וואטסאפ ומטא  (אילוסטרציה: FP Creative Stock, shutterstock)
וואטסאפ ומטא. המודל העסקי מאחורי אפליקציית המסרים | אילוסטרציה: FP Creative Stock, shutterstock

האם וואטסאפ בדרך להפוך לאפליקציית על? לפני כעשור רכשה פייסבוק (כיום מטא) את וואטסאפ ב-22 מיליארד דולר, וכעת נראה שהיא מגבירה הילוך למקסום ההכנסות מאפליקציית המסרים וגיבוש מודל עסקי שיניב לה רווחים מחברות ותאגידים ברחבי העולם.

אחרי תקופה ארוכה בה ניסתה פייסבוק לפצח את המודל העסקי של וואטסאפ, מדווח הביזנס אינסיידר כי המטרה כעת היא להפוך את אפליקציית המסרים לפלטפורמת בסיס לעסקים שתאפשר פעילות עסקית מול לקוחות לתפעול ושירות לקוחות. וואטסאפ משמשת זה מכבר עסקים רבים בתקשורת עם לקוחות, מגמה שהתעצמה עם פרוץ מגפת הקורונה. השאיפה של דירקטור המוצר של וואטסאפ, אג'יט וארמה, היא ש"כל עסק בעולם יעבוד עם זה". לקידום השאיפות למונטיזציה מוואטסאפ, מונה בשנה שעברה מאט איידמה לסמנכ"ל הפעילות של שירותי הודעות לעסקים שפועל לפיתוח המודל העסקי של אפליקציית המסרים.

כאמור, הרחבת השימוש בוואטסאפ משליחת הודעות בין משתמשים לשימושים עסקיים והעברת תשלומים בתוך האפליקציה עשויות להזכיר מאפיינים של "סופראפ" (superapp), ביטוי שנולד בעקבות השימושיות הנרחבת של WeChat הסינית ושל קקאו-טוק הקוריאנית. עם זאת, גורם שמעורה בפעילות מסר לביזנס אינסיידר שהביטוי "סופראפ" עדיין מופשט מכדי להיות בר ביצוע.

עסקים קטנים בהודו, ברזיל, אינדונזיה ומקסיקו הם השווקים הגדולים ביותר כיום של וואטסאפ בהם מתבצעת פעילות עסקית. תשלומים באמצעות וואטסאפ אפשריים כיום רק למשתמשים במדינות מסוימות ואינם זמינים ברמה גלובלית. "לוואטסאפ יכול היה להיות פיצ'ר מוטמע במלואו לתשלומים כבר לפני שנים, והייתה הזדמנות להכניס כסף אמיתי בשלב הזה", מסר עובד החברה לשעבר לביזנס אינסיידר. המודל העסקי של וואטסאפ מבוסס לעת עתה על הכנסות מלקוחות עסקיים ולא ממשתמשים פרטיים.

איידמה מעוניין לבנות לוואטסאפ יכולות למכור תוכנה לשירות לקוחות ו-API שיאפשר ממשק עם אפליקציות אחרות. בסופו של דבר, התוכניות של מטא מכוונות להתרחבות בצפון אמריקה לשימוש בקרב חברות ותאגידים גדולים מעבר לעסקים הקטנים בשווקים הנוכחיים.

מוקדם יותר החודש דווח ברויטרס כי מנכ"ל מטא מארק צוקרברג הודיע לעובדים שוואטסאפ ומסנג'ר יניעו את גל הצמיחה הבא במכירות עבור החברה. בפגישה עם העובדים, הסביר צוקרברג ששתי אפליקציות המסרים המיידיים נמצאות בשלבים מוקדמים מאוד של מונטיזציה. צוקרברג הוסיף שלצד הזדמנויות לטווח רחוק כמו המטאוורס, שירותי הודעות לעסקים מרכזיים מאוד בעסקי החברה "בעוד אנו עובדים על הגברת המונטיזציה מוואטסאפ וממסנג'ר".