אילון מאסק, לינדה יאקארינו (צילום: Justin Sullivan, Santiago Felipe , getty images)
אילון מאסק ולינדה יאקארינו. קריצה למפרסמים | צילום: Justin Sullivan, Santiago Felipe , getty images

קצת יותר משנה לאחר שאילון מאסק השלים את רכישת רשת המיקרובלוגינג טוויטר, הוא מאסק הודיע הערב (חמישי) שהוא פורש מתפקיד המנכ״ל בחברה ויהפוך ל-CTO. "אני מתרגש להודיע ששכרתי CEO חדש ל-X/טוויטר. היא תתחיל עוד 6 שבועות", צייץ.

מי שתמונה לתפקיד היא יו"רית חטיבת הפרסום של NBCUniversal, לינדה יאקארינו. יאקארינו נחשבת לאחת הדמויות הבולטות בעולם הפרסום בטלוויזיה, כשהיא מובילה את מערך הפרסום של רשת NBC ושל שירות הסטרימינג שלה Peacock. לפני כן עבדה בחטיבת הטלוויזיה של אולפני וורנר.

הבחירה ביאקארינו מפתיעה בשל חוסר הניסיון שלה עם שירותים דיגיטליים כמו טוויטר. עולם הפרסום של טוויטר אינו דומה לזה של רשתות הטלוויזיה וגם לא לזה של שירותי הסטרימינג. בתגובות על המנוי הצפוי, הוערך כי מדובר בצעד שמהווה קריצה משמעותית למפרסמים, לאור הקשרים הענפים של יאקארינו בעולם הפרסום.

ליאקארינו קשר קודם עם מאסק ועם טוויטר. באפריל היא ראיינה את מאסק בכנס פנימי של תעשיית הפרסום במיאמי. הנוכחים במקום טענו כי הראיון היה מלטף מאוד, וכי מאסק ניצל את הבמה כדי לשלוח מסר מרגיע למפרסמים, והבטיח שטוויטר היא פלטפורמה ששמה דגש על הצרכים שלהם. בנוסף, יאקארינו עזרה ליצור קשרים עסקיים בין טוויטר ל-NBC, כשלאחרונה נחתם הסכם שיאפשר לטוויטר להיות ספקית תוכן של האולימפיאדה בפריז 2024, כולל תוכנית שתשודר בשידור חי בפלטפורמה.

לינדה יאקארינו, מנכ"לית טוויטר (צילום: Cindy Ord, getty images)
יאקארינו. תפקיד עם משקל פוליטי | צילום: Cindy Ord, getty images

פוליטית, יאקארינו מזוהה עם הצד הרפובליקאי ויש לה קשרים לפוליטיקאים שונים בצד זה של המפה. היא מונתה על ידי הנשיא הקודם, דונלד טראמפ, לנשיאת המועצה לספורט ותזונה, תפקיד שהוא אינו רשמי בממשל האמריקאי, אבל מסמן על קשר הדוק עם הממשל. לתפקיד ה-CEO בטוויטר יהיה משקל פוליטי משמעותי בעידן שבו הממשל מפקח על תעשיית הטכנולוגיה, ובמיוחד על רשתות חברתיות, יותר ויותר. 

"רק בובה בחלון ראווה?"

התגובות למינוי באופן לא מפתיע נגועות במיזוגניה והרמות גבה. באפליקציה Blind, שמאפשרת לעובדים לדבר באופן אנונימי, עובדי טוויטר בעיקר מבולבלים מהבחירה ביאקארינו, כשחלק מציינים שמדובר במקרה קלאסי של "צוק הזכוכית": תפקיד שבו אישה ממונה למנכ"לית בתקופה שבה ברור שאין לה כמעט סיכוי להצליח. "האם ה-CEO החדשה היא רק בובה בחלון ראווה?" כתב עובד אחד. 

מאסק החל בתהליך הרכישה של טוויטר באפריל 2022 וסיים אותו באוקטובר אותה שנה. הוא נכנס לתפקיד בסערה כשהוא מתחיל כמעט מיד בהליך פיטורים המוני וכאוטי שעורר עליו לא מעט ביקורת. היום נותרו בחברה רק 2,000 עובדים מתוך יותר מ-7,000 כשמאסק קיבל אותה לידיו. 

על חיפוש מנכ״ל חדש לטוויטר מאסק הודיע אחרי שפרסם סקר (בטוויטר) ובו שאל אם עליו להישאר בתפקיד או לעזוב והבטיח שיציית לתוצאות. המצביעים הכריעו שעליו לעזוב וכמה ימים אחר כך הוא צייץ בתגובה: ״אעזוב כשאמצא מישהו טיפש מספיק לרצות בתפקיד״. ובכן, מסתמן שהוא הצליח.