אינפלואנסרית (אילוסטרציה) (צילום: getty images)
אינפלואנסרית (אילוסטרציה). החברות שפונות ליוצרים נאלצו להצטצמם | צילום: getty images

סטארט אפים נחשבים שמשרתים יוצרים ומשפיענים נאלצו לקצץ ולהצטמצם, לפטר עובדים ולזנוח תוכניות לגיוס משקיעים בתגובה לשפל במגזר ההייטק. הפלטפורמה Patreon (פטרון) ושירות הניוזלטרים Substack (סאבסטאק) הן שתי חברות שקיבלו הערכות שווי גבוהות הודות למעמדן בחזית הטרנד העולמי ששילב אמנים, ידוענים וכותבים שמבקשים לבנות יחסים ישירים עם האוהדים והמעריצים ולהרוויח מכך.

באנדריסן הורוביץ, ממשקיעי ההון סיכון הבולטים בעמק הסיליקון, כינו עסקים אלה חלק מ"כלכלת התשוקה" - Passion Economy - שמספקת שירותים, מוצרים ותשתית המאפשרים ליוצרים להרוויח כסף מקהלי העוקבים העצומים שלהם ברשת. אחרים הסתפקו בכינוי כלכלת היוצרים.

ההשקעה במגזר זה עלתה מ-1.4 מיליארד דולר ב-2020 ל-3.3 מיליארד דולר ב-2021, לפי ספק הנתונים Dealroom. אבל המספרים מראים כי ב-2022 הייתה נפילה של 75% ל-801 מיליון דולר, שכן המשקיעים נעשו רגישים במיוחד בנוגע להערכות שווי תפוחות של חברות הייטק פרטיות.

"Patreon שחתה בכסף ואנשים התחננו להשקיע עוד", לדברי אחד העובדים הבכירים בה. "היא הכתיבה את לוח הזמנים והתנאים. אמרו למשקיעים: 'אתם רוצים להשקיע? תמלאו את טופס הבקשה הזה'. לא ראיתי דבר כזה קודם"

Patreon, שהשיגה הערכת שווי של 4 מיליארד דולר ב-2021, סיפרה לפייננשיאל טיימס כי היא נוטשת את התוכניות להכניס תשלומים במטבעות קריפטו והשהתה את שאיפותיה להנפקה ראשונה לציבור. "מובן שהסביבה הכלכלית הרחבה השתנתה דרסטית", אמר ג'וליאן גוטמן, סמנכ"ל המוצר ב-Patreon. "אנחנו לא חסינים בפני זה, לכן עלינו לשנות דברים באופן הפעולה שלנו".

Substack, שירות ניוזלטרים שנהנה מההייפ סביבו והוערך במרץ 2021 ב-650 מיליון דולר, סיפר לפייננשיאל טיימס כי ויתר על תוכניות קרובות לגייס עוד הון לתמיכה בעסק. "בתוכנית שלנו לצמיחה של Substack כבר אין רכיב הכרחי של גיוס כספים בהמשך", אמר המנכ"ל כריס בסט. "תהיה לנו תוכנית שלפיה ננצל את ההכנסות מצמיחת העסק כדי לממן את ההשקעות שנצטרך בדרך".

קבוצות אחרות נאלצו להגיב לכרסום במימון ולשפל הכלכלי כדי להתמקד מחדש בהשגת הכנסות יציבות, במקום להוציא עוד ועוד כסף כדי להשיג צמיחה מהירה יותר.

Twitch, שירות הסטרימינג לגיימינג, הודיע על תוכנית ליטול בשנה הבאה נתח גדול יותר מתשלומי המנויים עבור כמה מהסטרימרים הכי גדולים שלו. OnlyFans, שנודע בהצגת תוכן למבוגרים שיוצרים משתמשים, הוסיף בנובמבר פיצ'רים של קניות כדי לגוון הכנסות של היוצרים בו.

מהלכים אלה של חברות "כלכלת התשוקה" מייצגים הגדרה מחדש של הציפיות בנוגע למגזר, שבעבר זכה להייפ מוגבר. באפריל 2021 הובילה Tiger Global סבב מימון של 155 מיליון דולר ל-Patreon. אז הערכת השווי הייתה 4 מיליארדי דולרים, עלייה מ-1.2 מיליארד דולר בסבב הקודם, רק חצי שנה קודם לכן.

