משרדי JP Morgan (צילום: Kristi Blokhin, Shutterstock)
משרדי JP Morgan. תובעת על זיוף מספר משתמשים | צילום: Kristi Blokhin, Shutterstock

בנק ההשקעות ג׳יי.פי מורגן תובע מקימת סטארט אפ שרכש על הטעיה מכוונת. צ׳ארלי ג׳אוויס היא הפאונדרית בת ה-30 של Frank, סטארט אפ שנועד לעזור לסטודנטים להגיש בקשה להלוואות. הבנק שילם עבור הסטארט אפ 176 מיליון דולר על סמך נתונים שהוצגו בפניו, לפיהם ל-Frank יש 4 מיליון משתמשים. כעת טוענים בבנק כי ג׳אוויס זייפה את רשימת המשתמשים שלה, ומילאה את הרשימה בשמות ובכתובות מזויפים, ובפועל יש לחברה יש 300 אלף משתמשים בלבד.

ג׳אוויס, שעומדת במרכז התביעה, היא אחת היזמיות המבטיחות בארה״ב. היא אף נכללה ברשימת 30 מתחת ל-30 של פורבס לאחרונה (רשימה שכללה, בין היתר, את סם בנקמן-פריד). תחת ההצעה לבנות את מה שהיא כינתה ״האמזון של ההשכלה הגבוהה״, ג׳אוויס רתמה לחזון שלה משקיעים כגון Reach Capital ואת המיליארדר מארק רוואן. בין משקיעי הסיד של החברה היתה גם קרן אלף הישראלית, שהשקיעה 5.5 מיליון דולר בחברה. מייקל אייזנברג, השותף המייסד של אלף, אף ישב בדירקטריון של פראנק, עד הרכישה (מאייזנברג לא התקבלה תגובה עד פרסום הכתבה).

לפי התביעה, שהוגשה בסוף 2022, ג׳יי.פי מורגן ביקש מהחברה לראות את רשימת הלקוחות שלה, ולמעשה קיבל רשימה עם שמות וכתובות מזויפים של אנשים שלא קיימים. לאחר מכן, ג׳אוויס סירבה למסור את רשימת הלקוחות האמיתית של הסטארט אפ שלה, בטענה שאינה רוצה להפקיר את הפרטיות של המשתמשים. התביעה כוללת חלקים מהמצגת למשקיעים של ג׳אוויס, שבה תואר כי Frank הוא סטארט אפ בצמיחה עם מעל 4 מיליון משתמשים.

לפי התביעה, ג׳אוויס וה-Chief Growth Officer שלה ביקשו ממפתח בכיר בחברה ליצור רשימה של לקוחות מזויפים עבורם. כשסירב, הם פנו לפרופסור ל-Data Science ליצור את הרשימה, עליה קיבל 18 אלף דולר. בנוסף, החברה שילמה 105 אלף דולר עבור רשימת לקוחות של חברת מרקטינג, כדי ליצור רשימה נוספת של לקוחות.

ג׳אוויס, מצידה, הגישה תביעה נגדית בטענה כי ג׳יי.פי מורגן החל בחקירות ללא כל ביסוס נגד התנהלותה במטרה לסגת מהעסקה. בתביעה טוענת ג׳אוויס כי הבנק פעל שלא בתום לב בכוונה להסיר אותה מתפקיד ה-CEO של החברה שלה, בלי לשלם לה את הפיצויים שמגיעים לה בחוזה.