טייסי חיה"א האמריקאי בוחנים מונית מעופפת של Joby (צילום: Joby Aviation)
טייסי חיל האוויר האמריקאי בוחנים מונית מעופפת של ג'ובי למשימות שמופעלות מרחוק | צילום: Joby Aviation

המכוניות המעופפות מלהיטות את הדמיון שלנו כבר שנים, אבל כעת נראה שהן סוף-סוף מתקרבות להמראה: חיל האוויר האמריקאי הודיע אתמול (שני) שקיבל לשורותיו יחידה ראשונה של כלי תעופה חשמלי שמסוגל להמריא ולנחות אנכית, כך מדווח הניו יורק טיימס.

הכלי שנקלט בחיל האויר האמריקאי הוא של הסטארט-אפ ג'ובי אביאיישן (Joby Aviation), שמפתח ומייצר מוניות מעופפות: כלים שלרוב מונעים באמצעות סוללות ומסוגלים להמריא ולנחות כמו מסוקים אבל כוללים כנפיים שמאפשרים להם לטוס כמו מטוסים.

המונית המעופפת של ג'ובי מסוגלת לשאת טייס אחד וארבעה נוסעים, ולטוס במהירות של עד 320 קמ"ש למרחק של כ-160 ק"מ. לפי ג'ובי, הכלי שלה שקט בהרבה בהשוואה למסוקים ומטוסים.

הכלי שנקלט בחיל האוויר האמריקאי הוא חלק ראשון מחוזה בהיקף 131 מיליון דולר שמאפשר לחיל לקבל עד תשעה כלים. הכלי סופק לבסיס חיל האוויר אדוארדס בדרום קליפורניה, שבו גם בוצעה הטיסה הראשונה במהירות על-קולית.

מונית מעופפת של Joby Aviation (צילום: Joby Aviation)
המונית המעופפת של ג'ובי בבסיס חיה"א אדוארדס. תשלום עבור שעות טיסה ותיקונים | צילום: Joby Aviation

חברת ג'ובי עדיין תהיה בעליו של הכלי שנקלט בחיל האוויר, ותקבל תשלום עבור תיקונים ושעות טיסה. סוכנות החלל האמריקאית נאס"א, שמפעילה מתקן משלה בבסיס חיל האוויר אדוארדס, צפויה לבצע מחקר משלה על הכלי.

חיל האוויר האמריקאי חתם על חוזים דומים עם מספר חברות שמפתחות מוניות מעופפות, במסגרת תוכנית אג'יליטי פריים, שנועדה לקדם חדשנות. התוכנית נועדה לתמוך בפריסת מוניות מעופפות וטכנולוגיות דומות שיעניקו לחיל האוויר יתרון התחלתי בהפעלת כלים מסוג זה, במקביל למתן תמיכה כספית ואפשרות לניסויים מעשיים לחברות בתחום.