Halo Infinite (צילום: Miguel Lagoa, shutterstock)
Halo 2. מהכותרים המצליחים ביותר של Bungie | צילום: Miguel Lagoa, shutterstock

סוני הודיעה הערב על כך שתרכוש בעבור 3.6 מיליארד דולר את מפתחת המשחקים Bungie, הידועה בעיקר בזכות שני מותגי-העל Halo ו-Destiny. חברת Bungie תפעל כחברת-בת עצמאית תחת זרוע הגיימינג של סוני, Sony Interactive Entertainment. הרכישה של סוני מתבצעת על רקע עסקת הענק של מיקרוסופט ואקטיויז'ן-בליזארד לפני כשבועיים: חברת הגיימינג המצליחה נרכשה על ידי מיקרוסופט בעסקה בהיקף חסר התקדים של 68.7 מיליארד דולר. באנג'י היא רכישה בהיקף כמעט בטל בשישים לעומת עסקת הענק של מיקרוסופט, אך סוני כבר מאותתת שזו רק ההתחלה: מנכ"ל Sony Interactive Entertainment, ג'ים ריאן, אמר לכתב האתר GamesIndustry.biz - שהיה הראשון לפרסם את הבשורה על רכישת באנג'י - שאפשר לגמרי לצפות לרכישות נוספות של סוני בתחום הגיימינג בחודשים הקרובים.

באנג'י היא רכישה בהיקף כמעט בטל בשישים לעומת עסקת הענק של מיקרוסופט, אך סוני כבר מאותתת שזו רק ההתחלה

עבור סוני, זהו שינוי בדפוס הקניות שלה: לרוב החברה נהגה לצרף לשורות האולפנים שלה חברות עמן עבדה צמוד במשך שנים רבות וכבר היו מזוהות עם כותרים בלעדיים של הפלייסטיישן. המקרה של Bungie שונה דרסטית.

לא רק מהלך עסקי, אלא גם סימבולי

החברה הוותיקה Bungie נוסדה ב-1991 והייתה בתחילה אחת החברות היחידות שפיתחו משחקים למחשבי מקינטוש. עם השנים דווקא הפכה להיות מזוהה עם הקונסולה היריבה, אקסבוקס של מיקרוסופט: היא זו שפיתחה את סדרת האקשן Halo, שהייתה לכותר הדגל של האקסבוקס מיום צאתו לשוק. בהמשך היא אף נרכשה על ידי מיקרוסופט ב-2000. ב-2007 היא שבה לזמן קצר להיות חברה עצמאית, אך המשיכה בשותפות קרובה עם מיקרוסופט והמשיכה לפתח משחקים בסדרת Halo המצליחה.

ב-2010 סדרת Halo עברה לניהולו של אולפן גיימינג שמיקרוסופט פתחה במיוחד (המשחק האחרון בסדרה, Halo Infinite, יצא לפני כחודשיים) ובבאנג'י החלו את העבודה על מותג-העל הבא שלהם, Destiny. דסטיני הוא משחק אקשן מרובה משתתפים ורחב יריעה, שיצא ב-2014 (בהערת אגב למתמידים, החברה שהפיצה את המשחק הייתה אקטיוויז'ן-בליזארד).

במילים אחרות: נכון, סוני מבינה שהיא לא יכולה להרשות לעצמה לבצע רכישות בסדר הגודל של היריבה שלה, אבל היא כן יכולה לקנות את הסטודיו שעזר לשים את האקסבוקס על המפה לפני למעלה מ-20 שנה. זה לא רק מהלך עסקי, אלא גם סימבולי - אפילו שהמותג ה"מיקרוסופטי" הגדול של באנג'י כבר לא אצלה.

סוני מבינה שהיא לא יכולה להרשות לעצמה לבצע רכישות בסדר הגודל של היריבה שלה, אבל היא כן יכולה לקנות את הסטודיו שעזר לשים את האקסבוקס על המפה לפני למעלה מ-20 שנה

רכישת באנג'י מאפשרת לסוני להיות הבעלים של להיט ענק, Destiny 2, המשחק השני בסדרה, שיצא ב-2017. המשחק, שממשיך להתעדכן בתכנים חדשים על בסיס קבוע, היה מדורג בשנתיים האחרונות בצמרת המשחקים הפופולריים ביותר ב-Steam (הפלטפורמה המובילה למשחקים ב-PC), והוא נחשב ללהיט ענק גם בקונסולות. הוא גם המשחק האהוב על ראש חטיבת הגיימינג של מיקרוסופט, פיל ספנסר. אאוצ'.

