פיגמה Figma (צילום: T. Schneider, shutterstock)
צילום: T. Schneider, shutterstock

אין ספק, המיזוג הגדול ביותר בטכנולוגיה בשנת 1998 היה כשמיקרוסופט רכשה את חברת קומפיו-גלובל-הייפר-מגה-נט של הומר סימפסון, בסכום שלא נחשף. ביל גייטס הודה שאין לו שום מושג מה החברה עושה, ובכל זאת העדיף שלא תעשה זאת. וברגע שהגיעו להסכם, הבריונים של מיקרוסופט שברו מיד את כל החפצים של הומר.

זה מצחיק כי זה גם נכון. בין 2015 ל-2016, חמש חברות הטכנולוגיה הגדולות בארצות הברית (מיקרוסופט, אפל, אמזון, גוגל ופייסבוק) קנו 175 חברות וסגרו את רובן, כך גילה מאמר מ-2020 שחיברו אקסל גוטייה וג'ו לאמש.

עם זאת, תופעת "רוכשת-ואז-הורגת" – חברה שמוציאה יריב מהעסק אך ורק כדי לחסל את האיום מצידו – נראית הרבה יותר נדירה בהיי-טק מאשר בענפים אחרים, למשל חברות התרופות. מכל 175 הרכישות, גוטייה ולאמש מסווגים רק אחת ככזו מלכתחילה: פייסבוק, שקנתה את יצרנית פילטר הסלפי Masquerade ב-2016, כעסקת "הרג". חמש הגדולות בעיקר פירקו את רכישותיהם כדי להשתמש בחלקיהן, על מנת לחזק מוצרים קיימים. מיזוגים ורכישות הפכו תחליף למחקר ופיתוח.

וכל זה נעשה שוב רלבנטי כי ביום חמישי הסכימה אדובי לרכוש את חברת Figma בעבור 20 מיליארד דולר. Figma, חברה פרטית, שהמוצר שלה הוא חלל עבודה שיתופי לעיצוב - שנמצא בתחרות ישירה עם חבילת XD של אדובי. אנשי משרדי הפרסום מדברים באריכות על ההבדלים בחוויית המשתמש, אבל בעיני מי שאינו מומחה, שתי חבילות התוכנה נראות כמעט זהות.

ההבדל הגדול הוא ש- Figma חינמית למשתמשים פרטיים. אימוץ מודל פרימיום (שימוש חינמי ותשלום בהמשך) אִפשר לצוותי מוצר להתנסות ב-Figma ללא צורך באישור ממנהל רכש IT בחברתם, וכך היא חדרה אל התפעול של לקוחות אדובי חשובים, וביניהם החשובה מכולם – מיקרוסופט.

בחודש שעבר העלו ב-CNBC את כתבת הפרופיל על פיגמה בתזמון מושלם: "המוצר הפך מאז מרכזי כל כך לאופן שבו מעצבי מיקרוסופט עושים את עבודתם עד שג'ו פרידמן, סמנכ"ל תכנון ומחקר בתאגיד אמר כי Figma היא 'כמו אוויר ומים בשבילנו'...".

Figma הייתה חייבת להתחיל בקטן. כמו ארגונים רבים, מיקרוסופט התחילה להשתמש בה בחינם.  המייסד-שותף דילן פילד אומר שהוא זוכר ששאל את פרידמן מדוע מיקרוסופט לא רוצים להמשיך להשתמש בגרסה החינמית של Figma, ואת התשובה - "תראה, כולנו מודאגים שתמותו כחברה". "לא נוכל להפיץ את המוצר בתוך מיקרוסופט כחברה, אפילו שאנחנו אוהבים אותו, כי אתם לא גובים כסף", הוסיף פרידמן לפילד.

רבים ניבאו שבסופו של דבר מיקרוסופט תרכוש את Figma. אם אדובי ניסתה לחסום תוצאה זאת בעסקה שהציעה, היא משלמת ביוקר

רבים ניבאו שבסופו של דבר מיקרוסופט תרכוש את Figma. אם אדובי ניסתה לחסום תוצאה זאת בעסקה שהציעה, היא משלמת ביוקר. עלות של 20 מיליארד דולר (חצי במזומן, חצי במניות) - כפול מערכה של Figma כפי שנקבע בגיוס שלה ביוני 2021. והוא גדול פי 50 מההכנסה השנתית הצפויה של Figma ב-2022, שעומדת על 40 מיליון דולר. בכך מוערכים עובדי Figma ב-25 מיליונים כל אחד.

