סאטיה נאדלה וסונדאר פיצ'אי  (צילום: Fabrice Coffrini and Ron Jenkins, getty images)
מנכ"ל מיקרוסופט סאטיה נאדלה ומנכ"ל גוגל סונדאר פיצ'אי | צילום: Fabrice Coffrini and Ron Jenkins, getty images

 ההכרזה של מיקרוסופט אתמול על "בינג החדש", מנוע החיפוש שלה שמתוגבר מעתה בצ'אטבוט הבינה המלאכותית ChatGPT, יום לאחר שגוגל מציגה את צ'אטבוט הבינה המלאכותית שלה "בארד", מסתמנת כפתיחתו של קרב הענקיות, שינוי משחק בתחומי החיפוש והטכנולוגיה בכלל, ומאבק של מיליארדי דולרים במטרה לקחת את נתח השוק הגדול ביותר האפשרי.

אבל יש לאירוע המסעיר הזה עוד היבט שכדאי להבחין בו - המבוכה שמלווה את ריצת האמוק של הענקיות אל עולם ה-AI הגנרטיבית, אחרי שהתבררה הפופולריות העצומה של הצ'אטבוט ChatGPT. מיקרוסופט הסתפקה במסיבת עיתונאים צנועה במקום אירוע תקשורת עולמי, גוגל הזדרזה והציגה את הטכנולוגיה שלה יום קודם. שתי החברות נראות כאילו כל העסק הזה מוקדם מדי מבחינתן, ממש נכפה עליהן. למעשה הן משקיעות מיליארדים בלי שיש להן תשובות לכמה מהשאלות היסודיות ביותר בתחום.

1. איך מבטיחים לגולשים שהתשובות שהם מקבלים נכונות?

ל-ChatGPT יש נטייה משעשעת לתת לעתים תשובות רהוטות, מפורטות ובלתי נכונות. זו תכונה חביבה כשמדובר באפליקציה שמלהיבה את הדמיון וצוברת מיליוני משתמשים בקצב מטורף, אבל תכונה מאוד מסוכנת כשמדובר בחברה כמו גוגל, שמתיימרת לתת את התשובות הנכונות לכל חיפוש. האם גוגל ומיקרוסופט בשלות לעולם שבו אין אמת אחת וכל טקסט בא בחשבון – כמו שהתרגלנו ברשתות החברתיות? 

2. איך מבטיחים את המשכיות המודל הכלכלי שבנה את החברות, ומשלב תוצאות חיפוש עם פרסומות מטורגטות לכל גולש?

בעולמות הצ'אטבוטים אין לדעת מה תהיה התשובה, ולכן יהיה קשה יותר לשכנע מפרסמים להציב את הפרסומת שלהם לצד התשובה. האם החברות יציגו מודל הכנסות חדש, מותאם לצ'אטבוט, או שמא יתערבו בקוד של הצ'אטבוט ויטו את התשובות לטובת כאלה שמאפשרות הפקת הכנסות?

3. איך מתמודדים עם העלות הגבוהה של שירותי הבינה המלאכותית?

הצ'אטבוטים הם תוכנות שדורשות משאבי מחשבי על עצומים. חברת OpenAI שמאחורי ChatGPT כבר הציגה את התשובה שלה: מנוי חינמי מוגבל ומנוי פרימיום שעליו ישלמו חברות ולקוחות פרטיים סכומי כסף משמעותיים. האם גוגל ומיקרוסופט מתכוונות לגבות תשלום תמורת חיפוש ושאילת שאלות או שהן יעדיפו לסבסד את עלויות ה-AI ולדמם מזומנים רק כדי לתפוס נתח גדול יותר בשוק החדש שמתהווה?

4. מה יעלה בגורל הטכנולוגיות המלהיבות הקודמות?

השאלה הזו בוודאי מעסיקה את מארק צוקרברג, מנכ"ל מטא, שאך לפני מספר חודשים הלהיב את כל העולם לקראת עולם המטאוורס שאוטוטו מגיע. מה מצב המטאוורס כעת? מה חושבים המשקיעים ששמו על יוזמות מטאוורס כסף טוב? אם לנחש, צוקרברג רק מחכה לעיתוי הנכון להציג איך הצ'אטבוט משתלב בתוך המטאוורס. או ההפך.

5. כמה זמן תימשך ההתלהבות העולמית מהיכולות של הבינה המלאכותית הגנרטיבית?

כרגע אין אדם שלא נתפס ליכולות המופלאות שאנחנו צפויים לראות מהטכנולוגיה החדשה. אבל ראינו את זה קורה גם עם יצירות NFT, מכוניות אוטונומיות ומדפסות תלת ממד. פתאום אנשים יחושו געגוע ליצירות של אמנים ולטקסטים של סופרים, ההתלהבות תדעך, והמשקיעים יעבירו את כספם להייפ הטכנולוגי הבא.