טיק טוק, לוגו, טיקטוק (צילום: BigTunaOnline, ShutterStock)
טיקטוק. חלק מהעובדים קידמו סרטונים שלהם או של מקורבים | צילום: BigTunaOnline, ShutterStock

 החלום של כל יוצר טיקטוק הוא שהסרטון שלו יתגלגל בעזרת האלגוריתם וטיפת מזל לפיד של קהל רחב ככל הניתן. עד עכשיו ידענו שפיד הפור-יו (For You), אותו מסך אליו מתנקזות הצעות התוכן של טיקטוק למשתמשים, מבוסס אלגוריתם, אך כעת מתברר שיש גם גורם אנושי בסיפור.

טיקטוק אישרה את הטענה של מגזין פורבס לפיה לעובדי החברה בארצות הברית יש יכולת להגדיל חשיפה לסרטוני טיקטוק מסוימים במטרה להציג לקהילת הטיקטוק סלבריטאים ויוצרי תוכן בהתהוות. טיקטוק מפעילה פרקטיקת "חימום" (Heating) פנימית שמאפשרת לעובדי טיקטוק והחברה האם בייטדאנס להגדיל ידנית את החשיפה לסרטונים מסוימים בפלטפורמה, כך לפי תחקיר פורבס המבוסס על מסמכים ועדויות עובדים. באופן שעוקף את האלגוריתם, יכולים עובדי טיקטוק להגביר חשיפה של סרטונים לפיד הפור-יו כך שיגיעו למספר נדרש של צפיות.

עד 2% מסך הצפיות

מסמך פנימי של החברה חושף את ממדי התופעה: סך הצפיות שמגיעות מסרטונים שעברו "חימום" עומד על 1% עד 2% מסך הצפיות בסרטונים בפיד הפור-יו.המשמעות היא שחלק מהסרטונים המוגשים למשתמשים בפיד הפור-יו נמצאים שם לא על בסיס הרגלי צפייה והתאמה אישית עבורם, אלא פשוט כי כך טיקטוק רוצה. בעוד שלא ברור מספרם או תפקידם של העובדים המורשים להגביר את הצפיות לסרטונים,

התחקיר חושף שהיו כמה וכמה מקרים בהם עובדים השתמשו באפשרות לסרטונים שלהם או של מקורבים. מטיקטוק נמסר בתגובה: "אנו מקדמים סרטונים מסוימים במטרה לסייע לגוון את חוויית התוכן".

עוד הוסיף דובר מטעם טיקטוק שרק לקומץ עובדים בארה"ב יש גישה לאפשרות לסייע בהפצה של סרטונים באופן ידני, וכי התוכן הזה מסתכם ב-0.002% מהסרטונים בפיד פור-יו.

טיקטוק חשפה בחודש שעבר שבקרוב משתמשים יוכלו לקבל מידע נוסף מדוע סרטון מסוים הופיע להם בפיד בדומה למידע על סיבת הצגת פרסומות ברשתות חברתיות אחרות, בשלב זה לא ידוע אם תהיה אינדיקציה לגולשים שמדובר בקידום ידני מטעמה.