אילון מאסק מדבר ליד טסלה לבנה (צילום: Justin Sullivan, Getty images)
אילון מאסק וטסלה. עליונות שלא מוטלת בספק | צילום: Justin Sullivan, Getty images

טסלה הודיעה בסופ"ש האחרון שהיא חותכת מחירים לחלק מדגמיה הפופולריים ביותר. זאת בעקבות שינוי בהגדרות של הממשל האמריקאי שגרם לכך שהמודל הפופולרי ביותר שלה, Y, לא נכלל ברשימת הרכבים שזכאים לזיכוי מס של 7,500 דולר, בשל מחירו היחסית גבוה. זה הוביל להצטברות במלאים של החברה וכמו לא מעט חברות שיושבות על סחורה היא יצאה במבצע שהביא לירידה של עד 20% במחיר. 

מחירו של מודל Y ארוך הטווח ירד מכמעט 66 אלף דולר לקצת פחות מ-53 אלף דולר. גם מחיר רכבי המודל 3 הזולים של החברה הופחת ב-6% לקצת פחות מ-44 אלף דולר, ומודל 3 פרפורמנס הוזל ב-14% מ-63 אלף לפחות מ-54 אלף דולר. 

אבל לא צריך לדאוג לטסלה. אמנם שלושה רבעונים ברציפות היא מפספסת רק במעט את התחזיות למסירות הרכבים ומאבדת נתחי שוק עם גדילתו של שוק הרכבים החשמליים, הן בארה"ב והן מחוץ לה. אבל מספיק להסתכל על המספרים היבשים אשתקד כדי להבין שאף יצרן רכב לא מאיים על עליונותה של החברה של מאסק נכון לנקודת זמן זו. 

מכרה יותר מכל היצרנים יחד

לפי נתונים של COX אוטומוטיב, החלק היחסי של מכירות הרכבים החשמליים מסך כל שוק הרכבים בארה"ב עמד על 5.8% ב-2022, כשלראשונה נמכרו למעלה מ-800 אלף רכבים חשמליים בארה"ב - עלייה של 65% ביחס ל-2021. טסלה לבדה מכרה יותר מכל יתר היצרנים יחד. החברה מסרה למעלה מ-522 אלף רכבים בארה"ב, עלייה של 48% מ-2021. הבאה בתור הייתה פורד שמכרה פחות מ-62 אלף רכבים חשמליים ובמקום השלישי ג'נרל מוטורס עם 39 אלף. 

כדי להעצים את ההישג של טסלה, בכל השנה שעברה רק 11 יצרנים הצליחו למכור למעלה מ-10,000 רכבים, וטסלה עשתה את זה עם לפחות 4 מודלים שנכנסו לעשירייה הראשונה של המכירות. לאף חברה אחרת אין שני מודלים בעשירייה הראשונה. רק המכירות של מודל ה-Y ומודל 3 יחד עולות על 450 אלף רכבים. 

בקיצור, טסלה עדיין המלכה של השוק החשמלי בארה"ב, למרות הסתבכותו של אילון מאסק עם טוויטר והפגיעה במניה שאיבדה אשתקד 65%. על רקע הסגרים בסין, שוק הרכבים החשמליים הגדול בעולם, וההאטה בביקושים שם בשל סיום מתן סובסידיות לרכבים חשמליים אחרי 13 שנה, המכירות של טסלה נפלו שם בשנה שעברה ב-42%, כך שהורדת המחירים גם אמורה לחזר אחרי הצרכן הסיני.

עם זאת, השוק לא אהב את ההודעה והמניה ירדה בוול סטריט בשישי האחרון ב-1%, כשבשלב מסוים היא ירדה ב-5%. זאת מאחר שההודעה מקפלת בתוכה לא רק את ההאטה המדוברת שפוגעת ברוב שוק הרכבים, אלא המהלך צפוי לפגוע בשולי הרווח של החברה. מניית טסלה סגרה את 2022 במחיר של קצת יותר מ-123 דולר, והיום מחירה 122.4 דולר. בחודש האחרון היא איבדה כ-20%.

"לטסלה יש עכשיו סקייל גלובלי, משהו שלא היה לה עד לפני כמה שנים ויש לה את הגמישות בשולי הרווח לבצע מהלכים אגרסיביים שכאלה כדי להגדיל את נתח השוק שלה במרוץ החימוש של שוק הרכבים החשמליים", כתב אנליסט הטכנולוגיה הוותיק דן אייבס

בבית ההשקעות וודבוש אומרים כי למרות ההשפעות השליליות בטווח הזמן הקצר, מדובר במהלך הנכון בעת הזו, כדי להגדיל את המכירות. "לטסלה יש עכשיו סקייל גלובלי, משהו שלא היה לה עד לפני כמה שנים ויש לה את הגמישות בשולי הרווח לבצע מהלכים אגרסיביים שכאלה כדי להגדיל את נתח השוק שלה במרוץ החימוש של שוק הרכבים החשמליים", כתב אנליסט הטכנולוגיה הוותיק דן אייבס במכתב למשקיעים ביום שישי. הוא העריך כי הורדת המחירים "יכולה להעלות את הביקושים הגלובליים ב-12%-15%".

בכל מקרה, כרגיל עם מאסק, אין רגע דל. ברויטרס פורסם שעובדים במפעל טסלה שנפתח לאחרונה בברלין מדווחים על עלייה בשעות העבודה וירידה בזמן החופשי הניתן להם. האשמות העובדים הובילו לכך שפוליטיקאים גרמנים משני צדי המפה קראו לחקור את טסלה ואת הרשויות המקומיות בממשלה. 

בצד החיובי: מעצב הרכבים הראשי בטסלה, פרנץ וון הולצהאוזן, חשף אתמול בפודקאסט Ride the lightning, כי הסייבר טראק תחל להיות מיוצרת ביוני הקרוב במפעל בטקסס. לפי המגזין Electrek, יש לא פחות מ-1.5 מיליון הזמנות לרכב החללי, כך שאם הייצור לא יידחה שוב, זו תהיה זריקת העידוד שטסלה כל כך זקוקה לה.