מארק צוקרברג במשקפי אוקולוס קווסט 3 (צילום: מטא)
צוקרברג עם משקפי אוקולוס קווסט 3. בעתיד כולנו נראה ככה? | צילום: מטא

המערכה על הזירה הבאה של עולם הטכנולוגיה מתחממת. מטא הציגה בשבוע את הגרסה החדשה של המכשיר שהיא מקווה שיירש את הסמארטפון ויהפוך לכלי שבאמצעותו אנחנו מתקשרים עם העולם. המכשיר, אוקולוס קווסט 3, הוא הגירסה החדשה של קסדת המציאות המדומה שלה, ונועד להתחרות במכשיר המתחרה של אפל.

אלא שבעוד שהמכשיר של אפל, ה-Vision Pro משווק בשלב זה בעיקר למפתחים - או אנשים שמשום מה מוכנים להשקיע 3,500 דולר במכשיר שאין לו כרגע יותר מדי אפליקציות - התשובה של מטא תוצע למכירה כבר ב-10 באוקטובר, ובמחיר צנוע בהרבה של החל מ-500 דולר. ועדיין, ממש לא בטוח שזה יספיק בשביל שמארק צוקרברג יוכל לסמן לעצמו ניצחון.

על מה כל המהומה

עשרות שנים שבכירי חברות הטכנולוגיה מפנטזים על עולם חדש, שבו במקום שנבהה במסך חיצוני האינטרנט והעולם המקוון ישתלטו על כל שדה הראייה שלנו. הם רוצים שנרגיש שאנחנו ממש בתוך הסביבה הווירטואלית והמציאות המדומה, והחזון שלהם זכה להמון ביטויים ביצירות מדע בדיוני כספרים וסרטים.

עם הזמן קמו אנשים שניסו להפוך את החזון הזה למציאות, הבולט שבהם הוא מייסד ומנכ"ל פייסבוק מארק צוקרברג. לפי החזון שלו, משקפי מציאות מדומה יחליפו בעתיד את כל המחשבים והסמארטפטונים ויגישו לנו מידע חזותי בכל מקום שהעין שלנו תפזול אליו.

משקפי אוקולוס קווסט 3 של מטא (צילום: מטא)
אוקולוס קווסט 3. המכשיר הראשון שמשלב בין מציאות מדומה ורבודה במחיר נגיש | צילום: מטא

הטכנולוגיה של ימינו מאפשרת מצב כזה כזו רק באמצעות משקפיים די גדולים ומסורבלים. ובכל זאת, צוקרברג נחוש שאנחנו צריכים להתחיל להתרגל למציאות הזו כבר היום. הוא כל כך נחוש שהוא שינה את שם החברה שלו מפייסבוק למטא - קיצור של "מטאוורס", שהוא כינוי מקובל לאותו עולם וירטואלי.

במקביל למציאות המדומה (Virtual Reality ובקיצור VR) התפתחה גישה נוספת: זו של המציאות הרבודה או המרובדת - כזו שבה במקום שהמציאות המדומה משתלטת על כל שדה הראייה שלנו, אובייקטים דיגיטליים ישתלבו בתוך המציאות הקיימת שלנו כסוג של רבדים חדשים.

איך זה עובד? דמיינו שאתם מסתכלים מחוץ לחלון ורואים עננים, ולפתע קופץ לידם חלון מידע שיגיד לכם אם ומתי יורד גשם. או שאתם מסתכלים על שולחן הקפה שלכם ורואים דרקון וירטואלי שמנופף לשלום, ואתם מושיטים לו יד ומתחילים במשחק שמתרחש אצלכם בסלון.

דמיינו שאתם מסתכלים מחוץ לחלון ורואים עננים, ולפתע קופץ לידם חלון מידע שיגיד לכם אם ומתי יורד גשם. או שאתם מסתכלים על שולחן הקפה שלכם ורואים דרקון וירטואלי שמנופף לשלום, ואתם מושיטים לו יד ומתחילים במשחק שמתרחש אצלכם בסלון

כשמצרפים את שתי היכולות האלו יחד מקבלים דבר חדש, שמכונה מציאות מעורבת (Mixed Reality, ובקיצור MR). והמציאות הזו היא החזית הגדולה שעכשיו גם מטא וגם אפל פוזלות אליה.

