עמודי הביו של Linktree (עיבוד: מתוך האתר של Linktree)
לינקטרי. אחראים לכמעט מחצית מהטרפיק של ה-link-in-bio באינסטגרם | עיבוד: מתוך האתר של Linktree

כמו לזמרים רבים, גם לפַּייפּר רוקֶל (Piper Rockelle) יש קישור בראש עמוד הפרופיל שלה בטיקטוק שדרכו יכולים שמונה מיליוני עוקביה לשמוע את המוזיקה שלה. אבל במקום לשלוח אותם ליו-טיוב או לספוטיפיי, הקישור נפתח לדף נחיתה חיצוני שעמוס בקצת מכל דבר. על רקע קליפ שמתנגן שוב ושוב יש ערימת מלבנים שהם לינקים ששולחים מעריצים לחנות המרצ'נדייז שלה, ללוח סיבוב ההופעות ולקליפ הווידיאו האחרון שהוציאה. אפשר למצוא שם גם Love jar שמאפשר לתת לה טיפים, טופס "שאלו אותי מה שתרצו", אפליקציה שמאפשרת להציע לרוקל אתגרים שאותם תבצע בטיקטוק, ופיד חברתי פרטי שמעריצים יכולים להיכנס אליו אם ישלחו כסף או יענו נכון על שאלת טריוויה.

כל אלה כלולים ב-link-in-bio של רוקל – מנכסי הנדל"ן הנחשקים ביותר באינסטגרם ובטיקטוק. שתי הפלטפורמות הן שממה של לינקים: משתמשים יכולים להעלות רק קישור חיצוני אחד או שניים בכל מקום שהוא באתרים, והקישור החשוב מכולם נמצא כמובן בביו בראש הפרופיל. אבל למה לקשר רק לדף אחד אם לא ממש חייבים? כבר כמה שנים שסטארט אפים ממקסמים את השטח הזה ומציעים דפי נחיתה נקיים ופשוטים שעורמים קישורים רבים אחד על גבי השני.

משפיענים ממנפים את העוקבים שלהם כדי לבנות עוצמה עסקית מתוחכמת שכוללת מרצ'נדייז, חסויות ומוזיקה חדשה. עבורם דף עירום עם רשימות פשוט לא מספיק יותר

לאחרונה הם כבר לא כל כך פשוטים: מפץ של חברות עם שמות כגון Shorby, Linkin.bio, Beacons, Tab Bio ו-Koji מאפשרות כעת למשתמשים, בין השאר, להטמיע שיר מספוטיפיי, ליצור חומת תשלום לניוזלטר או להציג NFT. שדרוגים אלה הופכים את ה-link-in-bio הצנוע לדף אינטראקטיבי שמתפרס לכל הכיוונים ומתחרה ביכולות של אתרים בגודל מלא. וענף ה-link-in-bio לא מבשיל מעצמו: משפיענים ממנפים כעת את מספרי העוקבים שלהם כדי לבנות עוצמה עסקית מתוחכמת מתמיד שכוללת מרצ'נדייז, חסויות של מותגים ומוזיקה חדשה. בשביל כוכבי האינסטגרם והטיקטוק האלה, דף עירום עם רשימות פשוט לא מספיק יותר.

סוג של דף בית שמשתנה כל הזמן

אם אתם מכירים שם של חברת link-in-bio, כנראה שזו לינקטרי (Linktree). החברה, שמדווחת כי כרגע יש לה יותר מ-20 מיליוני משתמשים, מהם 20 אלף בישראל, הפכה את ה-link-in-bio לפופולרי ונעשתה שחקנית שאי אפשר להתעלם ממנה במדיה החברתית. אף שלינקטרי נפוצה בעיקר באינסטגרם ובטיקטוק, הדפים המינימליסטיים שלה צצים בכל מקום ומגדירים את המראה והתחושה של כל קישורי ה-link-in-bio האחרים. משפיענים ואתרי חדשות גדולים משתמשים בלינקטרי, וכך גם משתמשים רגילים שמקדמים את האמנות שלהם או מציגים סרטונים שמדגימים את כשרון המשחק שלהם. במחקר שנעשה עבור מגזין אטלנטיק, העריכה חברת ניתוח הרשת Parse.ly כי קישורים של לינקטרי אחראים לכמעט מחצית מהטראפיק של קישורי ה-link-in-bio באינסטגרם.

