מנכ"ל אמזון אנדי ג'סי וסניף אמזון גו (צילום: David Paul Morris/Bloomberg via Getty Images, Stephen Brashear/Getty Images)
מנכ"ל אמזון אנדי ג'סי על רקע סניף אמזון גו. מספר הסניפים צומצם דרמטית | צילום: David Paul Morris/Bloomberg via Getty Images, Stephen Brashear/Getty Images

ענקית הקמעונאות אמזון הודיעה על סגירת שמונה מ-29 חנויות הנוחות מרשת אמזון גו (Amazon Go) בארה"ב. אמזון גו הן חנויות הפועלות ללא קופות שמאפשרות לקונים בהן לצאת ללא מעבר בעמדת תשלום ובמקום זאת מזהה את המוצרים שאספו ומחייבת אותן בתשלום מקוון.  

אמזון מסרה כי תסגור ב-1 באפריל ארבע חנויות בסן פרנסיסקו, שתי חנויות בניו יורק ושתי חנויות בסיאטל. לפי אתר SFgate, המהלך יחסל את נוכחות אמזון גו באזור מפרץ סן פרנסיסקו. 

מהלך הצמצום החדש מצטרף להודעת אמזון על צמצום סניפי אמזון פרש (Fresh) ודחיית הפתיחה המתוכננת של סניפים אחרים עם פרסום דוחות החברה בחודש שעבר. אמזון, שרק לאחרונה קיצצה 18,000 משרות, הודיעה שתפעל לסייע לעובדים למצוא משרות אחרות בתוך החברה.

למרות צמצום סניפי החנויות הפיזיות ולצד סגירת חנויות בשנה שעברה, מנכ"ל החברה אנדי ג'סי אמר שאמזון תמשיך להתרחב בתחום הקמעונאות בחנויות פיזיות. "כמו כל קמעונאי פיזי, אנו מבצעים הערכה של פורטפוליו החנויות שלנו ומבצעים החלטות לאופטימיזציה תוך כדי תנועה", מסרה דוברת מטעם אמזון ל-CNBC בסוף השבוע.

אמזון הודיעה שתמשיך להפעיל כ-20 סניפי אמזון גו ברחבי ארה"ב, בנוסף לחנויות פיזיות נוספות כמו רשת הול פודס (מזון) שבבעלותה, אמזון פרש (מזון) ואמזון סטייל (ביגוד).

בתחילת השנה שעברה, במסגרת החלטה להתמקד בעסקי קמעונאות מזון, אמזון הפסיקה את פעילותן של 68 חנויות ברחבי ארה"ב: כל חנויות הספרים הפיזיות שלה, יחד עם סגירת חנויות פופ-אפ וחנויות למכירת צעצועים וכלי בית "4star" שקיבלו דירוגים גבוהים בפלטפורמה של אמזון.

בשנה שעברה צמצמה אמזון מספר זניח של חנויות הול פודס לצד מאות החנויות שממשיכות לפעול, דבר שמחזק את טענותיה על התמקדות בקמעונאות מזון.

משלוח אולטרה מהיר של אמזון, Prime now (צילום: syc011, shutterstock)
משלוחי מזון של אמזון פריים. אמזון רוצה להתמקד בקמעונאות מזון | צילום: syc011, shutterstock

אמזון רשמה בשנת 2022 הפסד ירידת ערך בגובה 720 מיליון דולר על סגירת מספר חנויות אמזון פרש ועצירת הפתיחה של סניפים אחרים עליהן הודיעה בחודש שעבר. ולמרות זאת, נראה שאין לראות בכך סימן לנסיגת החברה מתחום הקמעונאות הפיזית.

לדברי המנכ"ל ג'סי, אמזון מתכוונת להמשיך ולהרחיב את פעילותה בתחום הקמעונאות הפיזית, שבשלב זה עדיין אחראי לנתח קטן מהכנסות החברה: 3.7% מכלל ההכנסות ב-2022 ו-3.6% ב-2021. 

ברבעון האחרון של 2022 הכנסות החנויות הפיזיות צמחו ב-6% בהשוואה לצמיחה של 23% בהכנסות מפרסום ו-20% בהכנסות מעסקי הענן. וגם ברבעון האחרון של 2021 הצמיחה בהכנסות מהחנויות הייתה משמעותית פחותה מעסקי הענן והפרסום.

עם זאת, מכירות החנויות הפיזיות צומחות בקצב גדול יותר מזה של מכירות האונליין. למעשה, מכירות האונליין רשמו צמיחה שנתית הקטנה מ-3% בשלושה מבין ארבעת הרבעונים של 2022.

"אנחנו רק בשלבים המוקדמים", אמר ג'סי לפייננשל טיימס והוסיף: "אנו מקווים שב-2023 יהיה לנו את הפורמט לפיו נרצה להתרחב ובגדול בפעילות הפיזית". ג'סי טען שחלק גדול מהחנויות נפתחו בעיצומה של הקורונה ועוד לא הייתה תקופה מספקת של נורמליות. אמזון, לדבריו, מתנסה עם מבחר ומגוון מוצרים, שיטות תשלום וקופות (צ'קאאוט), חלקן "מבטיחות".

בסוף השבוע האחרון הודיעה החברה על הפסקת השלב השני לבניית קומפלקס משרדים בווירג'יניה שבארה"ב שתוכנן לאכלס אלפי עובדים.