יוסי מטיאס, גוגל בוועידת ההיטק (צילום: זיגדון אנטרפרייס)
יוסי מטיאס. שמים דגש על פרטיות ומנהלים ביקורת פנימית | צילום: זיגדון אנטרפרייס

ענקית הטכנולוגיה גוגל היא אחד השחקנים המשפיעים ביותר בשדה הבינה המלאכותית. כמעט כל דבר שהחברה עושה קשור לתחום ה-AI: מפות, תרגום, תמונות, חיזוי אסונות טבע וכמובן אלגוריתם החיפוש. מרכז המחקר והפיתוח של גוגל בישראל עומד מאחורי כמה מהמערכות המרכזיות של החברה העולמית, אם כי פעילות זו נשמרת לרוב הרחק מעיני הציבור. בראש מרכז הפיתוח של החברה בישראל עומד פרופ' יוסי מטיאס, שמשמש גם כסגן נשיא בגוגל העולמית.

בשנים האחרונות מעביר מטיאס את ההתעניינות שלו יותר ויותר לבינה מלאכותית: "הקמתי את גוגל ישראל לפני 6 שנים ואנחנו כ-2000 איש בארץ", סיפר בשיחה עם טל שחף מ-tech12 במסגרת "ועידת ההייטק של ישראל 2022". "מרכז הפיתוח הישראלי עוסק בתחומים כמו חיפוש, ענן, וייז וכמובן בינה מלאכותית. למעלה מעשור הייתי בצוות המוביל של גוגל-חיפוש אבל לפני 5-6 שנים היה לי ברור שפריצות הדרך בלמידת מכונה הולכות לעשות מהפכה והסטתי את ההתעסקות שלי לשם וזה עיקר תשומת הלב שלי כעת. אני חושב ש-AI היא טרנספורמציה שאנחנו רק בתחילה שלה".

מטיאס הדגים אילו פיתוחים גוגל עוסקת בהם: "אנחנו עוסקים בתחום האקלים שלכולם אכפת ממנו, בתחום ה-AI השיחתי ובתחום הבריאות. למשל בדיקת קולונוסקופיה, היא ההליך היעיל ביותר למניעת סרטן המעי הגס, אנחנו יכולים להקטין את מספר ההחמצות של פוליפים בבדיקה, וזה יכול להיות קריטי - עושים את זה בין היתר עם בתי חולים בישראל. אבל יש לנו גם פרויקטים בפתולוגיה, הצלה מעיוורוון, ממוגרפיה ועוד. זה אגב משהו שאני אומר לסטודנטים שמתלבטים לגבי מסלול הקריירה שלהם - מעולם לא היינו בסיטואציה שאנשים צעירים כל כך יכולים להשפיע תוך שנים ספורות על החיים של כל כך הרבה אנשים באמצעות טכנולוגיה".

מטיאס טען שגוגל מביאה את הרוח הזו גם למוצר הבסיסי והמוכר ביותר שלה, החיפוש: "מנוע החיפוש ממשיך להשתפר עם אלפי שיפורים בשנה. אני אציג תחום אחד שזה שזה הנגשת מידע בעת מצב מצוקה כמו שטפון, רעידת אדמה, הוריקן וכדומה. הקמנו לפני כמה שנים צוות שמאפשר לקבל מידע רלוונטי באירוע כזה, שהוא במקרים רבים מציל חיים. גם בקורונה עסקנו בהנגשה של מידע אמין על מה צריך לעשות כדי לשמור את עצמך בריא".

ובכל זאת, הציבור לא כל כך אוהב שעוקבים אחריו, כפי שמראה הביקורת הציבורית על החברה?
"אנחנו כל הזמן מסתכלים על הדברים, יש המון דגש על פרטיות בגוגל, על הגנת המידע ואנחנו נתונים לביקורת פנימית מאד רצינית", השיב מטיאס.