רחפן במשימת משלוח, FlightOps (צילום: FlightOps, יח"צ)
רחפן במשימת משלוח. פלייטאופס תשתתף גם בשירות המשלוחים האוויריים של וולמארט | צילום: FlightOps, יח"צ

חברת טכנולוגיית הרחפנים הישראלית פלייטאופס (FlightOps) קיבלה אישור ראשון מסוגו מרשות התעופה הקנדית להפעלת רחפנים ללא קשר עין עם המפעיל, וללא גורם צופה. האישור מאפשר מתן שירות מסחרי מלא וקנדה היא המדינה הראשונה בעולם שמאפשרת שימוש ברחפנים בשיטה זו. האישור ניתן בפועל לחברת Volatus Aerospace לפרויקט פיקוח אוטונומי על 3,500 בארות נפט, אך הוא מבוסס על הטכנולוגיה של פלייטאופס. המערכת מקבלת מידע ממכ"מ אופטי קרקעי ומאפשרת לצפות בתמונה האווירית בזמן אמת ולהגיב אוטונומית מיד עם כניסת כלי הטיס למרחב התיאום.

פלטפורמת התוכנה של חברת פלייטאופס מאפשרת לספקיות שירותי רחפנים להטיס אלפי רחפנים מסוגים שונים במרחב אווירי משותף. התוכנה עושה שימוש באלגוריתמים כדי לבנות משימות, ליצור נתיבי טיסה בזמן אמת ולעקוב אחר התקדמות הטיסות ללא צורך במעורבות אנושית. רכיב התוכנה מותקן על הרחפן והופך אותו ל"רובוט-טייס" אוטונומי, שמזהה את מקומו, את משימתו ואת המכשולים בדרכו, ונמצא בקשר עם העולם דרך מערכות שליטה בענן. המערכת מאפשרת ללקוחות לפתח יישומים שמשלבים רחפנים מבלי לעסוק בפעולות הטסה מורכבות ובהכשרת אנשי מקצוע.

מנכ"ל פלייטאופס שי לוי אומר בשיחה עם tech12: "אנחנו האנדרואיד של עולם התחבורה האווירית, מערכת הפעלה שמתחתיה יש חומרה ומעליה יש אפליקציות וכלי פיתוח שמאפשרים לעסקים להוסיף תחבורה אווירית ליכולות שלהם".

פלייטאופס משתתפת גם בפרויקט המסחרי הגדול ביותר בתחום הרחפנים כיום – שירות המשלוחים האוויריים של רשת וולמארט האמריקאית. חברת DroneUp, שמבצעת את פרויקט עבור וולמארט, משתמשת במערכת של פלייטאופס כבסיס לשירות הרחפנים. לדברי לוי, התוכנית היא להגיע לשירות רחפנים ב-4,600 חנויות עד 2028. "החנות הראשונה בארקנסו כבר פועלת בצורה מסחרית ועד סוף השנה היא תשרת 4 מיליון איש. אנחנו נשתלב השנה ב-30 החנויות הראשונות, בשנה הבאה בעוד 135 חנויות ובשנה לאחר מכן בעוד 500 חנויות וכן הלאה. כל חנות כזו מקימה זרוע משלוחים אוויריים", הוא אומר.

שי לוי, מנכ"ל פלייטאופס: "השוק הזה הולך לקרות בענק. לא יודע אם בשנה הקרובה, בחמש שנים הקרובות או ב-50 השנה הקרובות, אבל כמו בעולם הרכב החשמלי - בסוף יהיה פה שוק משמעותי"

פרויקטים נוספים שהחברה מעורבת בהם כוללים תחנות משטרה בארה"ב שיקימו מערכת שיגור רחפנים שילווה שוטרים למשימות אליהן הם מוזעקים ויעניק זווית ראייה רחבה להתרחשויות, ופיילוט גדול בתחום החקלאות המדייקת בארה"ב. החברה גם חתמה על הסכמי שיתוף פעולה עם חברת קוולקום האמריקאית שנכנסה לאחרונה לתחום ייצור שבבים לרחפנים, והתוכנה של פלייטאופס תצורף לכל יחידה נמכרת של קוולקום.

לוי אומר כי השאלה שהוא נשאל הכי הרבה היא האם עולם הרחפנים סוף סוף קורה, או שאנחנו נישאר עם ניסויים ופיילוטים עוד הרבה שנים. "התשובה שלי היא שהשוק הזה הולך לקרות בענק. לא יודע אם בשנה הקרובה, בחמש שנים הקרובות או ב-50 השנה הקרובות, אבל כמו בעולם הרכב החשמלי - בסוף יהיה פה שוק משמעותי".

ההכנסות של פלייטאופס ממתן רשיונות לשימוש בטכנולוגיה שלה בעולמות רחפני המשלוחים יגיעו השנה ל-1.5 מיליון דולר, והתחזית על בסיס ההסכמים שחתמה החברה היא שבשנה הבאה ההכנסות יגיעו ליותר מ-10 מיליון דולר "זה נראה מעט, אבל אלה סימני נפט מאוד משמעותיים ליכולת לייצר מודל עסקי שמביא הכנסות. זה סוס דוהר ואנחנו מנסים להיות צמודים לגב שלו כמה שיותר. אם הכל יתקיים כמו שצריך, מודל ההכנסות שלנו יהיה מאוד משמעותי".

שי לוי, מנכ"ל FlightOps (צילום: FlightOps, יח"צ)
שי לוי, מנכ"ל פלייטאופס. "זה סוס דוהר ואנחנו מנסים להיות צמודים לגב שלו כמה שיותר" | צילום: FlightOps, יח"צ

האם חברות ישראליות מהוות גורם משמעותי בתחום טכנולוגיות הרחפנים?
"אנחנו פוגשים ישראלים במכרזים בעולם, שלכאורה הם מתחרים אבל בגדול הם לקוחות פוטנציאליים שלנו. חברות ישראליות הן מאוד משמעותיות בעולם. אני נמצא בהרבה פרויקטים משמעותיים, ושומע על משתתפים ישראלים – יצרני הסנסורים הם ישראלים, המצלמות של ישראלים, הניווט ללא GPS, הנחיתה המדויקת. יש פרויקט שילוח רפואי של חברת אינטגרציה שכל הרכיבים בו הם ישראליים למעט הרחפן. יש כמות אדירה של חברות חדשות שנכנסות לתחום".