נתניהו (צילום: Amir Levy, getty images)
נתניהו. 21% מהעוקבים אחרי חשבונות הליכוד זוהו כפיקטיביים | צילום: Amir Levy, getty images

55% מעוקבי חשבון הטוויטר של יו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו הם משתמשים פיקטיביים, המכונים בוטים, כך עולה ממחקר שביצעה חברת הסייבר הישראלית אימפרבה. הנתון מציב את נתניהו כשיאן הבוטים בטוויטר בין חברי הכנסת והשרים נכון למועד זה.

במקום השני מבחינת שיעור הבוטים מבין כלל עוקביו בטוויטר נמצא יו"ר עוצמה יהודית איתמר בן גביר (45%), במקום השלישי יו"ר הציונות הדתית ושותפו לרשימה של בן גביר בצלאל סמוטריץ' (31%). במקום הרביעי ממוקם ראש הממשלה ויו"ר יש עתיד יאיר לפיד (28%) ובמקום החמישי שרת התחבורה ויו"ר העבודה מירב מיכאלי (27%). אחריהם שר הביטחון ויו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן (25%) ויו"ר מרצ זהבה גלאון (21%).

בתחתית הרשימה מוקמו חברי הכנסת שרשימת העוקבים שלהם כוללת את השיעור הנמוך ביותר של בוטים. כך, במקום האחרון מוקמה ח"כ נעמה לזימי (העבודה), שרק 2% מעוקביה הם בוטים. אחריה יו"ר הכנסת מיקי לוי (יש עתיד) עם ושר החקלאות עודד פורר (ישראל ביתנו ) עם כ-3% בוטים כל אחד, ויו"ר רע"מ מנסור עבאס עם כ-5%.

במקום השני בשיעור הבוטים בטוויטר נמצא איתמר בן גביר (45%) ובמקום השלישי שותפו ברשימת הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' (31%). במקום הרביעי ממוקם ראש הממשלה ויו"ר יש עתיד יאיר לפיד (28%) ובמקום החמישי שרת התחבורה ויו"ר העבודה מירב מיכאלי (27%)

"לקחנו את כל חברי הכנסת שיש להם נוכחות בטוויטר, 86 איש שמצאנו שזה כמעט שני שליש", מסביר ראש קבוצת המחקר באימפרבה נדב אביטל איך בוצעה הבדיקה. "מכל חבר כנסת לקחנו מדגם של 15 אלף עוקבים והרכבנו נוסחה שנועדה להצביע על בוטים בקרב אותו מדגם.

"הנוסחה כוללת משתנים כמו כמה זמן החשבון של העוקב קיים, האם יש בו תמונה, האם הכינוי דיפולטיבי (ברירת מחדל - א"ז), כמה עוקבים יש לו, כמה ציוצים, יחס בין ציוצים לעוקבים, תיאור המשתמש ועוד קריטריונים. לכל חשבון הענקנו ציון בין 0 ל-100 לגבי מידת הסבירות שהוא משתמש אנושי או בוט".

נדב אביטל מאימפרבה: "הרכבנו נוסחה שנועדה להצביע על בוטים בקרב מדגם של 15 אלף עוקבים לכל פוליטיקאי. הנוסחה כללה משתנים כמו כמה זמן החשבון של העוקב קיים, האם יש בו תמונה, כמה עוקבים יש לו, יחס בין עוקבים לציוצים ועוד"

לפי אימפרבה, הרשתות החברתיות פייסבוק וטוויטר הפכו לזירות המרכזיות שבהן מתנהלות הבחירות, והן מהוות מאגר מידע שמשמש גורמים במשחק הפוליטי לחדד את המסרים לבוחר אך גם להפצת פייק ניוז.

סכימת הבוטים מבין העוקבים של כלל הח"כים העלתה כי שיעור הבוטים הגבוה ביותר נמצא במפלגת הליכוד, שבה 21% מבין כלל העוקבים של חברי הכנסת היו חשבונות פיקטיביים. במקום השני מבין המפלגות אוחזות במשותף הציונות הדתית והבית היהודי עם 17% בוטים שעוקבים אחרי נציגיהן בטוויטר.

לדברי אביטל, עשויים להיות סוגים שונים של בוטים בעלי מוטיבציות שונות, אך אימפרבה לא ירדה לדקויות אלו: "לא ירדנו לרזולוציה של מה הבוטים עושים, יכול להיות שהם מהדהדים איזה מסר או רק מעלים את מספר העוקבים בצורה מלאכותית", הוא אומר. "המחקר מדגים שלא תמיד מה שאנחנו רואים במדיה החברתית מייצג בצורה נכונה את המציאות. לעתים המדיה החברתית מייצרת תמונת מציאות מעוותת, וחשוב לנו להעלות את המודעות לנושא".