horizon forbidden wes (עיבוד: Miguel Lagoa, shutterstock)
המשחק Horizon Forbidden West. סוגיית הקרדיטים בעולם הגיימינג היא נושא רגיש | עיבוד: Miguel Lagoa, shutterstock

ז'יל ארמסטרונג, שהיה כותב בכיר בלהיט של סוני Horizon Forbidden West, יצא בשבוע שעבר במחאה על כך שהקרדיט שלו ושל רבים מחבריו לצוות נשמט מרשימת המועמדים לפרס כתיבה למשחק בטקס Nebula היוקרתי. מדובר באחד משני הפרסים החשובים בעולם לכתיבת מדע בדיוני בפנטזיה, שמעניק בשנים האחרונות פרסים גם לכותבי משחקים.

סוגיית הקרדיטים ליוצרים בתעשיית הגיימינג היא נושא רגיש כבר שנים. בעיקר בתחום שמכונה AAA - כלומר, משחקים גדולים, יקרים ומורכבים להפקה, עליהם עומלים מאות ואלפי אנשים במשך מספר שנים. זו אמנם תקופה סוערת ובחברות הגדולות יש לא מעט תחלופה של עובדים, אבל בתעשיית הגיימינג אין שום תו תקן לגבי מתן קרדיט לעובדים, שאולי תרמו למשחק לא מעט לאורך השנים, אבל כבר לא היו בחברה (מכל סיבה שהיא) כשהמשחק חצה סוף סוף את קו הסיום. ובשנים האחרונות, ככל שחברי קהילת מפתחי המשחקים העולמית נעשו יותר ויותר מחוברים, דרך טוויטר למשל, הסוגיה הזו גם הפכה להיות מדוברת יותר.

נחזור לאותו ז'יל ארמסטרונג, שכאמור התרעם על ההשמטה ועל כך שלא זכה לראות את השם שלו ברשימת הקרדיטים: משחק שלו מופיע ברשימה, אך מלאכת הכתיבה שלו מיוחסת רק לשני הכותבים הראשיים. רק כי הם, בניגוד אליו, עדיין עובדים בחברה. ארמסטרונג, שבינתיים המשיך לקריירה עצמאית, לא היה היחיד שהושמט מהקרדיטים - גם חברי הצוות שלו לא הופיעו בה. כפי שארמסטרונג בעצמו כתב באירוניה, זה בוודאי לא היה "בגלל מגבלת תווים", כי ממש בהמשך הופיעה רשימת מועמדים אחרת, של לא פחות מ-17 כותבים שחיברו ביחד אסופת הרפתקאות חדשה בעולם של "מבוכים ודרקונים".

עובדים שעבדו על המשחק הבלשי LA Noire התלוננו על תנאי ההעסקה הקשים - ואיימו לפרוש מצוות הפיתוח. הובהר להם ששמם יוסר מהקרדיטים של המשחק ושהם יתקשו להוכיח למעסיקים עתידיים שהם באמת היו מעורבים בפיתוח של המשחק היוקרתי

חשוב לציין שעצם קטגוריית "כתיבה למשחק" בטקס פרסי Nebula היא חריגה, כי היא מפגישה באותה תחרות תסריטאים ומעצבים של משחקי מחשב, כותבי הרפתקאות למשחקי תפקידים שולחניים, ולפעמים גם סלבריטאים של ממש, כמו יוצר "מראה שחורה" צ'ארלי ברוקר, שזכה בפרס בשנתו הראשונה עבור הפרק האינטראקטיבי של הסדרה. עוד יוצר אגדי שנכלל ברשימה היה המחבר של "שיר של אש ושל קרח" (הבסיס ל"משחקי הכס") ג'ורג' ר.ר מרטין, שהיה גם שותף לכתיבת הלהיט הענק Elden Ring ביחד עם הידטקה מיאזאקי. 

Guerilla Games, החברה בה עבד ארמסטרונג, ממש לא המציאה את השיטה הזאת. ב-20 השנים האחרונות, רוקסטאר, המפתחת של סדרות המשחקים המצליחות Grand Theft Auto ו-Red Dead Redemption הייתה ידועה לשמצה בתור משמיטת קרדיטים סדרתית. במקרה קיצון אחד ב-2007 הושמטו הקרדיטים לסטודיו פיתוח שלם, Rockstar Vienna, שעבד על המשחק Manhunt 2 עד שהסטודיו נסגר, וההפקה עברה למוקד פיתוח אחר בלונדון.

דוגמה נוספת להשמטה בוטה של קרדיטים: בשנת 2011, 130 מפתחים שעבדו על המשחק הבלשי LA Noire לא קיבלו קרדיט, ובאותה תקופה פורסם כי מנהלים בחברה נהגו להקשיח את תנאי העבודה משבוע לשבוע (כולל דרישה לעבוד 12 שעות ביום וסופי שבוע), וכאשר עובדים התלוננו על הרעה בתנאים ואיימו לפרוש, הובהר להם ששמם יוסר מהקרדיטים של המשחק ושהם יתקשו להוכיח למעסיקים עתידיים שהם באמת היו מעורבים בפיתוח של המשחק היוקרתי.

