Escape from Tarkov (צילום: Pryimak Anastasiia, shutterstock)
Escape from Torkov. כלכלת גיימינג היא מוצא לשחקנים יצירתיים במדינות עניות | צילום: Pryimak Anastasiia, shutterstock

בעוד המערב ממשיך להפעיל סנקציות כנגד רוסיה בעקבות הפלישה לאוקראינה - הרובל, וכל הכלכלה הרוסית יחד עמו, ממשיך להתרסק. לצניחה של כ-30% בשווי המטבע הרוסי יש גם כמה אדוות פחות צפויות, ואחת מהן הגיעה אפילו למחוז נורווינסק שבצפון-מערב רוסיה. המחוז הזה, צריך לציין, הוא פיקטיבי לחלוטין ומתקיים בתוך היקום של משחק האונליין הרוסי Escape from Tarkov, שזכה בשנים האחרונות לפופולריות לא מבוטלת ברחבי עולם בזכות אקשן מאתגר, בסיס שחקנים רחב וגם מערכת כלכלית מפותחת היטב.

מה שהיוצרים של Escape from Tarkov, חברת המשחקים הרוסית Battlestate Games, לא ציפו שיקרה היה שפיצ'ר תמים של המערכת הכלכלית שלהם יצא לחלוטין משליטה בעקבות קריסת הרובל. בניגוד לרוב משחקי האונליין, להם מטבעות וירטואליים משלהם, ב-Escape from Tarkov, למען הריאליזם, ניתן לסחור בכסף וירטואלי הצמוד למדדים אמיתיים ומתעדכנים של כמה מטבעות בעולם: רובל, יורו, דולר וביטקוין.

שכירי החרב המאכלסים את טרקוב (והשחקנים המשחקים אותם), נלחמים אחד בשני בין היתר בשביל לבזוז את הציוד אחד של השני ולמכור אותו לכל המרבה במחיר. אותם שחקנים גילו בוקר אחד שכלי נשק רוסיים, כמו גרסאות שונות של רובה הסער המפורסם קלצ'ניקוב (הנמכרים במשחק עבור רובלים), נפלו במחיר שלהם בעשרות אחוזים. כמו כן, היות ושחקנים מתחילים במשחק עם רובלים אותם הם יכולים להמיר בבוא העת למטבעות אחרים, קריסת הרובל של טרקוב פגעה בחלשים ביותר: כלומר, בשחקנים שרק התחילו את דרכם במשחק. שחקנים ותיקים, שכבר הספיקו לבנות במשחק חוות ביטקוין שלמות (אם כי לא כאלו שניתן להמיר לביטקוין - או לכל מטבע אחר - אמיתיים) רק הרוויחו מהמצב.

בניגוד לרוב משחקי האונליין, להם מטבעות וירטואליים משלהם, ב-Escape from Tarkov, למען הריאליזם, ניתן לסחור בכסף וירטואלי הצמוד למדדים אמיתיים ומתעדכנים של כמה מטבעות בעולם: רובל, יורו, דולר וביטקוין

אך העובדה שלא ניתן להמיר את הכסף של Escape from Tarkov בכסף אמיתי לא בהכרח תעצור שחקנים מלמכור את כלי הנשק הוירטואליים שלהם בעבור כסף אמיתי בשווקים חיצוניים. למעשה, כפי שכבר ראינו בכלכלות קורסות אחרות ברחבי העולם, כלכלות גיימינג שכאלה מהוות לפעמים מוצא - או לפחות פתרון חלקי - עבור תושבים במדינות עניות אבל בעלי גישה לאינטרנט וכישורי גיימינג בסיסיים.

בשנים האחרונות דווח כי במשחק התפקידים מרובה המשתתפים Runescape, בו ניתן בין היתר, בתהליך רפטטיבי ומייגע למדי, לכרות זהב במכרות - צצו "כורים" רבים מונצואלה. הכורים האלו היו למעשה תושבי ונצואלה שנפגעו מהאינפלציה שהפכה את הבוליבר לכמעט וחסר ערך לחלוטין. הם בילו שעות על גבי שעות ב-Runescape (פרקטיקה המכונה "farming", חוואות) כרו זהב, מכרו את הזהב לשחקנים אחרים בעלי אמצעים, והרוויחו כמה עשרות דולרים בשבוע - יותר ממספיק כדי לשרוד בונצואלה.