ולמרות זאת, לינקטרי טוענת עכשיו את הקישורים האלה בפיצ'רים חדשים. במהלך השנה האחרונה, לינקטרי הכניסה Tip jars שמתממשקים עם PayPal ו-Square, התחברה למותג המרצ'נדייז Spring כדי לאפשר למשפיענים למכור מוצרים ממותגים ישירות מה-link-in-bio שלהם. לינקטרי אף רכשה חברת קישורי מוזיקה שמציעה נתוני צפייה ותצוגה מקדימה לשירים, שעובדים טוב יותר מאלה של לינקטרי עצמה. נוסף על כך, לינקטרי משתפת פעולה עם Shopify, שבונה חנויות מסחר אלקטרוני לאתרים, כדי לאפשר למשפיענים ולמותגים להוסיף את קטלוג המוצרים שלהם ל-link-in-bio שלהם.

מייסדי לינקטרי linktree founders (צילום: Linktree)
מייסדי לינקטרי. למעלה מ-20 מיליון משתמשים ברחבי העולם, מהם 20 אלף רק בישראל | צילום: Linktree

אפילו תאגידים גדולים כמו חברת התעופה קוואנטס, המשקה רד בול וקבוצת הכדורסל לוס אנג'לס קליפרס הכניסו לינקטרי לביו באינסטגרם ובטיקטוק שלהם, סיפר אנתוני זכּריה, מייסד-שותף של לינקטרי וסמנכ"ל המסחר. לכל החברות האלה יש אתרים יקרים, אבל זכריה אומר כי קישורי link-in-bio מייצגים עכשיו את החלל שבין המדיה החברתית לאתרים: דף שמתעדכן בקביעות ובו אמנים יכולים להציג את המוזיקה החדשה שלהם, חברות תעופה יכולות לקדם את יעדי הטיסה החדשים שלהן, ואפילו לא-משפיענים יכולים לפרט באיזה סדרות טלוויזיה הם צופים כעת.

בעוד שאתר מסורתי עשוי להישאר סטטי יחסית לאורך זמן – חברת תעופה כמו קוואנטס, לדוגמה, תרצה תמיד שכּלי הזמנת הטיסות שלה יהיה בחזית ובמרכז. link-in-bio הוא סוג של דף-בית שמשתנה כל הזמן, המקום האידיאלי למותגים ומשפיענים לאכסן עדכונים או להציג את מרכולתם החדשה. כשגוללים דף כזה אפשר להרגיש שסורקים ההיילייטס של פיד חברתי שנאצר בקפידה רבה.

קישורי link-in-bio מייצגים את החלל שבין המדיה החברתית לאתרים: דף שמתעדכן בקביעות ובו אמנים יכולים להציג מוזיקה חדשה וחברות תעופה יכולות לקדם את יעדי הטיסה החדשים שלהן

מתחרים רבים מנסים לאתגר כעת את שליטתה של לינקטרי בתחום. "אני חושבת שהחברות בעצם הסתפקו בלהציע שירות בסיסי ופונקציונלי ליוצרי תוכן שצריכים לקשר להרבה מקומות," אמרה ליה הברמן, מרצה לשיווק משפיענים ב-UCLA. זה השתנה מרגע שמשקיעים זיהו שהצרכים העסקיים הגדלים של יוצרי התוכן יכולים להפוך את כוכבי המדיה החברתית למדפסות כסף רציניות, אמרה הברמן. לפי הערכות, ב-2021 שפכו משקיעי הון סיכון 5 מיליארד דולר על כלכלת יוצרי התוכן, וסטארט אפים של link-in-bio הצטרפו לטירוף.

ה-link-in-bio צריך להיות קצת מהכול

עכשיו, כשמשפיענים מזהים עוד ועוד דרכים להרוויח כסף, ה-link-in-bio צריך לעשות קצת מכל דבר. קוג'י (Koji), שנוסדה ב-2016 ויש לה 120 אלף משתמשים, בנתה חנות מקוונת של 197 מיני-אפליקציות שאפשר לשבץ לתוך כל link-in-bio. עם אלו נמנות NFT, תמונות עם חומת תשלום, חידונים, תוכן פרמיום למנויים ושירות של ברכות וידיאו מותאמות אישית בשם Shoutout. "ה-link-in-bio הוא כמו מעטפת; בד ציור שעליו אפשר לבחור להוסיף את הכלים האלה," אומר דמיטרי שפירו, מייסד-שותף בקוג'י. אפליקציה מתחרה שנקראת Snipfeed מאפשרת למשפיענים שמשתמשים בה למכור כרטיסים למפגשים וירטואליים. האפליקציה Beacons, שעם מיליון ויותר המשתמשים בה נמנים גם הזמרת סיה והבמאי קוונטין טרנטינו, מציעה קלנדר שדרכו יכולים מעריצים לשלם ולקבל זמן עם המשפיען.