למה מטא נגד אפל

רבים הרימו גבה כשצוקרברג ופייסבוק קנו את מפתחת משקפי המציאות המדומה (VR) אוקולוס תמורת 2 מיליארד דולר ב-2014. החיבור בין הרשת החברתית והמוצרים של אוקולוס, שעד אז שימשו בעיקר למשחקי וידיאו. לא היה ברור. אבל צוקרברג כבר אז ראה את העתיד והתחיל לחלום על המערכת הטכנולוגית הבאה.

וכשהחלום הזה יתממש ומציאות מדומה תהיה באמת מיינסטרים כמו שצוקרברג מאמין שהיא תהיה, הוא רוצה שהפלטפורמה של מטא כבר תהיה שם ושהמשתמשים יכירו אותה וישארו איתה.

החזון הזה יקר מאד. מטא השקיעה עשרות מיליארדי דולרים בפיתוחים בתחום המטאוורס והעולמות הווירטואלים, בחומרה ותוכנה כאחד. אבל ההכנסות נמוכות מאד. מכשירי האוקולוס אמנם נמכרים אבל רחוקים מלהחזיר את הכסף. וגם המכירות בחנות האפליקציות לאוקולוס נמוכות מאד.

Vision Pro lifestyle working כנס מפתחים אפל (צילום: אפל, יחצ)
משקפי Vision Pro של אפל. מחיר של 3,500 דולר לחתיכה | צילום: אפל, יחצ

ובכל הזמן שמטא עבדה והוציאה עוד ועוד על נסיונות בתחום המציאות המדומה, חרושת השמועות על הכניסה המסתמנת של אפל לתחום לא פסקה. יוני האחרון השנה השמועות האלו הפכו למציאות, אחרי שאפל הציגה סוף-סוף את החזון שלה לתחום וחשפה את משקפי המציאות המעורבת Vision Pro.

החזון של אפל הוא עתידני מאד, עם מכשירים יפים וקלים - אבל גם הרבה יותר יקרים מאלו של מטא. 3,500 דולר למשקפיים, כבר אמרנו. המשקפיים עדיין לא הגיעו לייצור המוני ומעטים האנשים שבהם התנסו בהם.

קווסט 3 הוא המכשיר הראשון שמביא את המציאות המעורבת לקהל הרחב. והוא הראשון שיכול לקחת אותה מפיצ'ר למי שמוכנים לשלם עבורו הרבה מאד לכסף למכשיר במחיר של קונסולת משחקים ממוצעת

ימים ספורים לפני שאפל הציגה בפני העולם כולו את משקפי Vision Pro, מטא חשפה לעולם את מכשיר הקווסט 3 שלה, כנראה בניסיון להרגיע את המשקיעים. אז זה היה עדיין בגדר הבטחה באוויר. עכשיו זה כבר מכשיר אמיתי שבעוד ימים ספורים כבר אפשר יהיה לקנות ולהתנסות בו, ובמחיר של קונסולת משחקים ביתית איכותית.

מה מעניין במכשיר החדש של מטא

משקפי האוקולוס קווסט 3 של מטא יהיו קלים יותר ומאסיביים פחות מהדורות הקודמים של מכשירי החברה. והם מגיעים בעיצוב חדש גם למשקפיים עצמן וגם לג'ויסטיקים שמגיעים איתו. אבל זו לא הבשורה המעניינת באמת.

החידוש המשמעותי בקווסט 3 הוא המצלמות שמותקנות בחלק הקדמי של המכשיר, וסורקות את החלל שבו יושב מי שחובש אותו. המצלמות האלו מאפשרות לקווסט 3 להיות לא רק משקפי מציאות מדומה (VR) אלא גם מציאות רבודה (AR).

הסרטון של הקווסט 3 שחשפה מטא ימים ספורים לפני החשיפה של אפל

זה אומר שהמכשיר יוכל להקרין בחלל שבו נמצא המשתמש דמויות וחפצים אחר כאילו הם נמצאים בחדר איתו. והחפצים והדמויות האלו יוכלו לנהל אינטרקציה ולהגיב לאנשים והעצמים שנמצאים בחדר עם מי שמרכיב את הקווסט.