הכורים האלו היו למעשה תושבי ונצואלה שנפגעו מהאינפלציה שהפכה את הבוליבר לכמעט וחסר ערך לחלוטין. הם בילו שעות על גבי שעות ב-Runescape (פרקטיקה המכונה "farming", חוואות) כרו זהב, מכרו את הזהב לשחקנים אחרים בעלי אמצעים, והרוויחו כמה עשרות דולרים בשבוע

לכן, כאשר בשבוע שעבר התפרסמו כותרות המדווחות שהרובל צנח מתחת למטבעות גיימינג כגון ה-V-Buck של פורטנייט (דולר אחד שווה כרגע 124 רובל ו-100 V-Bucks) או ה-Robux של רובלוקס (מאז הרובל עלה קלות ונכון למועד פרסום כתבה זו, הוא שווה בערך לרובאקס אחד), היה קל לדמיין את האזרחים הרוסים מתחילים גם הם בקרוב לחפש מזור בפארמינג באחד ממשחקי האונליין הפופולריים כיום. אבל ככל שהסנקציות מחריפות, נשאלת השאלה האם גם זה יתאפשר להם. למשל, חברת Epic, יצרנית פורטנייט, הצטרפה לחרם ההולך וגובר של חברות הטק על רוסיה, והודיעה כי היא לא תאפשר עוד סחר בפלטפורמות שלה במדינה. המשמעות היא חסימת עסקאות חדשות בחנות המשחקים הדיגיטלית של אפיק עבור תושבי רוסיה, אם כי Epic התחייבה כי שחקנים רוסים אשר כבר רכשו משחקים בחנות יוכלו להמשיך ולהשתמש בהם תמיד. סחר הפארמינג בלאו הכי מתרחש בשווקי צד ג', היות ולא מדובר בפרקטיקה מאושרת רשמית במשחקים האלו, אבל עדיין אין לדעת כיצד ההגבלות הללו - והעתידות לבוא - ישפיעו על אפשרויות הפרנסה הלא שגרתיות האלו, שכבר עכשיו יש לבטח שחקנים הפוזלים לכיוונן. חברות גיימינג גדולות אחרות שהצטרפו לחרם על סחר עם רוסיה ואזרחיה כוללות את Microsoft, הרכישה הטריה שלה Activision-Blizzard ואחרות.

בנוסף, יש גם חברות הנוקטות אמצעים מפורשים יותר. Unity, החברה העומדת מאחורי מנוע המשחקים הפופולרי ביותר בעולם, הודיעה כי החברה ועובדיה תרמו ביחד עד כה כ-623 אלף דולר לארגונים הומניטריים שונים הפעילים באוקראינה, כאשר החברה תורמת שלושה דולרים עד כל דולר שתורם עובד. CD Projekt Red, ענקית הגיימינג הפולנית (The Witcher, Cyberpunk 2077) חסמה לפני שלושה ימים את החנות הדיגיטלית שלה, GOG, ברוסיה ובבלארוס, וקודם לכן תרמה מיליון זלוטי (כ-220,000 דולר) לארגון הומניטרי פולני המסייע באופן פעיל לתושבי אוקראינה וכן לפליטים אוקראינים החוצים את הגבול הפולני. סכום דומה נתרם גם על ידי The Pokemon Company. תרומות צנועות יותר הגיעו גם מחברות קטנות יותר, כגון Remedy הפינית (סדרת מקס פיין, Control) וגם ממפתחי משחקים מוכרים שפשוט השתמשו במעמדם הציבורי בשביל לגייס כספים: ג'ון רומרו, למשל, היוצר האגדי של סדרת Doom, שחרר שלבים חדשים מעשה ידיו עבור Doom II - לראשונה מאז שיצא לשוק לפני 28 שנים - אותם הוא מוכר ב-7 דולר, כאשר הסכום המלא נתרם לצלב האדום האוקראיני.