Patreon נוסדה ב-2013 בידי ג'ק קונטה, שהיה מוזיקאי שנאבק להתפרנס, והמפתח סאם יאם. הפלטפורמה גובה בין 5% ל-12% מתשלומים ישירים שמעבירים האוהדים ליוצרים.

החברה "שחתה בכסף ואנשים התחננו להשקיע עוד", לדברי אחד העובדים הבכירים בה, שהוסיף כי "היא הכתיבה את לוח הזמנים והתנאים. אמרו למשקיעים: 'אתם רוצים להשקיע? תמלאו את טופס הבקשה הזה'. לא ראיתי דבר כזה קודם".

אבל עסקאות של שש או שבע ספרות - שנועדו לעודד כוכבי טיקטוק כמו המשפיען לאריי (Larray) להקים חשבונות Patreon שיציעו תוכן בלעדי - כשלו ביצירת ההכנסות המצופות, אומר עובד לשעבר.

העסקים ב"כלכלת התשוקה" ניצבים השנה בפני איום נוסף: הירידה בהוצאות על צריכה. שליש מהאנשים שמשתמשים במנוי למדיה בתשלום, כולל תשלומים ליוצרים, מתכננים להפחית בהוצאותיהם בחצי השנה הקרובה

החברה סטתה מאסטרטגיה קודמת ופיטרה כמעט מחצית מצוות שותפות-היוצרים שלה, שכלל 18 איש והיה אחראי על החתמה וניהול של משפיעני רשת. זאת כחלק מקיצוצים רחבים יותר של 17% מכוח העבודה שלה, שנעשו בספטמבר.

"המותג שלהם הוא תמיכה באמנים שמתקשים ונאבקים", אומר אחד העובדים לשעבר ב-Patreon. "הם רצו לשנות את נקודת המבט הזו בהשגת השמות הכי גדולים בכלכלת היוצרים. אבל בעצם זה לא ממש עבד".

גם ל- Substack הייתה שנה קשה ב-2022. היא נטשה סבב גיוס הון במאי, קיצצה 14% מתוך 100 העובדים שלה ביוני, ומתמודדת עם נטישה של כותבים ופרסומים נחשבים את האתר – כמו הניוזלטר הפוליטי Dispatch וגרייס לייברי, חוקרת המגדר הפופולרית ברשתות החברתיות.

ובכל זאת החברה ממשיכה למשוך מתעניינים. אילון מאסק צייץ בדצמבר שהוא "פתוח לרעיון" של לקנות אותה, אחרי שטוויטר החליטה לסגור את שירות הניוזלטרים שלה Revue. מ-Substack נמסר כי רכישה על ידי מאסק היא "לא משהו שאנחנו חושבים עליו כרגע. אנחנו ממוקדים ב-100% בבנייה של Substack".

Patreon (צילום: rafapress, Shutterstock)
Patreon, אילוסטרציה. פיטרה כמעט מחצית מצוות שותפות-היוצרים שלה | צילום: rafapress, Shutterstock

העסקים ב"כלכלת התשוקה" ניצבים השנה בפני איום נוסף: הירידה בהוצאות על צריכה. שליש מהאנשים שמשתמשים במנוי למדיה בתשלום, כולל תשלומים ליוצרים, מתכננים להפחית בהוצאותיהם בחצי השנה הקרובה, כך לפי חברת מחקרי השוק Mintel.

שירותים כמו נטפליקס מציעים לצופים גישה למגוון רחב של תוכן תמורת סכום לא גדול של כ-7 פאונד בחודש. לעומת זאת, מינויים של Patreon ,Substack או Only Fans עשויים לשלם סכום דומה עבור גישה לתוכן של יוצר אחד בלבד. "אנשים בוחרים", אמרה רבקה מקגראת', אנליסטית אינטרנט ב- Mintel. "אם זה לא יוצר שאתם מאוד נאמנים לו, זה יהיה אחד הדברים שברור שתוותרו עליו".

© The Financial Times Limited 2023. All Rights Reserved. Not to be redistributed, copied or modified in anyway. tech12 is solely responsible for providing this translation and the Financial Times Limited does not accept any liability for the accuracy or quality of the translation