שריל סנדברג (צילום: אימג'בנק/GettyImages, getty images)
סנדברג. היתה שותפה לצמיחה של פייסבוק מרשת קטנה לחברת ענק | צילום: אימג'בנק/GettyImages, getty images

שריל סנדברג, סמנכ"לית התפעול של פייסבוק, עוזבת אחרי 14 שנה בחברה. בפוסט שפרסמה הלילה בפייסבוק, היא לא פירטה את הסיבות לעזיבה, וכתבה שהיא מעוניינת להתמקד בפילנתרופיה. "הדיון סביב רשתות חברתיות השתנה ללא היכר מאז הימים הראשונים של התחום, בלשון המעטה אפשר לומר שזה לא היה קל", כתבה. "אבל ראוי שזה יהיה קשה. המוצרים שאנחנו מפתחים הם בעלי השפעה אדירה, ויש לנו את האחריות לבנות אותם באופן שמגן על פרטיות המשתמשים ועל בטחונם".

סנדברג תמשיך לכהן בדירקטוריון החברה. מארק צוקרברג פרסם פוסט נפרד שבו עדכן שמי שיחליף אותה הוא חוויאר אוליבן, שהיה אחראי עד כה על הצמיחה במטא. אם כי, הוא הסביר כי אוליבן ימלא תפקיד יותר "מסורתי" מזה שמילאה סנדברג, שהיתה בכירה בחברה ובעלת פרופיל גבוה מעבר למשימות התפעול הרשמיות.

סנדברג הצטרפה לפייסבוק לאחר שהיתה בכירה בגוגל, והיתה אחראית על מכירות בינלאומיות ותפעול. לפני כן כיהנה בתפקידים בכירים בבנק העולמי ובאוצר האמריקאי, בתקופת כהונתו של ביל קלינטון. הניסיון העשיר שלה היה משמעותי לאור גילו הצעיר של המייסד, צוקרברג, שהקים את החברה ללא כל ניסיון ניהולי.

"כששריל הצטרפה לחברה ב-2008, אני הייתי בן 23 ובוקשי ידעתי משהו על ניהול חברה", כתב צוקרברג בפוסט, "בנינו מוצר נהדר - פייסבוק - אבל לא היה לנו עדיין עסק רווחי, ונאבקנו לעשות את המעבר מסטארט אפ קטן לארגון אמיתי". עוד הוסיף צוקרברג שזה נדיר ששותפות עסקית כזו תימשך זמן כה רב, אבל זה הצליח משום ש"שריל היא אדם מדהים, מנהיגה, שותפה לדרך וחברה".

בתקופת כהונתה של סנדברג פייסבוק צמחה באופן משמעותי, והפכה לרשת החברתית הדומיננטית ביותר בשוק. לצד הצמיחה העסקית, פיסיבוק גם הפכה בשנים הללו למקור לביקורת ציבורית הולכת וגוברת על חלקה בהקצנת השיח הציבורי, התמכרות של משתמשים צעירים לשימוש ברשת, פגיעה קשה בפרטיות משתמשים וכן התנהלות דורסנית.

כעת בפייסבוק מתמודדים בנוסף לכך עם נטישת משתמשים ומשקיעים: מניית מטא, החברה האם של פייסבוק ואינסטגרם, איבדה ב-6 החודשים האחרונים 40% משוויה. ברבעון הראשון של 2021 פייסבוק דיווחה בפעם הראשונה על קיטון במספר המשתמשים וכן על פגיעה אנושה בהכנסות מפרסום, שכל הרשתות החברתיות חוות בשל שינויים בהגדרת הפרטיות של אפל שמונעות מהם להיטיב את ההתאמה של המודעות למשתמשים.