רכב של Geely הסינית עם מערכת של מובילאיי (צילום: יחצ אינטל)
המכונית של ג'ילי. הנהג עדיין נדרש לעירנות | צילום: יחצ אינטל

אחרי ההנפקה שמתמהמהת, קצת חדשות טובות מכיוון מובילאיי. המכונית האוטונומית הולכת ומתקרבת לכביש: חברת מובילאיי מודיעה הבוקר על עסקה עם חברת ג'ילי (Geely) הסינית, במסגרתה הותקנה בדגם הפרימיום Zeeker מערכת עזר לנהג עם יכולות נהיגה אוטונומית כמעט מלאות.

מובילאיי מכרה עד כה מערכות שמוגדרות כמערכות עזר לנהג (ADAS) שמבוססות על מצלמות, מעבדים ואלגוריתמיקה שפותחו על ידי החברה. מערכות אלה מקנות יכולות שלב 2 של אוטונומיה: שמירה על נתיב, בקרת שיוט אדפטיבית, בלימה אוטונומית, התרעה על הולכי רגל ועוד, והן מותקנות במכוניות של מספר יצרנים בולטים בעולם.

לטכנולוגיה החדשה שמותקנת במכוניות ג'ילי יש יכולות שמתקרבות למימוש שלב 3 של נהיגה אוטונומית, ותואמת את הרגולציה הסינית: הנהג יכול לציין את כתובת היעד שלו והמכונית תנהג בעצמה עד ליעד. עם זאת הנהג מחוייב בעירנות לאורך הנסיעה כולה ועלול להידרש להגיב ולהתמודד במצבי נהיגה מסוכנים. מובילאיי מפעילה גם טכנולוגיית עדכון מהאוויר (OTA) שמאפשרת לעדכן את התוכנה ולהוסיף יכולות ותכונות, בדומה לדרך בה הדבר נעשה בסמארטפונים.

חלק מהתכונות שכבר מוטמעות במערכת החדשה מתמקדות במעקב אחרי המכונית מלפנים, זיהוי האטה או מכשולים שנמצאים בהמשך הדרך, זיהוי הולך רגל או מכונית לצד הדרך ותגובה על מכונית ש"חותכת" את נתיב התנועה

חלק מהתכונות שכבר מוטמעות במערכת החדשה מתמקדות במעקב אחרי המכונית מלפנים, זיהוי האטה או מכשולים שנמצאים בהמשך הדרך, זיהוי הולך רגל או מכונית לצד הדרך ותגובה על מכונית ש"חותכת" את נתיב התנועה. המערכת מאפשרת נסיעה אוטונומית עד במהירות של עד 130 קמ"ש, ובכבישים מפותלים ולא רק ישרים. בחברה אומרים שתכונות רבות נוספות יצטרפו בהמשך.

הנהיגה האוטונומית מתקדמת באיטיות גם בשל האתגר הטכנולוגי הרב וגם בשל מגבלות הרגולציה. נהיגה אוטונומית ברמה 4 קיימת כיום רק בפרוייקטים של ניסוי, ובאיזורים מוגבלים. ברמה זו המכונית לא דורשת כל מעורבות של נהג. אחד השווקים הגדולים לטכנולוגיה זו עשוי להיות שוב המוניות האוטונומיות (robo-taxi) שיסיעו אותנו ליעד ללא נוכחות של נהג במונית. ברמת האוטונומיה הגבוהה ביותר, רמה 5, יהיה מדובר בכלי רכב מסוג חדש, ללא הגה ודוושות ועם תכונות רבות נוספות.

מערכת SuperVision שמותקנת במכוניות זיקר כוללת שבע מצלמות שמאפשרות שדה ראייה של 360⁰ וארבע מצלמות חניה וכן שני שבבי עיבוד AI מסוג EyeQ5 בטכנולוגיית 7 ננומטר, והיא תוכל לתמוך ביכולות נהיגה אוטונומית שלב 4, לכשיגיעו לשוק. עד כה נמכרו כ-30 אלף מכוניות כאלה בסין, והחברה מתכוונת להתחיל לשווק אותן גם בארה"ב ובאירופה.