הצמיחה המהירה של תחום מחשוב הענן הגיעה לנקודת מפנה, וכעת השילוב בין לקוחות חסכנים וקשיים כלכליים מעיב על אחד מהשווקים החמים ביותר של ענקיות הטכנולוגיה.

"יש לחצים אדירים מצד לקוחות להפחית מחירים", אומר בארי בריגס, מנהל לשעבר במיקרוסופט שעובד כיום כאנליסט בחברת המחקר העצמאית Directions on Microsoft. לדבריו, לקוחות רבים ראו כיצד חשבונות הענן שלהם נוסקים אחרי שהם העבירו חלקים נכבדים מהמחשוב שלהם לפלטפורמות שמפעילות חברות כמו אמזון, מיקרוסופט וגוגל. כעת הם מתחילים לחשוב חכם יותר ולהבין איך לצמצם את הוצאות הענן שלהם.

גם אמזון וגם מיקרוסופט תלו את האשמה להאטה בצמיחת תחום הענן ברבעון האחרון בניסיונותיהם של הלקוחות "למטב" את הוצאות הענן שלהם. ההכנסות של פלטפורמת הענן Azure של מיקרוסופט צמחו ב־42% לפני התנודות בשערי המט"ח, אחוז אחד מתחת לציפיות. המכירות של Amazon Web Services צמחו ב־27% – שיעור הצמיחה הרבעוני הנמוך ביותר מאז שאמזון התחילה להפריד את מכירות הענן מכלל ההכנסות.

הירידה בצמיחה מתרחשת מכיוון שלקוחות גדולים רבים הגדילו משמעותית את הוצאותיהם בעקבות העברת חלקים נכבדים מפעילותם הממוחשבת לענן. סמנכ"ל הטכנולוגיה של בנק גדול התלונן שחברות הענן הגדולות לא פעלו מהר מספיק כדי להפחית את מחירי האחסון, המחשוב וכדומה בתגובה לעלייה בהיקף העסקים, על אף ההתייעלות שמביאה עמה פעילות בהיקפים עצומים כאלה.

חברות הענן ניסו להגיב בקור רוח לנפילה בצמיחה, ואמרו שהן עובדות עם הלקוחות כדי לעזור להם להפיק את מירב התועלת מהשירותים שלהן, ושזה ישתלם בטווח הארוך. אבל התוצאה הפתיעה את וול סטריט והצביעה על האטה בלתי צפויה בשוק הענן הלוהט שעדיין נמצא בחיתוליו

חברות הענן ניסו להגיב בקור רוח לנפילה בצמיחה, ואמרו שהן עובדות יחד עם הלקוחות כדי לעזור להם להפיק את מירב התועלת מהשירותים שלהן, ושזה ישתלם בטווח הארוך.

"בתקופה הנוכחית, נראה לי שאנחנו נבצע אופטימיזציות שיגדילו את נאמנות הלקוחות בטווח הארוך", אמר מנכ"ל מיקרוסופט סאטיה נאדלה לאנליסטים בעקבות דוח ההכנסות האחרון של החברה. אבל התוצאה הפתיעה את וול סטריט והצביעה על האטה בלתי צפויה בשוק הענן הלוהט, שעדיין נמצא בחיתוליו, לדעת רוב המומחים.

עכשיו כשהלקוחות מהדקים את החגורה, חברות הענן מנסות לפצות על כך ולשכנע את הלקוחות לקנות עוד מהשירותים שלהן או להתחייב לעסקאות ארוכות טווח.

אמזון אמרה שאחת הדרכים שבהן היא עוזרת ללקוחות לחסוך, היא להעביר את עומס העבודה שלהם לשבבים שלה - דבר שיכול להאיץ את ניסיונותיה להפוך לחברת טכנולוגיה באינטגרציה אנכית מלאה. כבר עכשיו היא מייצרת מעבדים עם ביצועים גבוהים משל עצמה, בשם Graviton, וגם מאיצים לשיפור חישובי למידת מכונה, בשם Trainium, מה שמציב אותה בתחרות ישירה עם חברות שבבים מבוססות כמו אינטל ו־Nvidia.

AWS (אמזון ווב סרוויס) מציעה גם הנחות ללקוחות המעבירים חלק גדול יותר מפעילות הענן שלהם לחוות השרתים שלה, מה שעשוי לדרוס מתחרות קטנות יותר.

הם רוצים שתתחייב להוציא כמות גדולה של כסף על הפלטפורמה שלהם ולגדול בה, בלי לשקול ספקיות ענן אחרות", אמר קורי קווין, מ־Duckbill Group, משרד ייעוץ לחברות השואפות לצמצם עלויות ענן. "הם אוהבים לזרוק מונחים כמו 'להיות אול אין' (all in) על ענן מסוים, או 'ספקית ענן מועדפת' – שפותחים את האפשרות להנחות גדולות יותר, אבל בתמורה אתה מסכים להיות ממליץ שלהם ולא של אף אחד אחר", אמר קווין.

סאטיה נאדלה (צילום: Bloomberg, Getty images)
מנכ"ל מיקרוסופט סאטיה נאדלה. "נבצע אופטימיזציות שיגדילו את נאמנות הלקוחות בטווח הארוך" | צילום: Bloomberg, Getty images

"לקוחות שמתחייבים ל־AWS באופן מקיף וארוך טווח נוטים ליהנות מהמחירים הכי טובים", אומרת אליזבת בייקר, סגנית נשיא אסטרטגיית עסקאות ותוכניות גלובלית ב־AWS. "אנחנו לא אומרים ללקוחות איפה להריץ את עומס העבודה שלהם, והבחירה שלהם בעניין הזה גם לא משפיעה על התמחור שלנו".

מיקרוסופט מצדה קושרת כעת באופן הדוק יותר בין שירותי ענן שבעבר היו נבדלים לחלוטין, כמו Azure, Microsoft 365 ו־Dynamics, וזאת כדי "להתחפר עמוק יותר אצל הלקוח", אומר בריגס.

לפי אנליסטים, חברות הענן גם מציעות עסקאות שנועלות אצלן את הלקוחות לפרקי זמן ארוכים יותר. לקוח שמתחייב להשתמש במשאבים באחת מחברות הענן למשך כמה שנים, מקווה לחתוך גם 70%-80% מהעלויות שלו, אמר בריגס. "זה יכול להוביל לחיסכון משמעותי".

לדעת המומחים, התחרות בתעשיית הענן אינה גוברת: מעבר בין החברות כרוך בעלויות גבוהות. ולדברי אנליסט גרטנר מייקל סילבר: "ברגע שעברת, אתה נעול אצל הספקית החדשה, ובסופו של דבר תהיה לך אותה בעיה גם אצלה"

הלקוחות מגלים שהם יכולים להשיג יתרון במו"מ מול חברות הענן אם הם ייטיבו לתכנן קדימה ויתחייבו לקנות שירותים אף לחמש שנים, אמר מייקל סילבר, אנליסט בגרטנר.

אך אף שהלקוחות פועלים כעת לייעל את הוצאות הענן שלהם, רוב המומחים אמרו שאין סימן לכך שהתחרות בתעשיית הענן גוברת. לקוח שמנסה להעביר את המחשוב שלו לחברת ענן אחרת סופג עלויות מעבר גבוהות, אמר סילבר. "וברגע שעברת, אתה נעול אצל הספקית החדשה, ובסופו של דבר תהיה לך אותה בעיה גם אצלה".