Destiny 2 (צילום: Chesnot, getty images)
Destiny 2. מדורג כבר שנים בצמרת המשחקים הפופולריים | צילום: Chesnot, getty images

סוני התייחסה לעתיד של דסטיני בפלייסטיישן בהצהרה דומה מאוד לזו שמיקרוסופט לפני שבועיים. כשמיקרוסופט התייחסה לסדרת Call of Duty ואמרה – אחד הכותרים הכי מצליחים של אקטיויז'ן בליזארד – היא הדגישה שהמשחק ישאר זמין בפלטפורמות בהן הוא כבר נמצא. סוני תפעל באופן דומה, כך שפיל ספנסר יכול שלא לדאוג בינתיים.

ידע עמוק על ניהול גיימינג

בכל פעם שבשנתיים האחרונות מיקרוסופט שפכה עוד ועוד מיליארדים על מחלקת הגיימינג שלה - החל מרכישת חברת המשחקים בת'סדה באוקטובר 2020, דרך הרחבת שירות ה-Game Pass שלה ועד לעסקת אקטיוויז'ן-בליזאזרד לפני שבועיים, שבו ועלו הספקולציות על המהלך הבא של סוני, שהיה ברור לכל שהיא לא יכולה להשתתף במירוץ החימוש הזה כשווה בין שווים. רבים צפו לעסקה גדולה כלשהי של סוני, ושמות כמו חברת Konami הותיקה ואפילו Sega כולם עלו בבורסת ההימורים - אבל שמות כאלו, שאמנם יקרים למעריצי סוני, היו מחזקים אותה בעיקר באגף האסייתי של שוק הגיימינג, שם היא בלאו הכי חזקה מאוד.

באנג'י מביאה עמה לא רק מותג-על פופולרי בטירוף באירופה ובארצות הברית, השווקים היותר תחרותיים עבור סוני, אלא גם ידע עמוק על כיצד מנהלים מותגי גיימינג בעידן ה-Games as a Service: כותרים שמתעדכנים תדיר בתכנים חדשים, מחזיקים קהל מעריצים רחב ואדוק, פופולריים בקרב סטרימרים וכמובן כאלו שמרוויחים כסף מהשחקנים שלהם משורה של רכישות קטנות (מיקרו-טרנזקציות) לאורך שנים של משחק.

באנג'י מביאה עמה לא רק מותג-על פופולרי בטירוף, אלא גם ידע עמוק על כיצד מנהלים מותגי גיימינג בעידן ה-Games as a Service: כותרים שמתעדכנים תדיר, מחזיקים קהל מעריצי וכמובן כאלו שמרוויחים כסף מהשחקנים

זה מחזק את סוני בדיוק איפה שהיא חלשה. כל הכותרים המכוננים של הפלייסטיישן 4 היו משחקים פחות או יותר מאותו סוג - משחקי אקשן-הרפתקאות כבדים ומושקעים, סוג של בלוקבאסטרים הוליוודיים, רק בגיימינג. God of War, Last of Us II, Uncharted 4, Spiderman, כולם משחקים שמשלמים עליהם 60 דולר (וכעת, בדור הקונסולות החדש, זה כבר 70), משחקים במשך מספר שבועות ועוברים, בדרך כלל, לדבר הבא.

זו אסטרטגיה שהוכיחה את עצמה והיא לא עומדת להינטש לחלוטין, אבל סוני מבינה שהכסף האמיתי נמצא במשחקי אונליין שתופסים אותך לא לחודש אלא למספר שנים, גם אם הם מגיעים אליך בחינם - אבל סומכים על כך שתוציא עליהם הרבה יותר מ-60 ו-70 דולר, פשוט לאורך שנים, על עוד חבילת הרחבה, על עוד שדרוג קוסמטי לדמות או לנשק. המשחקים הנ"ל של סוני כולם עשו לה מאות מיליונים, אבל היא רוצה את המיליארדים של פורטנייט - ובאנג'י רוצה להיות השותפה שתיקח אותה לשם.

Xbox (צילום: Miguel Lagoa, shutterstock)
Xbox מגרסה X. כותר הדגל שלו היה Halo | צילום: Miguel Lagoa, shutterstock

קשה שלא להביט על העסקה הזאת בראי האירועים האחרונים, אבל עסקה בסדר גודל שכזה הייתה צריכה להירקם מתחת לפני השטח במשך מספר חודשים. אם כבר, מדובר לא בתגובה לרכישת אקטיוויז'ן-בליזארד אלא בתגובה לרכישת בת'סדה - אם כי בהחלט יכול להיות שעסקת הענק של היריבה זירזה את התהליכים או לפחות את ההכרזה. כך או כך, המסר הוא לשחקנים, לבעלי המניות וכמובן גם למיקרוסופט: אנחנו עדיין בתמונה, אנחנו תחרותיים ואחד המותגים החזקים ביותר בגיימינג שייך לנו עכשיו. ושלא תחשבו בכלל על להוריד לנו את Call of Duty מהפלטפורמה. עכשיו יכולות להיות לזה השלכות.