הפגנת הייטק בירושלים (צילום: מחאת ההייטקיסטים)
הפגנת ההייטק בירושלים. לא מתקפלים | צילום: מחאת ההייטקיסטים

ניתן כבר להתחיל לסכם את הרבעון הראשון בהייטק הישראלי, והמצב עגום. דוח ראשון שהצביע על כך הוא של שותפות המו"פ הישראלית ביג טק 50, חברה ציבורית שמחזיקה בחברות צמיחה ישראליות (פרטיות) ולכן מחויבת לפרסם הערכת שווי שלהן. מתוך 14 אחזקות החברה, 9 רשמו ירידת בשווי, ורובן בשיעורים דו ספרתיים. כך למשל, אורקם צנחה בשווייה ב-62% ו-SiSense ב-59%. חלק גדול מהחברות שנסקרו עברו סבבי התייעלות.

כדי להשלים את התמונה, נתונים מראים צניחה של 75% בגיוסי ההון ברבעון הראשון של 2023 בחברות ישראליות, מול הרבעון המקביל (המשך ירידה מול רבעון 4 של 2022). את עיקר הירידה ספגו חברות הצמיחה, וגיוסי מגה, של מעל 100 מיליון דולר, הפכו נדירים מאד, אבל גם גיוסי B ומעלה הפכו נדירים. את הנתונים אוסף אתר Technologer, וייתכן שיהיו התאמות קלות מול נתוני IVC ו-SNC בשבוע הקרוב. אבל המגמה ברורה.

המצב ב-2023 ימשיך להיות קשה בשוק, לאור עליית הריבית והמכפילים בשוק הציבורי. ההייטק הישראלי מתכווץ, וימשיך להתכווץ. זה חמור גם בהיבט משקי רחב

גם המבט קדימה אפרורי: על פי תחזית ביג טק 50, המצב ב-2023 ימשיך להיות קשה בשוק, לאור עליית הריבית והמכפילים בשוק הציבורי. ההייטק הישראלי מתכווץ, וימשיך להתכווץ. זה חמור גם בהיבט משקי רחב: דוח בנק ישראל שפורסם השבוע הדגיש (שוב) את חשיבות ההייטק לפריון של כלכלת ישראל לגביית מיסים, ולייצוא (למעשה הייטק הציל את הכלכלה לאורך משבר הקורונה וחיפה על הירידה בתיירות). וכעת, כאמור, הענף מתכווץ. (אמיתי זיו)

מחאת ההייטק לא פוחדת מדרך ארוכה 

בשבוע הבא תחגוג המחאה שלושה חודשים, רבעון כמו שמעדיפים לומר בהייטק, וזה מרגיש אינטנסיבי ונצחי במקביל. האירועים של תחילת השבוע - פיטורי גלנט, ההפגנה הלילית והעליה לירושלים - היו רגע שיא במחאה שהוביל לא רק לתשישות פיזית (תעיד על כך ספירת הצעדים הפנומנלית באייפון שלי) אלא גם לתגובה אמיתית ראשונה מצד ראש הממשלה. נכון לכתיבת שורות אלה, עדיין מתקיים מו"מ בבית הנשיא על צעדי החקיקה והמוחים נאלצו להאט רגע ולשקול מחדש.

אולם אם בהסתדרות החליטו להתקפל עוד לפני שהתחילו ואפילו לחגוג ניצחון מדומיין, הרי שבהייטק המסקנות הפוכות. ההפגנה המסורתית במוצ"ש מתקיימת השבוע כרגיל ובמקביל נערכים במחאה למאבק ארוך. בקבוצות ההייטק שלחו השבוע קריאה למתנדבים מכל התחומים לקחת חלק בארגון ותכנון פעילויות עתידיות, ובמקביל מעדכנים שאין כוונה להתפשר על דבר מלבד עצירה כוללת של החקיקה.

את הלך הרוח הציבורי יהיה קשה לנחש טרם ספירת הראשים המסורתית במוצ"ש, אבל התחושה והחשש הוא מנפילת מתח. חייבים להודות, המספרים העצומים שיצאו לרחובות יום אחרי יום ועוצמת המחאה היו הפתעה מרגשת פעם אחר פעם, אבל זריקת ההרגעה המדומה של נתניהו נועדה לקנות לו ולפמליה שלו בממשלה עוד זמן. בהתאם גם בהייטק ובשאר הארגוני המחאה צריכים להבין איך הם לוקחים את המחאה האדירה הזו מארלי סטייג' ל-growth. נדרש פה תהליך התבגרות מואץ ואולי כואב, אבל הוא הכרחי. (הגר רבט)

המטאוורס גוסס, המטאוורס גוסס!

השבוע דווח כי דיסני, במסגרת תהליך ההתייעלות שלה, סוגרת את צוות המטאוורס. עדיין לא ברור אם החברה החליטה לוותר לגמרי על הרעיון של ליצור תכנים במיוחד לעולמות ה-VR - צריך לזכור שדיסני היתה חלוצה בתחום הרבה לפני שפייסבוק שינתה את שמה למטא, והטכנולוגיה שפיתחה פיקסאר משמרת הרבה מאוד אולפני VR בימינו. ובכל זאת, אפשר לנחש שצוקרברג לא רווה נחת במשרדו מהמתרחש. 

מארק צוקרברג עם משקפי VR של אוקולוס (צילום: David Paul Morris/Bloomberg via Getty Images)
צוקרברג. בין משעמם למביך | צילום: David Paul Morris/Bloomberg via Getty Images

אחת הבעיות העיקריות של מטא עם המטאוורס, נכון לעכשיו, זו לא רק העובדה שהטכנולוגיה לא שם. היא לא. אבל למטא יש גם מחסור בתכנים שיכולים באמת להביא אנשים למטאוורס. אני צופה בתכנים שמטא מייצרת בשנה האחרונה, ולא נעים להגיד אבל הם נעים בין משעממים למביכים במיוחד. מטא ניסו להחזיר לחיים את הראפר ביגי, והנפישו אותו בדמות תלת מימד מקריפה שבקושי הצליחה לנוע על הבמה הוירטואלית. המופע של בילי אייליש צולם בצורה מוזרה והיה קשה לדמיין שאתה באמת עומד בקהל.

התכנים שמטא מייצרת בשנה האחרונה נעים בין משעממים למביכים במיוחד. כשניסו להחזיר לחיים את הראפר ביגי, הוא הונפש בדמות תלת מימד מקריפה שבקושי הצליחה לנוע על הבמה הוירטואלית

בלי חברות כמו דיסני, ובלי הוליווד, אין למטא הרבה סיכוי להצליח ליצור תוכן בידורי למטאוורס. מטא יודעת לבנות אלגוריתם שמסדר תוכן, היא לא יודעת לייצר את התוכן הזה בעצמה. וכל הניסיונות של מטא לייצר תוכן, בין אם זה במטאוורס או מחוצה לו, תמיד נגמרו במפח נפש. היא זקוקה לאולפני הסרטים, ובמיוחד אולפן סרטים כמו דיסני שתמיד היתה בחזית הטכנולוגיה, בשביל לשמור על חזון המטאוורס בחיים.