כהדגמה הציגה מטא באירוע של הצגת הקווסט 3 משחק, שבו המשתמש רואה את הדמויות מטיילות על השולחן בסלון שלו. וכשהמשתמש שלח את היד שלו הוא יכל להשתמש בה כדי להרים את הדמויות האלו.

לפי מטא, השילוב של מציאות רבודה (AR) במכשירי הקווסט יאפשר ליצור עבורם עולם חדש של אפליקציות ומשחקים חדשים. "החדר יכול להיות הקנבס לעולם הדיגיטלי שלכם", אמר מייסד ומנכ"ל מטא מארק צוקרברג באירוע.

המציאות המעורבת שמשלבת בין המציאות המדומה והמציאות הרבודה היא בעיני מטא העתיד של עולם המחשוב.

התנסות באוקולוס קווסט 3 החדשים

מטא כבר שילבה יכולות מציאות מעורבת במכשיר קודם שלה, האוקולוס פרו (Oculus Pro). הפרו הוא מכשיר יקר הרבה יותר שמיועד בעיקר לאנשי מקצוע כמו מנתחים או מהנדסים שרוצים לקבל מידע בזמן אמת ישר לתוך שדה הראייה. או זה לפחות היה החזון של מטא למכשיר, שמעטים קנו אותו.

קווסט 3 הוא המכשיר הראשון שמביא את המציאות המעורבת לקהל הרחב. והוא הראשון שיכול לקחת אותה מפיצ'ר למי שמוכנים לשלם עבורו הרבה מאד לכסף למכשיר במחיר של קונסולת משחקים ממוצעת.

למה מטא עשויה לנצח את אפל

מכשיר ה-Vision Pro של אפל מרשים וזכה לביקורות נלהבות מרוב האנשים שהתנסו בו, אבל למרות זאת הוא עדיין בגדר הבטחה כל הנייר. הוא עדיין לא זמין לקהל הרחב והתוכנה שמפעילה אותו זמינה בעיקר למפתחים, כדי שיבנו עבורו אפליקציות - והם לא ממש ממהרים לעשות את זה.

למשקפיים של אפל יש, לפחות בדור הנוכחי, מגבלה מהותית: הם אמנם קלים יותר מהמכשיר המתחרה של מטא, אבל זה הודות לכך שהסוללה שלהם חיצונית ומחוברת אליהם בכבל. כבל שיגביל את התנועה החופשית של מי שעונה אותם.

Vision-Pro-with-battery כנס מפתחים אפל (צילום: אפל, יחצ)
משקפי ה-Vison Pro של אפל והסוללה המחוברת שלהם. הכבל מגביל את התנועה | צילום: אפל, יחצ

המשקל הקל יותר של המשקפיים של אפל אומר שלפחות תיאורטית אפשר יהיה להשתמש בהם לזמן ממושך יותר. אבל החיבור לכבל גם אומר שהשימוש ב-Vision Pro יהיה יותר לפעולות סטטיות כמו צפייה בסרטים וטלוויזיה או שיחות עם אנשים - ופחות לדברים שדורשים תנועה מרובה כמו משחקים או הסתובבות בעולמות דיגיטליים.

מעבר לכך, להערכת לא מעט מהפרשנים, Vision Pro בכלל לא מיועד לקהל הרחב אלא למפתחי יישומים, וכן להצגת היכולות של אפל בתחום לקראת ייצור עתידי של מכשירים שיהיו נגישים יותר.

במטא לעומת זאת כבר מכוונים לקהל הרחב. הדגם הקודם של החברה, הקווסט 2, מכר כ-20 מיליון מכשירים. השילוב בין היכולות המתקדמות של של הקווסט 3 ותג המחיר האטרקטיבי שלו הופכים אותו למוצר שיכול לקסום הרבה יותר להמונים

למה בכל זאת אפל עשויה לנצח

מטא מקווה שמכשירי המציאות המעורבת שלה יכניסו כבר עכשיו כמה שיותר משתמשים לחיק החמים שלה. היא רוצה שמשתמשי הקווסט יתחברו לחנות האפליקציות של אוקולוס באמצעות חשבון הפייסבוק שלהם. היא רוצה למכור לנו את רעיון המטאוורס של עולם וירטואלי שבו ניפגש, ננהל פגישות עסקים או סתם נפגוש חברים.

