דיאבלו 4 של חברת בליזארד (צילום: shutterstock)
דיאבלו 4 של חברת בליזארד. כמעט 24 שעות לשחקן | צילום: shutterstock

ומה אתם עשיתם עם הסופ"ש שלכם? שלב הבטא של Diablo IV, המשחק הגדול הבא של חברת בליזארד, הסתיים בהכרזת ניצחון: 2.6 מיליון שחקנים צברו יחדיו כמעט 62 מיליון שעות משחק בשני סופי-שבוע בלבד. זהו פרק זמן השווה ל-7,000 שנה, וכמעט 24 שעות לשחקן.

מדובר בהצלחה משמעותית עבור בליזארד, שאחראית על כמה ממותגי הגיימינג הגדולים ביותר של העשורים האחרונים, בהם סדרת Diablo, לצד Warcraft ,Starcraft, ו-Overwatch. החברה שבעבר הייתה מזוהה עם איכות חסרת פשרות, השפעת עומק על משחקי תפקידים וקרדיט כמעט בלעדי לפריחתו של האי-ספורטס (גיימינג תחרותי), נתקלה בשנים האחרונות בלא מעט קשיים, והיא זקוקה ללהיט.

תחרות גיימינג בבנגקוק (צילום: shutterstock)
תחרות גיימינג. לבליזארד יש קרדיט כמעט בלעדי לפיתוח האי-ספורטס | צילום: shutterstock

המשחק הקודם בסדרה, Diablo III, זכה לביקורות פושרות יחסית כשיצא ב-2012 - בין היתר בגלל מצב השרתים הרעוע שלו (מה שהפך לצרה כפולה, לאור העובדה שאמצעי ההגנה שלו מפיראטיות דרש משחקנים להיות מחוברים לאינטרנט בכל עת), אבל גם בגלל ששחקנים ומבקרים הרגישו שהוא לא מחדש מספיק את הנוסחה המוכרת שלו. לא שזה מנע ממנו למכור עותקים רבים ולהפוך ללהיט, אבל רק שנתיים מאוחר יותר, עם צאת העדכון Reaper of Souls, המשחק עבר מספר שינויים עמוקים והיחס אליו סוף סוף יישר קו עם השאיפות.

רצף הבעיות של בליזארד המשיך. ב-2020 החברה הוציאה גרסה מעודכנת ל-Warcraft III (תחת הכותרת Reforged) שזכתה לביקורות איומות, עד כדי כך שהחברה הסכימה להחזיר לשחקנים לא מרוצים את כספם. בשנה שעברה יצא Diablo Immortal, משחק מובייל תחת אותו פרנצ'ייז, שעורר כעס ותסכול בקרב נאמני הסדרה ממש בשניה בה הוכרז, פשוט כי רבים מהם סלדו ממשחקי מובייל. המשחק התקבל בביקורות מעורבות, וחלק גדול מהיחס השלילי אליו אכן היה נעוץ במה ששחקנים חששו ממנו - העובדה שבסוף השחקנים הלא-משלמים נתקלים בחומת תשלום בלתי נראית, ונאלצים לפתוח את הארנק אם הם רוצים לרכוש יכולות וציוד טובים יותר, הנדרשים על מנת להתקדם במשחק.

בליזארד הוכיחה שהיא מספיק גדולה בשביל לעשות רק מה שישתלם לה. לכן, למרות הבעיות עם השרתים, היא לא צפויה להוסיף מצב אופליין או לדחות את צאת המשחק בשביל לתקן אותם

גם ההשקה של Overwatch 2 שיצא השנה לא עברה חלק. המשחק הושק עם שרתים לא יציבים ובאגים, uמה שהיה הכי גרוע עבור שחקנים רבים - לצד השקת המשחק החדש, בליזארד סגרה את השרתים של המשחק הישן ובכך הכריחה אותם לעבור לגרסה החדשה גם אם לא היו מעוניינים בכך.

והיו, כמובן, גם צרות שלא קשורות למשחקים עצמם. בליזארד ספגה ביקורת, למשל, על כך שאסרה על שחקן Hearthstone (משחק קלפים דיגיטלי ביקום של Warcraft) מטיוואן להשתתף בתחרות רשמית בגלל שתמך פומבית במחאות בהונג קונג של 2019 (לבליזארד יש קשרים עסקיים משמעותיים עם סין, וחברת האחזקות הענקית טנסנט מחזיקה בכ-5% אחוזים ממנה וגם מאקטיוויז'ן, עמה התמזגה ב-2008). גם תביעה על הטרדות מיניות והתעמרות בחברה שהוגשה נגד בליזארד ואקטיוויז'ן והסתיימה לאחרונה בהסכם פשרה של כ-18 מיליון דולר, פיזרה ענן שחור מעל החברה.

להיט בטוח

לפחות חלק מהבעיות האלו רודפות גם את גרסת הבטא של דיאבלו 4. אמנם בליזארד למדה הפעם שיעור ביחסי ציבור, והזהירה מפורשות את השחקנים שהביקוש הרב למשחק צפוי לגרום לבעיות שרתים בימים הראשונים, אבל שחקנים דיווחו על זמני המתנה של שעה ויותר, מה שלא הותיר אותם שבעי רצון. יחד עם זאת, המשחק עצמו קיבל תגובות מצוינות. מבקרים שזכרו היטב את ההשקה הבעייתית של המשחק הקודם דיווחו על אופטימיות ביחס לתכנים, למשחקיות, לאקשן וגם לגרפיקה של המשחק החדש. לאף אחד אין ספק שהוא יהיה להיט.

ב-2020 החברה הוציאה גרסה מעודכנת ל-Warcraft III (תחת הכותרת Reforged) שזכתה לביקורות איומות, עד כדי כך שהחברה הסכימה להחזיר לשחקנים לא מרוצים את כספם

הבעיה היא שגם אם הוא לא היה מוצלח, המשחק צפוי להיות להיט. בליזארד הוכיחה כבר לא אחת בשנים האחרונות - למשל עם השרתים של Overwatch 2 או עם מערכת התשלומים של Diablo Immortal - שהיא מספיק גדולה ונערצת בשביל לעשות את מה שמשתלם לה, ושיש לה קהל מספיק גדול כדי שהיא תוכל להרשות לעצמה לעצבן כמה גיימרים נחרצים. למרות הבעיות עם השרתים, בליזארד לא צפויה להוסיף מצב אופליין למשחק שלה, כי זה לא משתלם לה.

בדומה, היא גם לא תדחה את צאת המשחק בשביל לתקן את השרתים - היא כבר יודעת מהלקח של Diablo III שעדיף לה לתקן את המשחק תוך כדי תנועה, וכך בעצם להרוויח פעמיים: פעם אחת בשביל להרוויח את הכסף שלה עכשיו, ופעם שנייה בשביל לקבל כותרות משתפכות בכל פעם שהיא מתקנת משהו ששבור במשחק שלה. הבעיה עם בליזארד, אין מנוס מלהודות, היא שהמשחקים שלה הם באמת מספיק טובים בשביל להצדיק יהירות כזאת (וכשהם לא, כמו עם Warcraft III Reforged, היא אכן ממהרת להתקפל). נראה שעם Diablo IV ההיסטוריה תחזור על עצמה פעם נוספת.