וזו דעת האנליסט של Mirabaud, ניל קמפלינג: נראה שההחלטה האסטרטגית הגיונית – עדיף לקנות מאשר לבנות ולחסל את המשבש, לפני שישבש אותך לחלוטין. עם זאת, לתג מחיר של 20 מיליארד דולר יש ריח של תחושת ייאוש וברור שהיה צריך לקנות את החברה – לפני שמיקרוסופט תעשה זאת... חישוב חפוז מראה כי אדובי משלמת כ-12 אחוזים מעל שווי שוק תמורת שלושה אחוזים נוספים מההכנסה השנתית הצפויה.

ועוד בעיה: Figma היא רק אחת מפתרונות חינמיים רבים שאוכלים בבשר החי של Creative Cloud, חבילת התוכנה שהיא פרה חולבת למזומנים בעבור אדובי וכוללת את פוטושופ ואילוסטרייטור. לפי הדוח הרבעוני האחרון של אדובי, החברה צופה שההכנסה השנתית הצפויה נטו ברבעון הבא במדיה דיגיטלית (בעיקר Creative Cloud) תהיה כ-150 מיליון דולר פחות מציפיות הקונצנזוס ותגיע רק ל-550 מיליון דולר. זה המשך לרצף אכזבות מעסקי המדיה הדיגיטלית של אדובי, והתירוצים העונתיים של ההנהלה הולכים ונשחקים.

האנליסט ניל קמפלינג: "נראה שההחלטה האסטרטגית הגיונית – עדיף לקנות מאשר לבנות ולחסל את המשבש, לפני שישבש אותך לחלוטין. עם זאת, לתג מחיר של 20 מיליארד דולר יש ריח של תחושת ייאוש"

כך סיכמו מורגן סטנלי את הבעיה כבר ביוני: אנו רואים שלל גורמים שלוחצים כעת על הצמיחה של Creative Cloud (כ-11 מיליארד דולר, Creative Cloud שמייצגים 83 אחוזים מההכנסות החוזרות השנתיות של מדיה דיגיטלית), בין הגורמים: 1) הבשלת פלח הליבה של Creative Professional ב-Creative Cloud, שלהערכתנו מייצג 7-8 מיליארד דולר מהסך הכולל, 2) הגברת התחרות במגזר התקשורת ובמגזר הצרכני מצד חברות כמו Figma ו-Canva, דבר שמאלץ את אדובי להגיב בדרגות תמחור חדשות וחינמיות וזולות יותר לפתרונות שלהן, ו-3) האטה לאחר הקורונה, במיוחד במגזר הצרכני. העמידות לטווח ארוך יותר של הכנסות צרכנים באדובי טרם הועמדה למבחן, לדעתנו.

הרכישה של אדובי נראית כמו רכישת הייטק טיפוסית, בכך שהיא יכולה לשאוב את התכונות הכי טובות של Figma ולהיפטר מהקליפה. אבל הדבר מעלה שאלות גדולות מאוד בנוגע אסטרטגיה. הפיכת Creative Cloud למוצר חינמי תהיה בלגן רציני לחברה שרגילה לייצר 7-8 מיליארד דולר בתזרים מזומנים שנתי. עם זאת, ללא גישה שונה בתכלית לתמחור, בעיות התחרות של אדובי יימשכו, וישאירו אותה עם "פטיש על הראש" של רכישות ומיזוגים כהגנה העיקרית שלה. האם זאת התוכנית? כי עם קומפיו-גלובל-הייפר-מגה-נט של הומר סימפסון, למיקרוסופט לפחות הייתה תוכנית.

תרגום: תומר בן אהרון 

© The Financial Times Limited 2022. All Rights Reserved. Not to be redistributed, copied or modified in anyway. tech12 is solely responsible for providing this translation and the Financial Times Limited does not accept any liability for the accuracy or quality of the translation

 https://www.ft.com/content/6a082b1d-3ac6-48e7-b680-eb13e0057b32