כבר תקופה ארוכה שמארק צוקרברג ומנהלים אחרים במטא מבהירים שהתחרות עם טיקטוק נמצאת בראש סדר העדיפויות שלהם. כעת פורסם באתר The Verge מזכר של בכיר בפייסבוק, טום אליסון, שנכתב באפריל 2022, ובו נחשפים פרטים על האופן שבו הם מתכננים לעצב מחדש את הפיד של פייסבוק כדי להילחם בטיקטוק.

הרשת החברתית עובדת על עיצוב מחדש של הפיד הראשי של פייסבוק, שידגיש מאוד תוכן מומלץ מדפים, יוצרים ואנשים שאתם עדיין לא עוקבים אחריהם. התזכיר של אליסון, שעומד בראש אפליקציית פייסבוק במטא, חברת האם, קובע שהמטרה היא להפוך את פייסבוק ל"מנוע גילוי" (Discovery Engine), שיסתמך במידה רבה על המלצות, בדומה לפיד של טיקטוק - "עבורך" (For you). ההמלצות יגיעו בעיקר מתוכן שלא קשור למשתמשים, כולל רילז, והמשתמשים יראו פחות פוסטים מבני המשפחה והחברים שלהם בפיד. על פי התוכנית, תיבת הדואר הנכנס של המסנג'ר תחזור לפייסבוק במטרה לעודד את המשתתפים לשתף עוד תוכן מ"מנוע הגילוי".

לא ברור כמה זמן ייקח למטא ליישם את השינויים האלו, שחלקם משקפים שינויים שכבר מתרחשים באינסטגרם, שעשתה לאחרונה ניסוי ובו הציגה למשתמשים את התכנים על המסך לאורך כמו בטיקטוק. זו גם לא הפעם הראשונה שמנהלי מטא רומזים על שינויים גדולים שעומדים להגיע לאפליקציה של פייסבוק. צוקרברג אמר באפריל שהחברה נמצאת בעיצומו של "שינוי גדול" בדינמיקה של הפיד, שיעדיף המלצות תוכן על בסיס בינה מלאכותית על פני המעגלים החברתיים של המשתמשים. ובכל זאת, התזכיר של אליסון מבהיר עד כמה חשובים סדרי העדיפויות החדשים עבור החברה, שמנסה נואשות להדביק את טיקטוק.

טיק טוק, לוגו, טיקטוק (צילום: BigTunaOnline, ShutterStock)
טיק טוק | צילום: BigTunaOnline, ShutterStock

יחד עם זאת, המעבר לתוכן שמבוסס יותר על המלצות יכול להיות גם בעייתי עבור החברה. אלגוריתמי ההמלצות הנוכחיים של החברה הואשמו ביצירת פילוג ובקידום מידע מוטעה. בעוד אליסון אמר ל-The Verge שיהיו כללים מחמירים יותר באשר לתוכן מומלץ, החברה מתקשה פעמים רבות לאכוף את הכללים שלה.

מאז שאליסון פרסם את המניפסט הפנימי שלו על עתיד פייסבוק, כמה עובדים הביעו דאגה מכך שהחברה אגרסיבית מדי בהעתקה של טיקטוק ומאבדת את המאפיינים שלה. "אני חושב שיש סיכון ממשי שאנחנו מאבדים את הפוקוס על הבידול המרכזי שלנו (המעגל החברתי והבחירה האנושית) לטובת רדיפה אחרי אינטרסים ומגמות קצרות טווח", כתב אחד מעובדי החברה בתגובה פנימית למזכר של אליסון.

אליסון מתעקש שרעיון מנוע הגילוי לא רדיקלי כמו שהוא נשמע. "אנחנו תמיד הולכים לתעדף דברים שאתם רוצים לחלוק עם החברים שלכם", הוא אומר ל-The Verge. "אני חושב שהדבר העיקרי שעתיד להשתנות הוא שאנחנו לא באמת הולכים לשים יותר מדי מגבלות על מתי ואיפה אנחנו מציגים תוכן מומלץ בפיד, מה שקרה בעבר".

גוגל, פייסבוק (צילום: Koshiro K, shutterstock)
גוגל, פייסבוק | צילום: Koshiro K, shutterstock

האם השינוי יהפוך את פייסבוק לחוויה פסיבית יותר? קבוצות הן חלק משמעותי מפייסבוק, ועל פי אליסון זה לא ישתנה, למרות שרילס יוצגו גם שם. הצוותים שלו עובדים על עיצוב מחדש שמעביר את הקבוצות לרשימה שתופיע משמאל לפיד, בדומה לאופן שבו דיסקורד מציג את רשימת השרתים שהצטרפו.

לחלק מהעובדים, הכיוון החדש מרגיש כאילו פייסבוק מתרחקת מהמטרה העיקרית של חיבור חברים ובני משפחה, אבל אנשים כבר משתמשים ברשת החברתית אחרת ממה שנהגו בעבר. צוקרברג אמר בשיחת הרווחים האחרונה של מטא שמחצית מהזמן אנשים מבלים בפייסבוק בצפייה בווידיאו.