מנכ"ל טוויטר אילון מאסק ומנכ"ל ברייט דאטה אור לנצ' (צילום: עוזי פורת, chesnot, getty images)
מנכ"ל טוויטר אילון מאסק ומנכ"ל ברייט דאטה אור לנצ'נר. הפרה של תנאי השימוש? | צילום: עוזי פורת, chesnot, getty images

אחרי מלחמה חזיתית ופומבית שהיא כבר מנהלת מול מטא (פייסבוק), תביעה נוספת הוגשה נגד חברת ברייט דאטה (Bright Data) הישראלית. במסגרת תביעה שהוגשה בקליפורניה, טוויטר - שבמסמכי התביעה כבר אימצה את את השם החדש X Corp - טוענת כי ברייט דאטה עשתה scraping ("קצירת" דאטה) ומכרה רשומות של "מיליוני משתמשים" לצדדים שלישיים תוך "הפרה בוטה" של תנאי השימוש של פלטפורמת X. 

ברייט דאטה עוסקת בכריית מידע גלוי מהאינטרנט עבור לקוחות עסקיים, והפעילות שלה מובילה אותה לא מעט לבתי משפט. בפברואר השנה מטא (פייסבוק) תבעה את החברה על כריית הדאטה שלה בטענות דומות לאלה של טוויטר.

ברייט דאטה מתמודדת במשך שנים רבות מול קמפיין, שממומן כנראה על ידי אחת המתחרות שלה. ככל הידוע, הקמפיין כולל שימוש בפרופילים מזויפים ופרסום פוסטים ברשת

כעת, בתביעה של טוויטר נטען כי ברייט דאטה משתמשת בטכנולוגיה מתקדמת כדי לחמוק מכלי Anti-Scraping שמפעילה X. רק לאחרונה טוויטר הגבילה את מספר הציוצים היומי אליהם יכול יוזר לגשת - ואז הסירה את המגבלה. הרגישות של החברה בנוגע לדאטה קשורה גם לשיקולים מסחריים וגם לאימון מודלי AI, תחום בו אילון מאסק שואף להשיג דריסת רגל.

ברייט דאטה מצידה טוענת באופן עקבי שהיא פועלת רק בצורה גלויה, ואינה מפעילה בוטים או פרופילים מזויפים כדי להשיג את המידע. בין לקוחות החברה, כפי שנחשף בעבר - גם פייסבוק עצמה - אך גם חברות תעופה, תיירות, קמעונאות מקוונת ועוד.

"להמשיך להילחם על הנגישות"

חברות הסקרייפינג הישראליות מתמודדות לא אחת עם תביעות. מוקדם יותר השנה תבעה פייסבוק את Voyager Labs הישראלית בטענות דומות. חברה ישראלית שלישית, בשם BrandTotal, נאלצה לסגור את פעילותה אחרי תביעה כזו.

אור לנצ'נר, מנכ"ל ברייט דאטה הגיב לתביעה ואמר: "טוויטר מנסה לבנות חומה מסביב למידע הציבורי שקיים בפלטפורמה שלה. המידע הזה שייך לציבור. לתביעה אין בסיס. ברייט דאטה פועלת בשקיפות מלאה לגבי איסוף הנתונים שהיא מבצעת, והיא עומדת בכל הרגולציות והחוקים הרלוונטים. כבר שמונה שנים אנחנו אוספים מידע ציבורי מהרשת עבור יותר מ-20,000 לקוחות בכל העולם, כולל חברות מהגדולות במשק הישראלי והאמריקאי, מוסדות אקדמיים, ארגונים ללא מטרות רווח, ואף רשתות חברתיות מובילות.

"אנחנו מחויבים להמשיך להילחם על הנגישות והתרומה של המידע הציבורי ברשת לחיים של כולנו, ונגן על עצמנו בנחישות בבית המשפט כדי להבטיח שהחופש הזה יישמר".

מכירות של 150 מיליון דולר בשנה

ברייט דאטה נוסדה בישראל תחת השם Hola בשנת 2013. החברה מעסיקה 430 עובדים, מוכרת ב-150 מיליון דולר ורווחית עם EBITDA של כ-50 מיליון דולר בשנה שעברה, לפי הערכות בשוק.

ברייט דאטה מתמודדת עם בעיות לא רק מעבר לים. בימים האחרונים הוגשה תלונה לרשות להגנת הפרטיות בישראל, מטעם עורכי הדין רוני רחמיאן ואייל שגיא ממשרד עמר רייטר ז'אן שוכטוביץ ושות'. הם טוענים היא כי אחזקת המידע (תוצרי הסקרייפינג) על ידי ברייט דאטה אסורה בדין הישראלי בדגש על מידע פרטי ומידע של קטינים. רחמיאן אף הגיש תביעה ייצוגית בנושא.

נציין שברייט דאטה מתמודדת במשך שנים רבות מול קמפיין, שממומן כנראה על ידי אחת המתחרות שלה. ככל הידוע, הקמפיין כולל שימוש בפרופילים מזויפים ופרסום פוסטים ברשת.

ב-2021, כפי שנחשף בדה מרקר, הוקמה בישראל עמותה בראשות ניר חפץ - "העמותה להגנה על זכויות הפרט וכבוד האדם" - שפעלה נגד ברייט דאטה ודרשה מפרקליט המדינה לפתוח בחקירה נגד החברה.