קארל פיי, מייסד Nothing (צילום: AFP, Getty images)
קארל פיי. יזם עם הצלחות ברזומה | צילום: AFP, Getty images

הסטארט אפ Nothing ("שום דבר") גייס יותר מ־200 מיליון דולר להשקת הסמארטפון הראשון שלו – ניסיון ראשון מזה כמה שנים מצד חברה חדשה לשבור את הדומיננטיות של אפל וסמסונג בשוק הניידים. הסמארטפון הראשון של Nothing, שנקרא Phone (1), נחשף עד כה באופן חלקי בלבד, והוא ייצא לשוק בקיץ. כיום ידוע כבר שלמכשיר יש גב שקוף החושף רכיבים אלקטרוניים שלרוב נשארים חבויים, כמו סליל טעינה אלחוטית, ושהוא משתמש במערכת ההפעלה אנדרואיד.

אך הסיפור של Nothing מעניין כמעט יותר מהמכשיר. בין משקיעי החברה נמצאים EQT Ventures, זרוע ההון סיכון של אלפבית, יצרנית השבבים Qualcomm וטוני פאדל, מעצב בכיר לשעבר באפל. הם מהמרים שקארל פֵּיי, מנכ"ל Nothing, ממייסדי מותג הסמארטפונים הסיני OnePlus, יצליח איפה שנכשל אפילו אנדי רובין, ממייסדי מערכת ההפעלה אנדרואיד. הסטארט אפ של רובין, Essential, גייס 330 מיליון דולר אבל נסגר ב־2020 אחרי שהסמארטפון שהשיק ב־2017 מכר פחות ממאה אלף יחידות בחצי השנה הראשונה, כפי שהעריכה בזמנו חברת המחקר IDC.

"אני מגיע מרקע של חומרה והוא בא מרקע של תוכנה", אמר פיי על רובין בריאיון עם פייננשל טיימס. "אנשים עם רקע מרשים יותר משלי ניסו ונכשלו... הם לא העריכו כשורה את המורכבות של התעשייה". פיי אמר שאחרי כמה שנים שבמהלכן העיצוב של רוב הסמארטפונים נעשה דומה לזה של אייפון, "אנשים משתוקקים למשהו חדש".

בעקבות כישלונם של סטארט אפים כמו Essential, שניסו להגיש עיצובים חדשניים יותר, שוק הסמארטפונים הפך לריכוזי יותר. לפי חברת ניתוח השוק Counterpoint, ארבע חברות בלבד אחראיות כמעט לשלושת רבעי מתוך 1.4 מיליארד הסמארטפונים שנמכרו בעולם בשנה שעברה.

Nothing Phone טלפון נאת'ינג (צילום: Nothing, יח"צ)
טלפון נאת'ינג. הריכוזיות הפכה את השקתו של מכשיר חדש למבצע קשה מאי פעם | צילום: Nothing, יח"צ

המיזם הקודם של פיי, OnePlus, הוא חלק מחברת BBK Electronics הסינית שהפכה לשחקנית הרביעית בגודלה בתעשיית הסמארטפונים אחרי אפל, סמסונג ושיאומי, הודות למגוון מותגים כמו Oppo, Vivo ו־Realme. בשנים האחרונות, הריכוזיות הזאת הפכה את השקתו של מכשיר חדש למבצע קשה מאי פעם, הודה פיי. היצרניות מסתייגות מעבודה עם חברות חדשות כי הן נכוו מהמכירות הנמוכות של סטארט אפים קודמים. יתרה מזו, יש מחסור בחלק גדול מהרכיבים הנדרשים לייצור, ולשחקניות חדשות עם נפחי ייצור קטנים יותר קשה במיוחד להשיג אותם.

בשנה שעברה, Nothing הזמינה בתחילה כ־700,000 מסכים לייצור הראשוני של Phone (1), אבל היא הצליחה להגדיל את ההזמנה אחרי שגייסה הון נוסף ואחרי שהמוצר הראשון שלה - אוזניות אלחוטיות עם אותה מעטפת שקופה כמו הטלפון העתידי - שהושק גם כן בשנה שעברה, עזר לה לצבור אמון אצל המשקיעים. Nothing הפיצה 530,000 יחידות של אוזניות Ear (1) מאז שהן יצאו לשוק באוגוסט. זה עזר "להוכיח לשוק שהצוות לא רק מסוגל לעצב מוצר יפהפה, אלא יכול גם לייצר ולמכור אותו בהיקפים גדולים", אמר פיי. "בעזרת הוכחת היכולת הזאת, גייסנו יותר כסף והצלחנו לבנות סמארטפון. ואם הסמארטפון יזכה להצלחה, נוכל לגייס עוד כסף ולעשות את הדבר הבא שאנחנו רוצים לעשות".

Nothing גייסה 144 מיליון דולר במכירה של מניות, ויש לה קו אשראי מתחדש של 65 מיליון דולר משותפותיה למכירות. החברה עובדת עם O2 בבריטניה, עם דויטשה טלקום בגרמניה, ועם Flipkart בהודו על ההפצה העתידית של הטלפון שלה, כשהשאיפה היא להשיק אותו בסופו של דבר גם בארה"ב אם הוא יימכר היטב. ל־Nothing יש 330 עובדים והיא מנהלת את שרשרת האספקה שלה משנג'ן בסין. העיצוב והשיווק יושבים באירופה, וצוותים נוספים נמצאים בהודו, טייוואן וקליפורניה. הקניין הרוחני של מוצריה רשום בבריטניה.

"הרבה יצרניות אנדרואיד פשוט לוקחות נתח שוק אחת מהשנייה ולא עושות משהו מיוחד כדי לקחת נתח שוק מאפל", אמר פיי. "אני חושב שעם המוצר הזה אנחנו נצליח להמיר יותר משתמשי אייפון ממכשירי אנדרואיד אחרים". ובאשר ל־Essential, חלק מהרעיונות שלה זוכים לחיים חדשים ב־Phone (1), אחרי שבשנה שעברה רכשה Nothing חלק מנכסי הקניין הרוחני שלה.

תרגום: תומר בן אהרון

© The Financial Times Limited 2022. All Rights Reserved. Not to be redistributed, copied or modified in anyway. tech12 is solely responsible for providing this translation and the Financial Times Limited does not accept any liability for the accuracy or quality of the translation

https://www.ft.com/content/f5dfddbd-6556-46f3-89f8-09b52395ae56