מאסק וצוקרברג (צילום: Frederic Legrand - COMEO, shutterstock, Justin Sullivan, Getty Images)
מאסק וצוקרברג. מטא מפתחת פלטפורמה "שמנוהלת באחריות" | צילום: Frederic Legrand - COMEO, shutterstock, Justin Sullivan, Getty Images

לא הזיתם את זה: לפני שלושה ימים מייסד ומנכ"ל מטא מארק צוקרברג והמנכ"ל הסדרתי והבעלים של טוויטר אילון מאסק סיכמו שהם יילחמו זה בזה פיזית, בזירת כלוב. בזמן שחלף מאז, ולמרות שעדיין לא ברור אם הקרב אכן יקרה בפועל, שני ענקי הטק נשמעים מאוד רציניים לגביו וראש ה-UFC, דיינה ווייט אף אמר לאתר הרכילות TMZ שהשניים כבר דיברו איתו. "זה יהיה הקרב הגדול ביותר בהיסטוריה", הוא אמר בהגזמה פרועה. אם הארגון שלו יארגן את הקרב, הוא יגבה תשלום גבוה לצפייה בשידור, ולפי אחד הדיווחים ההכנסות עשויות להגיע גם למיליארד דולר מהקרב הזה בלבד.

הרעיון שהמנכ"לים הכי מפורסמים בעמק הסיליקון יילחמו באגרופים חשופים אולי נשמע מופרך אבל הרקע ליריבות ביניהם הוא מורכב יותר מסתם ניסיון אקסצנטרי לקושש לייקים וללטף לעצמם את האגו.

עסקים ויוקרה

במובן הפשוט ביותר, המריבה בין צוקרברג למאסק היא מריבה עסקית שגלשה לפסים אישיים. לפי הוול סטריט ג'ורנל, מטא חשפה החודש לעובדיה את "פרויקט 92", מוצר חדש שמפ,חים בחברה שאמור להיות מתחרה ישיר לטוויטר וכבר נמצא לקראת השקה. אמנם מטא היא ממש לא היחידה שמנסה לפתח מוצר שיאפשר למשתמשים לשלוח הודעות מוגבלות במספר תווים ולבנות פיד עוקבים, אבל כשמדובר ברשת החברתית הגדולה בעולם, מדובר בצעד מעניין במיוחד. לפי הדיווחים, מי שדוחף לבניית המוצר ולהשקה מהירה שלו הוא צוקרברג עצמו, שמקווה למטא תוכל להשיק גירסת בטא כבר ביולי. ב-WSJ דווח עוד כי כריס קוקס, ה-CPO של מטא, עקץ את מאסק כשהסביר שההשראה למוצר החדש הגיעה ממשתמשים שמחפשים רשת חברתית שמנוהלת "באופן שפוי".

 אבל דיווח נוסף, של הוושינגטון פוסט, מלמד שהקרב בין מאסק לצוקרברג התחיל עוד קודם לכן, ושכבר זמן רב שצוקרברג לוטש עיניו לעובדה שמאסק הצליח לייצר לעצמו קבוצה רעשנית של מעריצים. על פי גורמים המקורבים לצוקרברג, מנכ״ל של מטא עסוק כבר שנים בבנייה מחדש של המותג של עצמו, עם פניה ספציפית למי שמכונים בעמק הסיליקון tech bros, מועדון הגברים של עולם הטכנולוגיה, שנמצא בחזית ההבנה בחומר מצד אחד, אבל גם נופל למשבצת של המאצ'ו המיושן, על כל הקלישאות שלה.

על פי גורמים המקורבים לצוקרברג, מנכ״ל של מטא עסוק כבר שנים בבנייה מחדש של המותג של עצמו, עם פניה ספציפית למי שמכונים בעמק הסיליקון tech bros, שמחבקים את מאסק

לא במקרה, קהל ה-tech bros מחבק מאוד את מאסק, שהפך לטרול אינטרנטי ושמרן, וצוקרברג מנסה לנגוס בהערצה הזו. כך למשל, אחרי שנים שבהן המעיט לתת ראיונות, בוודאי ארוכים ומעמיקים, לאחרונה התראיין צוקרברג ארוכות לג'ו רוגן, בעל הפודקאסט המצליח החביב על ה-tech bros. כמובן שמאסק התראיין לרוגן עוד לפני כן, ובאנקדוטה מפורסמת עישן גראס חופשי תוך כדי, מה שביצר את מעמדו כגיבור תרבות של קהל היעד. צוקרברג התארח גם בפודקאסט של חוקר ה-AI לקס פרידמן, החביב גם הוא על קהל אוהדיו של מאסק.

על קנאה ותדמית 

התדמית של צוקרברג מעסיקה אותו בשנים האחרונות גם ללא קשר למאסק. מקורביו של צוקרברג טוענים שהוא לקח קשה את גל הפיטורים בחברה שלו, ושהוא רואה את עצמו מזוהה לחלוטין עם החברה שבבעלותו - לכן הוא שם דגש כל כך גדול על איך שהוא מצטייר ברשתות החברתיות. בהמשך לזה, כבר כמה שנים שצוקרברג טורח לעדכן את העוקבים שלו בפייסבוק ובאינסטגרם אחרי ההתקדמות שלו באימונים כמו ג'וג'יטסו. לאחרונה הוא העלה סלפי שלו לובש אפוד משקל, והכריז שהוא סיים את אתגר ״מורף״, אימון שכולל ריצה, שכיבות סמיכה וסקוואטים, תוך כדי לבישת האפוד הכבד.

מאסק לעומת זאת, לוקח את העניינים יותר בקלות, ומדגיש שהוא עוד לא התחיל להתאמן לקראת הקרב. אבל מנגד, לפי הג'ורנל, בקרב מכריו מאסק מביע תסכול וקנאה מהקלות והמהירות שבה צוקרברג זינק לפסגה - בגיל צעיר כל כך ובאמצעות חברת תוכנה, בעוד הוא "הסתבך" עם פרויקטים טכניים שאפתניים כל כך כמו מכוניות חשמליות וטילים לחלל.

ומעבר לכל זה, גם אם יתברר שכל הסיפור הוא רק הזדמנות של שני מנכ"לים משועממים לעשות קצת יח״צ וטיפוח אגו לעצמם, האירוע המשונה מדגים גם עד כמה עמק הסיליקון, כביכול המקום שבו חושבים הכי הרבה על העתיד, עדיין תקוע בעבר של גבריות רעילה.