כשיצא Red Dead Redemption 2 ב-2018, אתר קוטאקו פרסם כתבת תחקיר על תנאי העבודה בהפקה. כשמנהלת הסטודיו של רוקסטאר ג'ניפר קולבי נשאלה על ההתנהלות הבעייתית של החברה, היא השיבה: "זו הייתה מדיניות עקבית, בגלל שתמיד הרגשנו שאנחנו רוצים שהצוות יגיע לקו הסיום. אז החלטנו שאם אתה לא מסיים את המשחק, אתה לא תהיה בקרדיטים". במקרה הספציפי של RDR2, קולבי אמרה שברוקסטאר החליטו כן להוקיר תודה לכל העובדים הרבים שעבדו על המשחק במהלך השנים אבל עזבו את החברה מתישהו בין 2011, אז החלה מלאכת הפיתוח, ל-2018 - אז המשחק ראה אור. שמותיהם נרשמו ברשימת תודות ארוכה במיוחד שהופיעה באתר המשחק, אליה ניתן להגיע רק באמצעות לינק ישיר ולא דרך ניווט באתר.

העידן שלפני ימי הלינקדאין

השמטת קרדיט היא צעד בעייתי לא משנה באיזה שנה הוא נעשה - בוודאי בתור אמצעי עונשין - אבל ב-2011 היו יכולות להיות לו השלכות דרמטיות של ממש על קריירה של מפתחים. אז, טרם ימי הלינקדאין, לעובדים עוד לא היו ממש אמצעים להחצין פומבית את תחנות הקריירה שלהם. במקביל, ככל שתעשיית הגיימינג נעשתה יותר מסועפת ומורכבת, כך גם עלו סוגיות חדשות בתחום מתן הקרדיט. למשל, בחודש שעבר יצאה גירסת רימאסטר למשחק הקלאסי של נינטנדו, Metroid Prime - עדכון מודרני של משחק מ-2002, שאמנם נבנה מאפס וכולל גרפיקה עדכנית, אבל שומר לגמרי על מהות הארט, עיצוב השלבים והמשחקיות. יחד עם זאת, אף אחד מהצות שעבד על המשחק המקורי לפני 20 שנה לא קיבל קרדיט - אפילו לא ברשימת תודות, אף שכתוביות המשחק הארוכות כוללות מאות שמות של העובדים באולפנים השונים שהיו מעורבים בהפקת המשחק. כל העבודה של היוצרים המקוריים תומצתה למשפט "מבוסס על העבודה של צוות הפיתוח של Metroid Prime לנינטנדו גיימקיוב וה-Wii" באגף התודות. וככל שיותר ויותר משחקים קלאסיים מקבלים רימייקים ורימאסטרים, מתחילות גם להישאל יותר שאלות על מהן זכויות הקרדיט האמיתיות המגיעות ליוצרי המשחקים המקוריים.

ג'ורג' ר.ר מרטין (שיר של אש ושל קרח) וצ'רלי ברוקר  (צילום: Featureflash Photo Agency
Kathy Hutchins, shutterstock)
מימין: ג'ורג' ר.ר. מרטין וצ'רלי ברוקר | צילום: Featureflash Photo Agency Kathy Hutchins, shutterstock

התאחדות מפתחי המשחקים הבינלאומית (IGDA) מציעה תקן מחמיר לפיו כל עובד או עובד קבלן שיעבוד על משחק במשך יותר מ-30 יום יהיה זכאי לכך ששמו יופיע בכתוביות המשחק. אבל האמת היא, שלעומת הסטנדרטים המחמירים שנאכפים למשל בהוליווד על ידי איגודי אנשי מקצוע כמו ה-SAG (לשחקנים), ה-DGA (לבמאים) ובעיקר ה-WGA (לתסריטאים, שנוטים לקבל בהוליווד קרדיט גם אם התסריט שלהם שוכתב ביסודיות ולא נותר ממנו זכר לטקסט המקורי שלהם) - ל-IDGA אין יותר מדי כוח ממשי בשוק.

בכל מקרה, אם תהיתם - דווקא לסיפור של ז'יל ארמסטרונג יש סוף טוב. לאחר התרעמות קולקטיבית בנושא שהתלקחה במהירות בטוויטר, ה-SFWA - איגוד כותבי המד"ב והפנטזיה, הגוף שמעניק את פרסי ה-Nebula - מיהר לתקן את הרשימה, וכעת בנוסף לשמות הכותבים שכבר קיבלו קרדיט, מתנוסס שם גם שמו של ארמסטרונג, לצד שמותיהם של תשעה עובדים נוספים בצוות. ארמסטרונג מיהר להודות לגרילה גיימס ולסוני על התיקון המהיר, אבל צריך לומר שבמקרה שלו, התיקון הוא אולי משמעותי, אבל גם פשוט. בינתיים, באינספור צוותים אחרים, עצם סוגיית ההופעה בקרדיטים של משחק נותרת מנוע לחץ כנגד העובדים.

פרסי הנבולה יוענקו בין ה-12 ל-14 במאי השנה בכנס חגיגי בקליפורניה.