טים קוק (צילום:   Kevin Mazur Getty Images)
מנכ"ל אפל, טים קוק. "באפל מקפידים מאוד להקשיב ללקוחות מסין" | צילום: Kevin Mazur Getty Images

חברת הטכנולוגיה הצומחת ביותר בסין אינה ענקית אינטרנט שנולדה שם, כמו עליבאבא או טנסנט, אלא אפל, שבסיסה בקליפורניה. עסקיה של אפל בסין צמחו מהר כל כך במהלך מגיפת הקורונה, שכעת הם מייצרים יותר רווח מכל ההכנסות של שתי ענקיות הטכנולוגיה הגדולות ביותר במדינה, לדברי אנליסט מטעם FT. הסתמכותה של אפל על סין כבסיס הייצור שלה – שאחראי ל-95% מייצור האייפון, לפי קבוצת המודיעין העסקי Counterpoint – מותירה את עסקיה חשופים לפגיעות בשרשרת האספקה.

ביום ראשון הודיעה אפל כי משלוחים גלובליים של מכשירי האייפון החדשים בדגמים המתקדמים ביותר שלה יתעכבו בשל התפרצויות קורונה שהתרחשו לאחרונה במפעלים בסין, שאותם מנהלת חברת ההרכבה העיקרית שלה, פוקסקון. ההודעה הגיעה שבוע אחרי שהזהירה מפני כוחות התנגדות "משמעותיים" לצמיחת רווחיה, בשל השפעת הדולר החזק ומגבלות האספקה.

ועדיין, בכל הנוגע למכירת מכשיריה ללקוחות בסין, העסקים שגשגו. הרווחים התפעוליים בסין רבתי נסקו ב-104% תוך שנתיים, ל-31.2 מיליארדי דולרים בשנת הכספים עד ספטמבר, מאפילים בכך על 15.2 מיליארד דולר שהרוויחה טנסנט ו-13.5 מיליארד דולר שהרוויחה עליבאבא ב-12 החודשים האחרונים, לפי S&P Global Market Intelligence.

רווחי השיא הדגישו את העסקה שסגרה אפל עם בייג'ין. העסקה מאפשרת ליצרנית האייפון לעבור בשלום את הצעדים הקשים שנקט הנשיא שי ג'יפינג נגד קבוצות טכנולוגיה שצמחו בסין. זאת תוך שהיא קוטפת את פירות העיצומים מצד ארצות הברית, שסייעו לפגוע במתחרה היחידה האמתית שלה במדינה – Huawei, בת הטיפוחים הלאומית.

העסקה שסגרה אפל עם בייג'ין מאפשרת לה לעבור בשלום את הצעדים הקשים שנקט הנשיא שי ג'יפינג נגד קבוצות טכנולוגיה שצמחו בסין. זאת תוך שהיא קוטפת את פירות העיצומים מצד ארצות הברית, שסייעו לפגוע במתחרה היחידה האמתית שלה במדינה – Huawei, בת הטיפוחים הלאומית

כל זה תוצאה של דיפלומטיה תאגידית בהובלת המנכ"ל טים קוק, אשר ביקוריו הקבועים בבייג'ין בתקופה שלפני המגפה, כולל פגישות עם הנשיא שי יחד עם מנהלי טכנולוגיה אחרים, סייעו לאפל להימלט מגורלן של חברות טכנולוגיה מערביות אחרות.

חברות כמו Alphabet (גוגל), מטא ונטפליקס נותרו נעולות מחוץ למדינה. מבקרים טוענים כי הסתמכותה של אפל על ייצור בסין גרם לה להיכנע בקלות רבה מדי לדרישות סמכותניות. העסקה סייעה להבטיח שהקבוצה תשמור על גישה ללא הפרעה לכוח עבודה זול במדינה ולמפעלים בה, תוך שהיא הופכת למותג יוקרה מוביל בשוק הצרכני הגדול בעולם.

"ברור לבייג'ין שזה דו-סטרי. הם מרוויחים מזה הרבה דברים טובים – הרבה תעסוקה, הרבה יוקרה", אמר בריאן מרצ'נט, מחבר הספר The One Device: The Secret History of the iPhone. "התשלום והסטנדרטים טובים יותר עבור חברות קבלניות של אפל. זה עזר להעלות את השכר לכיוון מעמד-ביניים".

למלא את החלל שהותירה Huawei

ב-2019, עברה Huawei את אפל במכירות סמארטפונים עולמיות, מה שהפך אותה שנייה רק לסמסונג, ובצמיחה המהירה שלה תמך השוק הסיני. Huawei ומותג המשנה שלה, Honor, הגיעו בו לנתח שוק משותף של 42% עד מרץ 2020, על פי Counterpoint.

סניף וואווי בשנגחאי (צילום: Robert Way, shutterstock)
סניף Huawei בשנגחאי. נתח השוק קרס | צילום: Robert Way, shutterstock

"זה היה כמו 'מפעל לאומי' – אזרחים סינים רצו להראות כמה הם אוהבים את המדינה ויצאו לקנות סמארטפונים של Huawei", אמר ארצ'י ז'אנג, אנליסט ב-Counterpoint.

