מרגרטה וסטגר, נציבת התחרות של האיחוד האירופי (צילום: Thierry Monasse, getty images)
נציבת התחרות של האיחוד האירופי מרגרטה וסטגר. "שינוי עמוק בנוף הדיגיטלי" | צילום: Thierry Monasse, getty images

בעוד ישראל היתה עסוקה ביומיים האחרונים בבחירות, באירופה נכנס בינתיים לתוקפו חוק שעשוי לשנות מקצה לקצה את האופן שבו מתנהל האינטרנט. ה-Digital Markets Act (ה-DMA בקיצור) נכנס לתוקף ב-1 בנובמבר ומקציב לענקיות האינטרנט 12 חודשים כדי להפוך את הפלטפורמות שלהן לפתוחות ושיתופיות יותר עבור שחקנים קטנים. המטרה: לעודד ולהגביר את התחרות בזירה המקוונת.

כצעד ראשון עם כניסת החוק לתוקף החלו הגורמים הרלוונטיים באיחוד לגבש את רשימת ה-Gatekeepers: החברות שהפלטפורמות שלהן מהוות גשר חשוב בין גופים עסקיים לצרכנים, ושמעמד זה מעניק להן את הכוח לשמש כקובעות חוקים ובכך ליצור צוואר בקבוק בכלכלה המקוונת. בקיצור, שחקניות רבות עוצמה שמהוות הלכה למעשה את הסלקטוריות בכלכלת האינטרנט.

לפי אתר Wired, עתה החלה הספירה לאחור לקראת מהלך שיחייב חברות כמו אפל, אמזון, גוגל ומטא לפתוח את הפלטפורמות שלהן בפני מתחרים הרבה מעבר לקיים היום. "אם יש לך אייפון, צריך שתהיה לך יכולת להוריד אפליקציות לא רק מהחנות של אפל אלא גם מחנויות נוספות או מהאינטרנט", ציטט Wired את דבריו של ג'רארד דה גרף, ראש נציגות האיחוד האירופי בעמק הסיליקון, שאף לקח חלק בניסוח חוק ה-DMA החדש.

גיבוש רשימת ה-Gatekeepers צפוי להתבצע בששת החודשים הקרובים, ובסיומם יוכרזו שמות החברות שנכללו בה. להערכת ראש נציגות האיחוד האירופי ג'רארד דה גראף, באביב הקרוב תפורסם רשימה של כ-12 חברות שחוק ה-DMA יחול עליהן

בנוסף כולל ה-DMA רשימה של כללי עשה ואל תעשה שהענקיות ייאלצו ליישם בפעילותן, כדי להבטיח שהשווקים הדיגיטליים פתוחים והוגנים באופן שמאפשר לחברות אחרות להתחרות בהן ולאתגר אותן. ההיגיון המנחה הוא למנוע מהענקיות להעדיף את שירותיהן משלה על פני שירותי מתחרים, ובכך למנוע מהם להגיע לצרכנים באופן הוגן ולחסום תחרות, חדשנות ואיכות. כללים אלו צפויים להקל את נטל ההוכחה הקיים על הרגולטורים בבואם לפעול נגד חברות אלו ולהקל באכיפה נגדן.

נציבות התחרות באיחוד מתכננת להקים צוות של כ-40 מומחים בתחומי הטכנולוגיה שיופקדו על אכיפת הכללים החדשים.

גיבוש רשימת ה-Gatekeepers צפוי להתבצע בששת החודשים הקרובים, ובסיומם יוכרזו שמות החברות שנכללו בה. עם פרסום שמות החברות תינתן להן שהות של שישה חודשים להתארגן כדי לעמוד בדרישות. להערכת דה גראף, באביב הקרוב תפורסם רשימה של כ-12 חברות שחוק ה-DMA יחול עליהן.

נראה שהשחקניות הקטנות באירופה כבר נושאות עיניים אל החוק החדש: בחודש שעבר דיווחה רויטרס כי קבוצה של כ-40 חברות פנו במשותף לגופי הרגולציה באיחוד האירופי בבקשה כי יפעלו להחיל את כללי ה-DMA נגד שירות השופינג של גוגל. החברות טוענות כי האופן שבו גוגל מתעדפת את שירות השופינג שלה בהתמודדות על מודעות בראש תוצאות החיפוש שלה מפר הלכה למעשה את הכללים החדשים.

השחקניות הקטנות באירופה כבר נושאות עיניים לחוק החדש: כ-40 חברות פנו לגופי הרגולציה ביבשת בבקשה שייפעלו להחיל את כללי ה-DMA נגד שירות השופינג של גוגל, שלטענתן זוכה לתעדוף בתחרות על מודעות חיפוש

"ה-DMA ישנה את הנוף הדיגיטלי באופן עמוק", אמרה נציבת התחרות של האיחוד מרגרטה וסטגר. "בעזרתו, האיחוד האירופי נוקט בגישה פרואקטיבית להבטחת שווקים דיגיטליים הוגנים, שקופים ותחרותיים. מספר קטן של חברות גדולות מחזיקות בידיהן כוח שוק משמעותי. ה-Gatekeepers, שנהנים מעמדה מבוצרת בשווקים הדיגיטליים, יצטרכו להראות שהם מתחרים בהגינות. אנו מזמינים את כל ה-Gatekeepers הפוטנציאליים, המתחרים שלהם או ארגוני צרכנים, לדבר איתנו כיצד ליישם את ה-DMA בצורה הטובה ביותר".

בנוסף, בשבועות הקרובים צפוי להיכנס לתוקף חוק נוסף שאישרו גופי האיחוד האירופי בתחום האינטרנט, בשם ה-Digital Services Act (ה-DSA). חוק זה יחייב חברות טכנולוגיה שמספקות שירותים דיגיטליים בביצוע גילויים והערכת סיכונים הנוגעים לאלגוריתמים ואוטומציות של קבלת החלטות. החוק נועד לקדם הגנה על צרכנים וזכויותיהם במרחב המקוון, לבסס מסגרת לשקיפות ואחריות של חברות הטכנולוגיה ולקדם חדשנות, צמיחה ותחרותיות.