ג'ק דורסי, מייסד בלוסקיי וטוויטר (צילום: shutterstock)
רשת בעלייה. ג'ק דורסי | צילום: shutterstock

טוויטר נחלשת - ורשתות חברתיות אחרות מנסות להעביר אליהן את המשתמשים שלה. אחת הרשתות האלה, שעושה בשבועות האחרונים הרבה מאוד רעש, היא בלוסקיי (Bluesky) שדומה מאוד לטוויטר בנראות ובהתנהגות. בין המשקיעים הגדולים ברשת: ג׳ק דורסי, ממקימי טוויטר.

בשבוע האחרון נרשמת עלייה משמעותית במספר הנרשמים וההורדות של בלוסקיי בחנויות האפליקציות של אפל ואנדרואיד. באפריל הורידו את האפליקציה 135 אלף איש, ובסך הכל הורידו אותה 375 אלף בחנות של אפל. מאחר שההרשמה לרשת החברתית עדיין סגורה ומתאפשרת רק למי שמקבל הזמנה, התפתח סחר בהזמנות באיביי, כשהזמנות לשירות נמכרות במאות ולעתים גם באלפי דולרים. מבדיקה שערכנו עולה כי משתמש מכר באיביי קוד אחד לבלוסקיי תמורת 999 דולר והבטיח משלוח דיגיטלי מהיר באותו היום. אך אפשר למצוא גם דילים יותר משתלמים, כמו קוד אחד ב-395 דולר בלבד. משתמשים בבלוסקיי יכולים למכור את הקודים בחינם אחרי זמן מסוים של שימוש ברשת.

עד 480 תווים

בבלוסקיי אפשר לכתוב פוסטים קצרים של עד 480 תווים (המשתמשים קוראים להם Skeets), ניתן להגיב ולשתף פוסטים של אחרים וכו׳. עדיין לא ניתן לשלוח הודעות פרטיות למשתמשים, אך הפיצ׳ר בפיתוח. בנוסף, אין עדיין אפשרות לחפש פוסטים ברשת כמו בטוויטר.

בימים האחרונים עברו מספר חשבונות טוויטר גדולים לבלוסקיי, ביניהם של חברת הקונגרס האמריקאית אלכסנדריה אוקסיו-קורטז ושל אחד המתנגדים הגדולים למאסק, Dril, שנכנס לאחרונה לעימות ישיר מולו

היתרון של בלוסקיי דומה ליתרון של רשת חברתית נוספת שצוברת מומנטום בחודשים האחרונים, מסטודון: בשני המקרים מדובר ברשתות מבוזרות כך שאין הנהלה אחת שיכולה להחליט בבת אחת על שינוי מדיניות או חסימת גולשים. לעומת מסטודון, בלוסקיי מציעה ממשק אחיד לכל המשתמשים, לא משנה באיזה רשת הגולש מחובר, כך שלמרות שהרשת עצמה מבוזרת, היא מתנהגת הרבה יותר כמו טוויטר, ולכן היא קלה יותר להרשמה ותפעול.

בימים האחרונים עברו מספר חשבונות טוויטר גדולים לבלוסקיי, ביניהם של חברת הקונגרס האמריקאית אלכסנדריה אוקסיו-קורטז ושל אחד המתנגדים הגדולים למאסק, Dril, שנכנס לאחרונה לעימות ישיר איתו. גם רשת NPR, שהודיעה לאחרונה שתפסיק לצייץ בטוויטר אחרי שהשירות סימן אותה כגוף תקשורת הממומן ע״י המדינה, פתחה חשבון בבלוסקיי.

מפעילי בלוסקיי מתחייבים שבניגוד לטוויטר הם לא יקפיצו באלגוריתם שלהם משתמשים משלמים. הם גם מבטיחים כי בקרוב הם יוכלו לשחרר API פתוח לשירות, בתקווה להפוך אותו לפתוח יותר. בינתיים, בגלל שיטת ההזמנות, בלי הרשמה אי אפשר לראות מה משתמשים אחרים כותבים בשירות.