כלכלת יוצרים (צילום: שאטרסטוק)
הצרכים העסקיים הגדלים של יוצרי התוכן יכולים להפוך את כוכבי המדיה החברתית למדפסות כסף רציניות | צילום: שאטרסטוק

בעוד חברות כמו קוג'י ולינקטרי שואפות לקרוץ להמונים, אחרות סבורות שיוכלו לבלוט בכך שיהיו יותר נישתיות – ומהמרות שככל שמשפיענים יתמקדו בענפים ספציפיים יותר, כך הם יזדקקו לפיצ'רים מותאמים אישית יותר. לחברת לינקפייר (Linkfire) שמטרגטת מוזיקאים כמו ג'סטין ביבר, מקיימת שותפות עם אפל מיוזיק, פנדורה ויו-טיוב מיוזיק כדי לספק ללקוחותיה נתונים מפורטים יותר לגבי הקהל שמאזין למוזיקה שלהם בסטרימינג אחרי שימוש בלינק של לינקפייר.

לעומתם, הסטארט אפ פרוב'צו (Provecho) בונה קישורי link-in-bio שמתרכזים בהצגת מתכונים, מכיוון שלעתים קשה לעקוב אחר סרטוני הבישול ההיפר-פופולריים בטיקטוק. מותגים יכולים לתת חסויות למצרכים בכל מתכון, וכך יכולים המשפיענים להרוויח כסף מהתוכן שלהם, אומר קונרד דה-מאסי, מייסד שותף של פרובצ'ו.

מערבולת של מנויים ועמלות

בגדול, כלי הקישורים האלה עושים כסף דרך מערבולת של תוכניות מנויים בתשלום ועמלות על העסקאות שמתרחשות בתוך ה-link-in-bio. לא ברור אם די בכך כדי לקיים עסק רווחי, אבל קל לדמיין עתיד שבו link-in-bio נעשים נפוצים עוד יותר – משהו בסגנון האתר האישי החדש בעידן הטיקטוק. כשתיתקלו במשפיען ותרצו לדעת מה הקטע שלו – התחנה הראשונה שלכם תהיה ה-link-in-bio שלו.

ובכל זאת קיים סיכון מובנה שגורם לרעיון שחברות link-in-bio יישארו איתנו לאורך זמן – להיות סוג של פנטזיה: הן מסתמכות כמעט באופן בלעדי על אינסטגרם וטיקטוק לטראפיק. אם שתי הפלטפורמות הללו היו רוצות, הן היו יכולות לשכפל רבים מהכלים החדשים שחברות link-in-bio מספקות. "אינסטגרם מתמחים בלפענח שירותי צד שלישי אחרים שבונים דברים על גבי הפלטפורמה שלהם ואז לשכפל את השירותים האלה בעצמם," אמרה הברמן. לדוגמה, אחרי שמשתמשי אינסטגרם התחילו להעלות קישורים של שיתופי פעולה לאמזון ואתרי מסחר אלקטרוני אחרים כדי להרוויח עמלה ממוצרים שקידמו, הפלטפורמה הכניסה כלי שיתופי פעולה משלה כדי להשאיר משתמשים בתוך אינסטגרם.

כוכבי טיקטוק ואינסטגרם סוגרים עסקאות של שש ספרות על בסיס קבוע – ויש המון מהם. כיום, יותר מ-50 מיליון איש מזדהים כיוצרי תוכן והופכים שירותים למשפיענים לתעשייה משמעותית

כרגע אין לחברות link-in-bio הרבה ברירה מלבד להמשיך להתפתח. עד לא מזמן משפיענים טיפוסיים העלו רק סלפיז, אבל מאז הם גדלו והפכו לעסקים קטנים בזכות עצמם. כוכבי טיקטוק ואינסטגרם סוגרים עסקאות של שש ספרות על בסיס קבוע – ויש פשוט המון מהם. כיום, יותר מ-50 מיליון אנשים בעולם מזדהים כיוצרי תוכן, כלומר שירותים למשפיענים הופכים במהירות לתעשייה משמעותית.

סטארט אפ פינטק בשם Karat Financial שם לו למטרה ליצור בנק למשפיענים שנותן הלוואות עסקיות שמבוססות בחלקן על מספרי עוקבים. חברה נוספת, Pietra, מחברת משפיענים ליצרנים כדי לעזור להם להשיק קווי מוצרים משלהם. "כל פלטפורמה שהיא, בין אם זו רשת חברתית או קמעונאי או שירות link-in-bio – כולם נלחמים להיות היעד שיוצרי התוכן ישתמשו בו כדי לייצר רווחים מההשפעה שלהם", אמרה הברמן. "אני חושבת ששירותי link-in-bio הבינו פתאום שמה שהם מציעים במשך כל כך הרבה שנים כבר לא מספיק.

 

©2022 The Atlantic Monthly Group, Inc

All rights reserved. Distributed by Tribune Content Agency

https://www.theatlantic.com/technology/archive/2022/01/instagram-tik-tok-link-in-bio-linktree/621365/