באוגוסט 2019 הייתה Huawei ראשונה להוציא סמארטפונים עם יכולת 5G והגדילה את המכירות בסין של מכשירי הדור הבא ליותר מ-7 מיליון בחודש עד יוני 2020, לדברי קבוצת האנליסטים M Science.
מכשירי ה-5G הראשונים של אפל, סדרת האייפון 12, יצאו לשוק רק באוקטובר 2020. בינתיים הטיל ממשל טראמפ עיצומים קשים על Huawei, בטענה שהחברה מהווה איום ביטחוני.

העיצומים חסמו גישה לטכנולוגיית מפתח, כולל ערכות שבבים ל-5G, מה שהתגלה כעניין משתק. נתח השוק של Huawei בסין קרס במחצית השנייה של 2020 והיא נאלצה להוציא לדרך את Honor כדי להינצל מעיצומים. בשנת 2021, ההכנסות ממוצרי הצריכה של Huawei ירדו במחצית ל-38.3 מיליארדי דולר, לפי S&P GMI.
כאשר צנח הנתח של Huawei בשוק הסיני משיא של 29% באמצע 2020 ל-7% בלבד שנתיים מאוחר יותר, הנתח של אפל זינק מ-9% ל-17%, לפי Counterpoint . כמעט כל המכירות בארצות הברית היו בפלח פרימיום, שם הדומיננטיות שלה טיפסה מ-51% ל-72% תוך שלוש שנים.

"היום, אפל מחזיקה בעצמה ברוב השוק של מכשירים בשווי 600 דולר ומעלה", אמר ז'אנג. "אם התכוונת לקנות סמארטפון ב-1,000 דולר, אין שום דבר אחר".

נתן פרייטס, מנהל ב-Guardian Project שמפתח כלי פרטיות בתחום המובייל: "החזון של אפל למערכת אקולוגית מבוקרת ונעולה בעבור חווית הלקוח משתלב באותו חזון, אותה השליטה, שהמפלגה הקומוניסטית רוצה שיהיו בסין. הם רואים עין בעין בנוגע למה שצריך כדי לקבל חברה הרמונית. אלא שבצד אחד יש מערכת אקולוגית של טלפון, ובצד השני יש אומה"

אסטרטגיית סין של אפל

אפל עבדה קשה כדי לספק את טעמם של לקוחות סינים. כשמתחרים מקומיים פרסמו סמארטפונים עם מסכים גדולים יותר, מצלמות מתקדמות יותר עם צילום באור חלש וחריץ כפול לכרטיסי סים, העובדים הסינים של אפל הם שדחפו את החברה שבסיסה בקופרטינו ללכת בעקבותיהם, אמר מקורב לפעילות בסין.

קוק נתן קרדיט למשובים מלקוחות סיניים שאחראיים ל"טונות של פיצ'רים", כולל מצב לילה וקורא קוד QR. "אפילו טכנולוגיית 5G, במובנים רבים, קיבלה דחיפה מסין, כי סין כל כך יותר מתקדמת במודל הכיסוי של 5G", אמר קוק לסטודנט סיני בן 22 בראיון נדיר שנועד למדיה החברתית. "כך שאנחנו מקפידים מאוד להקשיב ללקוחות שלנו שם".

עלו חששות שהייצור של אפל מרוכז מדי באזור אחד, כאשר אפל הזהירה כי מפעל הרכבת האייפון הגדול של פוקסקון "פעל ביכולת מופחתת משמעותית" במהלך התקופה הרווחית ביותר של הקבוצה בארצות הברית.

במשך שנים מאמציה להישאר בצד של בייג'ין השתלמו בנושאים כמו הבטחת השקעות גדולות ושמירה על שקט בנושאים רגישים. אפל הסכימה להעביר את אחסון נתוני המשתמשים הסיניים למרכז נתונים בבעלות ממשלת מחוז גוויז'ו, והסירה אלפי אפליקציות מחנות האפליקציות המקומית לבקשת הצנזורה של בייג'ין.

אייפון 14 פרו (צילום: GVLR, שאטרסטוק)
אייפון 14 פרו. "אם התכוונת לקנות סמארטפון ב-1,000 דולר, אין שום דבר אחר" | צילום: GVLR, שאטרסטוק

אפליקציות של עשרות ערוצי חדשות הוסרו, ופלטפורמות העברת הודעות מוצפנות כמו וואטסאפ, סיגנל וטלגרם - אסורות לגמרי. אפל שסירבה להגיב טענה כי עליה לכבד את חוקי המדינות שבהן היא פועלת.

"החזון של אפל למערכת אקולוגית מבוקרת ונעולה בעבור חווית הלקוח משתלב באותו חזון, אותה השליטה, שהמפלגה הקומוניסטית רוצה שיהיו בסין", אמר נתן פרייטס, מנהל ב-Guardian Project שמפתח כלי פרטיות בתחום המובייל. "הם רואים עין בעין בנוגע למה שצריך כדי לקבל חברה הרמונית. אלא שבצד אחד יש מערכת אקולוגית של טלפון, ובצד השני יש אומה".

תרגום: תומר בן אהרון 

© The Financial Times Limited 2022. All Rights Reserved. Not to be redistributed, copied or modified in anyway. tech12 is solely responsible for providing this translation and the Financial Times Limited does not accept any liability for the accuracy or quality of the translation