Mr Beast מיסטר ביסט בפתיחת רשת ההמבורגרים שלו (צילום: Dave Kotinsky, Getty images)
מיסטר ביסט בהשקת רשת ההמבורגרים שלו. לא רק יוטיובר | צילום: Dave Kotinsky, Getty images

למה האיש הכי חזק באינטרנט מתוסכל

מי האיש הכי חזק באינטרנט? אחד המועמדים לתואר הוא כנראה ג'ימי דונלדסון, שהילדים שלכם אולי מכירים כ-MrBeast, היוטיובר הפופולרי בעולם. הסרטונים שלו, שהמילה "גרנדיוזי" לא מתחילה אפילו לתאר אותם, מגיעים למאות מיליוני צפיות, ולדונלדסון יש מעבר להם גם עוד שורה של עסקים שרוכבים על התהילה שלו.

בסרטון האחרון והמאוד מדובר שהוציא השבוע, דונלדסון מרפא 1,000 איש מעיוורון. הוא מבצע ניתוח קטרקט - הליך פשוט, שאינו חלק ממה שמציעים ביטוחי בריאות רבים בארה"ב, שמאפשר שיפור דרמטי בראייה עבור מי שסובלים מעכירות בעדשה. בסרטון, דונלדסון עובר ממטופל למטופל, מספר בדיחות ומחבק אנשים שמצליחים לראות לראשונה מזה שנים, כשבין לבין הוא מחלק להם סתם ככה 50 אלף דולר במזוודה. הסרטון זכה לכמעט 75 מיליון צפיות ב-4 ימים, ובקצב הזה הוא עשוי להפוך לסרטון הכי נצפה בתולדות יוטיוב (בייבי שארק, מאחוריך).

דונלדסון, שהתחיל כוולוגר שמשדר סרטונים בהם הוא משחק משחקי וידאו, הפך בשנים האחרונות לתופעה במימדים בלתי נתפסים. דונלדסון עצמו טען בראיונות שהוא משקיע בין 4 ל-8 מיליון דולר בחודש על יצירת תוכן. כוכב היוטיוב הגדול בעולם, שמציב שוב ושוב רף גבוה יותר, ראוותני יותר ויקר יותר בשביל למשוך תשומת לב ולהגביר את גירוי הצופים. הוא מרסק מכוניות יוקרה, משחזר את מפעל השוקולד של צ'רלי, שופך שטרות כסף על אנשים רנדומליים, ואפילו מארגן סוג של Squid Games בגודל אמיתי.

על הדרך, דונלדסון מתחבא מאחורי כסות של פילנתרופיה משל היה עוד מישהו ממעמד אצולה ישן. כשעלתה ביקורת שהוא מנצל לצורך רווחי עתק שהוא מקבל מהסרטונים שלו את מערכת הבריאות הלא מתפקדת בארצות הברית - ובפועל רוכב על גבם של אנשים חולים - דונלדסון החל להתלונן בטוויטר שהמאמצים הפילנתרופיים שלו לא מקבלים מספיק תשבוחות.

מדהים לראות כיצד כסף יכול לעוור אפילו את הכוכב הגדול של דור ה-Z, שאמור להיות דור טיפה יותר מודע חברתית מקודמיו, ועדיין בוחר לשים על נס מישהו עם תסביך אביר לבן עמוס השטרות. השאלה הגדולה היא מה יהיה השלב הבא בהתפתחות של מיסטר ביסט, אחרי שגם לחלק עוד מזוודת כסף לילד חולה כבר לא יספק את הסחורה. אילו עוד גירויים ניתן לשבור עבור מכונת התוכן של יוטיוב שלא יודעת שובע? אנחנו כמעט פוחדים לדמיין. (שי רינגל)

הגיוסים... חזרו?

זה אולי נקודתי, מזל, או ענייני תזמון - אבל פתאום גיוסי ההון חזרו לחיינו. אחרי שבועות של טבלאות מעקב כמעט ריקות השבוע דיווחנו על 7 עסקאות גיוס. רובן ככולן, גיוסי הון לסטארטאפים בשלבים מוקדמים ובסכומים "קטנים" (לפחות במונחי 2021). הגיוס הגדול ביותר השבוע עמד על 30 מיליון דולר.

לא זאת אף זאת, ב-7 הימים האחרונים דווחו גם שתי עסקאות מיזוג ורכישה. אחת של מקינזי, שרכשה את Iguazio; ובשני שחקנית הטרוואל הטק הקנדית פלאס-גרייד רכשה את UpStay. אלו שתי עסקאות קטנות, ולגבי אחת מהן יש ספק לגבי הרווחיות למשקיעים, אבל לפחות "המים מתחילים לזוז". משקיע ותיק בשוק אמר שעסקאות M&A גם אם במודל "מכירת חיסול" הן בסך הכל סימן טוב לתחילת התאוששות, אחרי תקופה שכלום פחדו לזוז וכלום לא קרה.

האם זה אכן המצב והשוק מתחיל להתאושש? נצטרך לחכות כמה שבועות כדי לדעת באמת. (אמיתי זיו)

אפל סטור, חנות אפל (צילום: Northfoto, shutterstock)
חנות אפל. המניה עלתה ביום שאחרי הדוחות | צילום: Northfoto, shutterstock

המשקיעים שומרים על איפוק מפתיע

ביום חמישי בערב דיווחו 3 חברות ביג טק על סיום שנה קטסטרופלית. גוגל דיווחה לראשונה על ירידה בהכנסות מפרסום מאז פרוץ הקורונה ב-2020; אפל הכריזה על הירידה הראשונה בהכנסות מאז 2016 ואמזון עברה מרווח של מעל ל-33 מיליארד ב-2021 להפסד של 2.7 מיליארד דולר ב-2022.

ובבורסה? אפל עלתה ביום שישי 2.5% למעלה. גוגל השילה 2.75% סמליים. ואמזון, היחידה מביניהן שחטפה, צנחה 8.5%. אם זה נשמע הרבה, זה זמן טוב להזכיר שמטא קרסה - פעמיים - למעלה מ-20% אחרי פרסום דוחות לא טובים ב-2022, וכולנו זוכרים גם את נטפליקס מתרסקת 24% ביום שאחרי דוחות הרבעון הרביעי של 2021.

מה קרה הפעם? התשובה (החלקית לפחות) הייתה שהן נערכו היטב, והמשקיעים לא הופתעו. מלבד אפל, כל חברות הטכנולוגיה הגדולות הכריזו על סבבי פיטורים עוד לפני הדוחות ובשיחות המשקיעים חזרו המנכ"לים שוב ושוב על מסרי התייעלות, צמצומים והיערכות למשבר. והמשקיעים? רוצים לחייך ובוחרים להאמין שענקיות הטק למדו את הלקח. אנשים רוצים לחזור למשחק, אמר לניו יורק טיימס אנליסט של Evercore ISI בסופ"ש, "ולא צריך הרבה חדשות טובות כדי שמניות ירשמו ביצועים טובים". (הגר רבט)