אבל היא לא כל כך מצליחה לשכנע את קהל המשתמשים לקנות את החזון שלה.

צוקרברג במטאוורס (צילום: מארק צוקרברג, Meta Platforms)
הדמיה של צוקרברג ב-Horizon Worlds, שזכתה להמון ביקורת. לא נראה מבטיח | צילום: מארק צוקרברג, Meta Platforms

האפליקציה המרכזית של מטא למטאוורס, Horizon Worlds, הפכה לבדיחה בקרב המשתמשים. רבים מהחדרים ריקים מאדם או מלאים בבני 13 שבעיקר מקללים אחד את השני.

החברה תצטרך לעבוד קשה כדי לשכנע את הקהל הרחב שהעולם הווירטואלי שלה שווה את הזמן שלהם. בכלל לא בטוח שהמשקפיים שלה, לא משנה כמה הם טובים, מסוגלים לעשות את העבודה הזו.

לעומתה לאפל יש יתרון מוכח גם בבניית מכשירים וגם בבניית החוויה שעוטפת אותם. היא מנוסה מאד בבניית חווית משתמש ורואים את זה בהדגמות של Vision Pro. למשל, את הג'ויסטיקטים שמטא משווקת עם המכשירים שלה אפל החליפה פשוט בתנועות ידיים שיאפשרו לייצר אינטרקציה בעולם הווירטואלי. יותר פשוט והרבה יותר נוח.

זה דומה לשאלה של מייסד אפל סטיב ג'ובס בעת הצגת האייפון: למה צריך מקלדת כשאפשר להשתמש באצבעות שלנו ו"לצבוט" את המסך, משהו שהיום אנחנו כבר לוקחים כמובן מאליו.

ולמה יכול להיות ששתיהן יפסידו

אפל מעלה בעקביות את מחירי האייפון שלה בשנים האחרונות בניסיון לסחוט כמה שיותר רווחים מכל מכשיר. מטא לעומת זאת מכוונת לקהל כמה שיותר רחב. בהחלט תיתכן מציאות - מדומה או אמיתית - שבה מטא שולטת בקהל המשתמשים הרחב של העולם ווירטואלי החדש ואפל משתלטת על קהל הפרימיום שמוכן להוציא יותר. צוקרברג עצמו העלה את האפשרות הזו בראיון שהעניק בשבוע שעבר לאתר ה-Verge.

מנכ"ל אפל טים קוק בהשקת ה-Vision Pro (צילום: Justin Sullivan, getty images)
מנכ"ל אפל טק קוק בעת הצגת ה-Vision Pro. יתרון מוכח בבניית מכשירים והחוויה שעוטפת אותם | צילום: Justin Sullivan, getty images

ואחרי כל זה חייבים להודות שיש סיכוי שלא אפל ולא מטא באמת ינצחו. שלמרות כל ההשקעה יכול להיות שהרוב המוחלט של המשתמשים לא ירצה לדחוף את הפרצוף שלו לתוך המציאות החדשה שענקיות הטכנולוגיה בונה עבורנו.

מאז שחזון המציאות המדומה פרץ לחיינו בשנים האחרונות רבים משתמשים שהתנסו בו מדברים על בעיה מרכזית אחת: בחילה. לא כזו שעולה מהמחשבה על העולם הווירטואלי החדש אלא כזו שנוצרת מהשיטוט במרחב המדומה.

במטא מקווים שטכנולוגיה שתעקוב אחרי העיניים של המשתמש בתוך המכשיר תעזור לפתור את הבעיה, אבל בינתיים עוד אין לה פיתרון אמיתי. במצב כזה לא משנה כמה זמן סוללה יש למכשיר, כמה זמן אפשר לשים אותו על הראש וכמה הוא עולה - אנשים פשוט לא ירצו להשתמש בו.