חיפוש בגוגל באייפון (צילום: BongkarnGraphic, שאטרסטוק)
גוגל באייפון. אפל תגרוף את כל ההכנסות מפרסום לכיסה | צילום: BongkarnGraphic, שאטרסטוק

האם אפל תקים תחרות אמיתית לגוגל בתחום החיפוש? בחברת הענק שקלו במשך שנים בנייה של מנוע חיפוש שיתחרה בגוגל, וייתכן שתשומת הלב סביב היחסים השנויים במחלוקת בין החברות יכריעו סוף-סוף את הכף.

לפי בלומברג, באפל יכולים לנצל את יכולות החיפוש הפנימי שפיתחו עבור המחשבים והאייפונים ועבור הסייעת הקולית סירי בשביל לבנות מנוע חיפוש שלם גם לאינטרנט. מנוע כזה יוכל להיות ברירת המחדל בחיפוש בכל המכשירים של אפל, כולל האייפון, אייפד, מחשבי המק והאפל וואץ׳.

כיום מנוע החיפוש שמופיע כברירת המחדל במכשירי אפל הוא מנוע החיפוש של גוגל. לפי הערכות, גוגל משלמת לאפל עבור הזכות הזו 15-20 מיליארד דולר בשנה. בתמורה, גוגל נהנית מתנועה של המוני הגולשים באייפון, ומציגה להם פרסומות שעבורן היא גורפת הכנסות אדירות.

לפי בלומברג, התאמה בין האינטרסים של אפל וגוגל היתה חלק מרכזי מההסכם בין החברות. אפל היתה יכולה לוותר על ההסכם ולהחליט שהיא שולחת את המשתמשים שלה למנוע חיפוש מתחרה כמו DuckDuckGo או בינג של מיקרוסופט - אבל זה רק היה פוגע בה.

ב-2020 הציעה מיקרוסופט לאפל לרכוש ממנה את מנוע החיפוש בינג, מה שהיה הופך אותו לברירת המחדל באייפון. השיחות מעולם לא התקדמו מעבר לשלב הראשוני

למעשה, בסוף השבוע חשפה בלומברג כי מיקרוסופט הציעה ב-2020 לאפל לרכוש ממנה את מנוע החיפוש בינג. נציגים משתי החברות דנו בהצעה, שאם היתה יוצאת לפועל היתה הופכת את בינג למנוע החיפוש ברירת המחדל במכשירי אפל ובראשם האייפון. אך השיחות מעולם לא התקדמו מעבר לשלב הראשוני.

מה תרוויח אפל ממנוע חיפוש משלה

אם אפל תשתמש במנוע חיפוש משלה במכשיריה, היא תוכל למכור בעצמה פרסומות שיוצגו למשתמשי אייפון, אייפד, מק או אפל ווטץ'. לאורך זמן היא תוכל להרוויח מזה אפילו יותר כסף ממה שהיא מקבלת היום מגוגל, ולשמור את כולו לעצמה. באפל הגיעו למסקנה שחיפוש הוא אחת הפעולות שמשתמשי האייפון מבצעים הכי הרבה, ורוצים לשלוט בפעולה הזו בעצמם.

למעשה, לאפל אין מה להפסיד בפיתוח מנוע חיפוש שכזה. גם אם בסוף היא לא תפרוס אותו כאמצעי הטבעי לחיפוש באינטרנט באייפון, הפיתוח יוכל לשפר את יכולות החיפוש הפנימיים במכשירים ובשירותים אחרים שלה כחנות האפליקציות והמפות. בנוסף, פיתוח מנוע חיפוש משלה ייתן לאפל קלף מיקוח בפעם הבאה שהיא מבצעת משא ומתן מול גוגל.

פרסומות חיפוש באפל (צילום: Primakov, getty images)
שירות הפרסומות של אפל לאפליקציות. כבר מפעילה צוותי מכירת מודעות | צילום: Primakov, getty images

אפל כבר מחזיקה בצוות עובדים לא מבוטל שפועל בתחום החיפוש הפנימי במכשירים, וכן צוותים בתחום הפרסום שמוכרים שטח פרסום בחנות האפליקציות ובאפליקציות נוספות של החברה כמו חדשות, מזג האוויר והמניות.

על פניו, תחרות בתחום החיפוש מול גוגל היא לא דבר טבעי עבור אפל. בפועל, החברה אוהבת לפתח טכנולוגיות משלה שמוטמעות במכשירים שלה, ויוצרות שילוב טוב יותר בין השירותים השונים שהיא מציעה.

היא עשתה את זה כשהכריזה לפני מספר שנים שהיא מפסיקה להשתמש באפליקציית המפות של גוגל כברירת המחדל במכשיריה, ועברה לאפליקציית מפות שפותחה בחברה עצמה. אמנם לקח זמן רב עד שאפליקציית המפות של אפל השתפרה ויכלה להוות תחרות אמיתית לגוגל, אבל לענקית האייפון יש סבלנות.

אפל מתחילה לחשוב על העתיד

בימים אלו תשלומי הענק שמקבלת אפל מגוגל עומדים במרכז התביעה שהגיש משרד המשפטים האמריקאי נגד ענקית החיפוש. משרד המשפטים טוען שגוגל ביצעה שימוש מופרז בכוחה כדי לדחוק את המתחרים מתחום החיפוש.

ייתכן ובאפל כבר רואים את העתיד ומעריכים שההסכם שלה עם גוגל אולי מכניס הרבה מאד כסף - אבל ייתכן שהיא לא תוכל להמשיך לסמוך עליו לעוד הרבה זמן.