angry birds, אנגרי בירדס  (צילום: OlegDoroshin, shutterstock)
אנגרי בירדס. מיזוג של שני דינוזאורים | צילום: OlegDoroshin, shutterstock

חברת סגה (SEGA) הוותיקה הגיעה להסכמות לרכישת חברת Rovio הפינית - המוכרת בעיקר בתור יצרנית Angry Birds, מותג-העל הראשון בתולדות משחקי המובייל - עבור כ-776 מיליון דולר, כך דווח הבוקר ב-BBC. בחודשים האחרונים, רוביו הייתה בשיחות עם פלייטיקה הישראלית, שהציעה לשלם עליה יותר מ-800 מיליון דולר - אבל השיחות הללו הסתיימו בלא תוצאות בחודש שעבר. בסוף השבוע האחרון דווח לראשונה על שיחות בין סגה לרוביו, והשמועות תימחרו את העסקה הצפויה במיליארד דולר - אך זו לבסוף נסגרה לא רק בסכום נמוך יותר, אלא גם בסכום נמוך יותר מההצעה של פלייטיקה.

רוביו היו בעבר חברה פורצת בדרך בתחום משחקי המובייל, אבל הפריצה שלהם קרתה במה שמרגיש כיום כמו עידן רחוק מאוד. "אנגרי בירדס" זינק לראש טבלת המכירות באייפון בימים בהם היו משלמים על משחקי מובייל פשוט דולר או שניים, אבל בעידן בו הרווחיות האדירה של משחקי המובייל המובילים מבוססת לחלוטין על מודל מונטיזציה של הורדה בחינם ומאוחר יותר רכישות בתוך המשחק, הוא לא היה רווחי או רלוונטי.

מה הלוז 29.3- סרטים- סוניק 2 (צילום: פורום פילם)
סוניק. מהדמויות המוכרות בהיסטוריה של הגיימינג | צילום: פורום פילם

רוביו ניסתה לעדכן את המשחקים החדשים שלה בסדרת "אנגרי בירדס" לעידן הזה, אבל לא הצליחה: בפרק משונה במיוחד בתולדותיה, בפברואר האחרון היא אף הסירה את הגרסה הקלאסית של המשחק מהחנות שלה בשביל כי הוא היה מצליח מדי - ומשך לקוחות משלמים מהמשחקים האחרים שלה. העניין של פלייטיקה ברכישת רוביו ככל הנראה התבסס על הניסיון הרב של החברה הישראלית במונטיזציה מוצלחת למשחקים וכן באמונה שהם יוכלו להעיר את המותג - או לפחות לשפר דרמטית את הרווחיות שלו - אבל כעת, בידיים של סגה, רוביו הופכת לחברה הרבה פחות צפויה.

העניין של פלייטיקה ברכישת רוביו ככל הנראה התבסס על הניסיון הרב של החברה הישראלית במונטיזציה מוצלחת למשחקים וכן באמונה שהם יוכלו להעיר את המותג - או לפחות לשפר דרמטית את הרווחיות שלו - אבל כעת, בידיים של סגה, רוביו הופכת לחברה הרבה פחות צפויה

ההיסטוריה העסקית של סגה מורכבת. בסוף שנות ה-80 וה-90 היא איתגרה את הדומיננטיות של נינטנדו בשוק הקונסולות, בעיקר בשוק האירופאי והאמריקאי, והקמע שלה, סוניק הקיפוד, מהווה עד היום את אחת הדמויות המוכרות בגיימינג, אף שב-20 השנים האחרונות יצאו בכיכובו לא מעט משחקים כושלים לצד כמה להיטים מוצדקים, כמו Sonic Mania המעולה. הכישלון הצורב של הקונסולה שלה מסוף שנות ה-90, הסגה דרימקאסט (שזכתה בחלוף השנים להערכה מחודשת), סימן למעשה את סופה של סגה בתור יצרנית חומרה ביתית, והיא התמקדה בייצור והפצת משחקים - לצד המשך הצלחה ביפן כיצרנית מכונות ארקייד. בשנת 2004 היא התמזגה עם חברת Sammy, האלמונית כמעט לחלוטין בעולם - אבל ביפן מדובר במעצמת פצ'ינקו (סוג של מכונות הימורים הפופולריות מאוד ביפן).

מתוך "אנגרי בירדס" (צילום: מתוך "אנגרי בירדס",  יחסי ציבור )
אנגרי בירדס. בעיית מונטיזציה | צילום: מתוך "אנגרי בירדס", יחסי ציבור

אם מסתכלים על סגה בתור חתיכת היסטוריה רחוקה של הגיימינג ועל רוביו בתור היסטוריה קצת יותר קרובה, קל לתייג את הרכישה הזאת בתור מיזוג של שני דינוזאורים. אבל בשנים האחרונות סגה חווה התעוררות מסוימת עם שני מותגי משחקים יפניים שהפכו ללהיט אדיר גם מעבר לים - סדרת משחקי האקשן Yakuza, המשלבת בין הרבה מכות להומור ביזארי וגם עלילות מלודרמטיות סוחפות על גנגסטרים בטוקיו וסדרת משחקי התפקידים הנהדרת Persona.

בשני המקרים, מדובר בסדרות אהובות מאוד שלמעריציהן יש מה שנראה כתיאבון בלתי נדלה לעוד כותר ועוד כותר. בימים אלו, סגה בוחנת לראשונה משחק מובייל של Persona - נכון לעכשיו, בבטא מוגבלת בסין. זה נכון שלא מעט מ-776 מיליון הדולר שסגה שמה על הרכישה הזאת הלכו על השם Angry Birds וסביר להניח שברוביו מקווים שאנשי סגה יודעים איך לנשוף חיים מחודשים לתוך מותג שנראה שחלף זמנו.

אבל חשוב מכך, עכשיו סגה יכולה להגיד שבדיוק כמו לשחקניות הגדולות ביותר בשוק - ל-Take Two יש את זינגה, לאקטיוויז'ן-בליזארד יש את קינג, ל-EA את גלו - עכשיו גם לה יש זרוע מובייל. אז נכון, הזרוע הזו של סגה קצת יותר חלודה וכן, היא גם מחוברת לגוף יותר רעוע. אבל אם היא תירתם לפרויקטים יותר שאפתניים מאשר לנסות להדליק את העולם מחדש על הציפורים והחזירים, היא עוד עשויה להפתיע בענק.