מאסק וטסלה (צילום: gettyimages, shutterstock)
אילון מאסק. 17 הרוגים | צילום: gettyimages, shutterstock

אילון מאסק מרבה לדבר על מערכת ה-Autopilot שנמצאת בשלבי הבטא בחלק ממכוניות טסלה. הוא טוען שהמערכת, שעושה אוטומציה לחלק מפעולות הנהג, גורמת לכך שנסיעה בטסלה הרבה יותר בטוחה מברכב רגיל. אלא שבדיקת "וושינגטון פוסט" מעמידה את הטענה שלו בספק רב.

בניתוח, שמבוסס על מסמכים פנימיים של טסלה עצמה, התגלה שמספר התאונות בהן היו מעורבים רכבי טסלה שנהגו במצב ה-Autopilot נסק ב-4 השנים האחרונות. בארצות הברית מספר התאונות זינק ל-736 ו-17 אנשים נהרגו בהן. מדובר במספר משמעותי גבוה יותר ממה שפורסם בעבר, כשטסלה הודתה בכ-200 תאונות של מכוניות טסלה.

לדברי המומחים שאיתם דיברו בפוסט ושניתחו את הנתונים, מספר התאונות של רכבי טסלה שנוסעים ב-Autopilot עלה מאז שמאסק החליט להרחיב את מספר כלי הרכב שיכולים להשתמש בפיצ׳ר, ומאז שהחליט לוותר על הרדארים שהיו מותקנים על כלי הרכב, בטענה שכל עוד לא מדובר ברדארים ברזולוציה גבוהה יותר, אין בהם טעם. בכתבה צוין גם שמספר התאונות של רכבי טסלה שמשתמשים במערכת גבוה ממספרם היחסי של כלי רכב ללא עזרים אוטומטיים המעורבים בתאונות, וכי מספר ההרוגים בתאונות במכוניות טסלה גבוה יחסית לכלי רכב אחרים שיש להם Autopilot.

שני שלישים מכל התאונות שנעשו על ידי רכבי טסלה בנהיגה אוטומטית התרחשו בשנה האחרונה מאז החל השירות להיות מופץ במכוניות נוספות שלה בארצות הברית

הנתונים אף מראים כי שני שלישים מכל התאונות שנעשו על ידי רכבי טסלה בנהיגה אוטומטית התרחשו בשנה האחרונה מאז החל השירות להיות מופץ במכוניות נוספים שלה בארצות הברית. בפברואר השנה למעלה מ-360 אלף רכבי טסלה התבקשו להגיע למוסך מאחר שפיצ׳ר הנהיגה האוטומטית המלאה התעלם מרמזורים ותמרורים.

התנגשו במכוניות חונות

לפי עובדים בטסלה שהתראיינו ל"וושינגטון פוסט", בשנת 2021 מאסק השתכנע שרכבי טסלה לא זקוקים לרדאר ויכולים להסתפק בשמונה מצלמות בצדי הרכב. מאסק חישב שבאמצעות ויתור על רדאר בכל רכבי טסלה העתידיים הוא יוכל להוריד עלויות ייצור ולכן הורה על הסרתם. הוא אף הורה לעדכן את התוכנה לרכבים הישנים, כך שאלה יפסיקו להשתמש ברדאר שיש בהם. מאז אותם צעדים הצטברו מאות תלונות של נהגים שטוענים שפיצ'ר הנהיגה האוטונומית השתבש באופן מסוכן.

המשתמשים התלוננו בין היתר שהרכבים עוצרים בפתאומיות למרות שאין אירוע שמסכן אותם בכביש, שהמכוניות אינן מצייתות היטב לשלטים ולא מצליחות לזהות מכשולים בדרך. בנוסף, רכבים החלו להתנגש במכוניות חונות, דבר שהוביל לחקירה של הממשל האמריקאי בנושא.

במאי חשף העיתון הגרמני Handelsblatt אלפי מסמכים המעידים על תלונות של נהגי טסלה. 1,500 מבין התלונות נוגעות ל"בלימה לא מכוונת" ו-2,400 מדברות על בעיות האצה במערכת הנהיגה האוטומטית Autopilot. חלק מהתיאורים המפורסמים בעיתון עוסקים בנהגים שלא הצליחו להחזיר לעצמם שליטה על הרכב והתרסקו לתעלה או התנגשו ברכב אחר. חלקם דיברו על "חוויה של כמעט מוות".

אילון מאסק וחברת טסלה סירבו להגיב לטענות החדשות.