסד של 595 מיליון דולר, כשהחברה גם דיווחה כי הפרישה 113 מיליון דולר להסכמי פיטורים, לאחר שהודיעה על צמצום 1% מכוח האדם העולמי שלה. בנוסף, בניגוד לגוגל שדיווחה במקביל, מיקרוסופט הודיעה כי כן נפגעה בשל ירידה בפרסום המקוון, כשהפרסום בלינקדאין ירד בכ-100 מיליון דולר.

בתוך כך מניית גוגל דווקא עולה בכמעט 3% במסחר המאוחר, לאחר שאמנם פספסה גם ברווח למניה וגם בשורה העליונה, אבל הפרסום ביוטיוב וביתר החטיבות עמד בציפיות. החברה הציגה רווח למניה של 1.21 דולר לעומת צפי של 1.28 דולר ובשורת ההכנסות היא הכניסה קצת פחות מ-69.7 מיליארד דולר, לעומת צפי ל-66.9 מיליארד דולר. ההכנסות מפרסום עמדו על 7.52 מיליארד דולר, ההכנסות מהענן עמדו על 6.41 מיליארד דולר, ועלות הרכשת הטראפיק עמדה על 12.4 מיליארד דולר - ובהתאם לצפי. גוגל בעצם מתקנת את הירידות של אמש.

למרות פספוס התחזיות, הפחד הגדול מהדיווח של סנאפ בשבוע שעבר שהקריס את מניית הרשת החברתית ב-39%, הוא שפרת המזומנים הכי גדולה של גוגל - הפרסום המקוון - תיפגע משמעותית. אז נכון, ההכנסות בשל שערי מט"ח נחתכו בכמעט 1.9 מיליארד דולר (והם גם מהווים את מרבית הירידה ברווח הנקי של החברה, שהסתכם בירידה של 2 מיליארד סה"כ, מ-18 ל-16 מיליארד דולר), אבל מקור ההכנסה הכי חשוב בינתיים לא נפגע, ובוול סטריט מרוצים.

שתי החברות נערכו היטב להאטה הצפויה: גוגל הודיעה שתקפיא גיוסי עובדים לשבועיים, לאחר שבשבוע שעבר הודיע מנכ''ל החברה סונדאר פיצ'אי לעובדים כי ענקית החיפוש תאט את קצב הגיוסים להמשך השנה. בנוסף הודיעה מיקרוסופט כי היא סוגרת משרות פתוחות בכמה חטיבות, בהן גם חטיבת הענן Azure.

גם בגוגל וגם במיקרוסופט הבהירו כי המהלך לא יפגע בתהליכי גיוס שכבר החלו מול מועמדים, ובמייל לעובדים נמסר שגוגל תנצל את ההפסקה בגיוסים כדי לבצע "הערכה מחודשת של צרכי כוח האדם שלה". עוד נמסר במכתב, שבכוונת החברה לבצע תעדוף של צורכי גיוס לשלושת החודשים הבאים.