מובילאיי, רכב אוטונומי (צילום: Mobileye/Intel,  יח"צ)
צילום: Mobileye/Intel, יח"צ

מהפכות קורות בשקט? ביום חמישי עבר בקריאה שנייה ושלישית מה שמכונה בתור "חוק הרכבים האוטונומיים", חוק אשר קידם משרד התחבורה ומסדיר שימוש ברכב אוטונומי בישראל, הן פרטי, הן כתחבורה ציבורית, ואף משאיות. החוק יכנס לתוקף תוך מספר שבועות ועשוי להביא לשינוי משמעותי בישראל בתחום התחבורה, ובכלל בחזית החדשנות הזו.

מטרתו של החוק היא: "לקבוע הסדרים שיאפשרו הפעלה של רכב עצמאי בלא נהג, בדרך, למטרת ביצוע ניסוי, תוך שמירה על בטיחות הנוסעים ברכב ועברי הדרך ושימוש במגוון טכנולוגיות, כדי להביא לגיבוש תשתית ידע לגבי בטיחות הרכב העצמאי, יכולתו להשתלב באופן בטוח בין עוברי הדרך, ולתת שירות לנוסעים, והשפעתו על התנועה בדרך, ולאפשר הנגשה של הידע האמור לציבור, ולבסס את אמון הציבור בו".

החוק הוא למעשה תיקון של פקודת התעבורה, שמסדיר מהו רכב עצמאי, או כפי שנכתב בחוק: "שמותקנת בו מערכת לנהיגה עצמאית ומערכות מחשוב נוספות". למעשה, כל מי שירצה לקבל רישיון ניסוי לרכב אוטונומי יצטרך לקבל ממשרד התחבורה "היתר הפעלה" של השירות, ורישיון לרכב העצמאי עצמו. בעל היתר ההפעלה יצטרך להפעיל גם מרכז בקרה בישראל על הצי, מרכז הגנת סייבר לרכב האוטונומי, לרכוש פוליסת ביטוח תקפה כולל כלפי צד ג' שעשוי להיות נפגע, ועוד תנאים שמוגדרים בחוק. בין היתר מוגדרת חובת דיווח תקופתית למפקח הארצי על התעבורה על אירועים חרגים ו"דו"ח מסכם על ההפעלה הניסיונית". על כל זה תפקח "וועדה מייעצת לשרה" לעניין הרכב העצמאי.

"החוק הוא תקדים בינלאומי שהופך את ישראל כולה לזירת ניסויים ברכב אוטונומי, ללא נהג בכלל, ברמות 4 ו-5 של נהיגה אוטונומית; אין כמעט מדינות בעולם שעשו את זה. זו רעידת אדמה אם מביאים בחשבון את החברות המובילות בעולם שעוסקות בתחום"

בחוק יש מגבלה טכנית של 500 רכבים מסוג זה על הכביש, אבל היא גמישה וניתנת לשינוי בהחלטת שרת התחבורה, לאחר התייעצות עם שר האוצר והתייעצות עם וועדת הכלכלה.

תקדים בינלאומי

מלבד משרד התחבורה, סייעו בחוק משרד המשפטים ורשות החדשנות סייעה מקצועית. עו"ד איתי מונהייט, ראש תחום טכנולוגיות מתקדמות ברשות החדשנות מסביר את החוק ותרומתו.

"החוק הוא תקדים בינלאומי שהופך את ישראל כולה לזירת ניסויים ברכב אוטונומי, ללא נהג בכלל, ברמות 4 ו-5 של נהיגה אוטונומית; אין כמעט מדינות בעולם שעשו את זה. זו רעידת אדמה אם מביאים בחשבון את החברות המובילות בעולם שעוסקות בתחום, כמו Waymo או Zoox ואת העבודה שהחוק כולל גם מוניות, משאיות, אוטובוסים, ורכבי חלוקה ושילוח. משרד התחבורה, יגדיר את האסטרטגיה איך לחשוף את החיוק לעולם, כי זה אירוע בינלאומי".

רכב אוטונומי של יאנדקס (צילום: Andrey Rudakov/Bloomberg via Getty Images)
רכב אוטונומי של יאנדקס | צילום: Andrey Rudakov/Bloomberg via Getty Images

כידוע יש מספר חברות שפועלות בישראל בתחום הרכב האוטונומי כמו יאנגו (ינדקס) שלה גם שירות מוניות פעיל, והיא תרצה להשתמש בחוק החדש כדי להשיק גם שירות אוטונומי בצי שלה. החברה כבר הגיבה ומסרה כי היא: "מברכת על ההחלטה ומצהירים כי טכנולוגית הרכב האוטונומי שלהם כבר ערוכה ומוכנה לשלב הבא, ושעם אישור החוק הסופי יתקדמו בשלב הציבורי". גם מובייל איי מקיימת ניסויים ברכב האוטונומי בישראל והיא כבר התחייבה בעבר להשיק שירות מוניות כזה בישראל בשנה הזו, אך למרות פנייתנו לא מסרה תגובה לאישור החוק כעת.

עם זאת, בקרב אנשי תחבורה וסביבה ישנה ביקורת על החוק שהוא יגדיל את מספר הרכבים, הנסועה והעדפה של הרכב הפרטי. "זה לא שהחוק מונע רכב אוטונומי פרטי אבל הדגש הוא דווקא לכלי רכב להסעת המונים", טוען מונהייט.

החוק עבר אך לא בלי התנגדויות. בדיון בוועדת כלכלה דאג היו"ר מיכאל ביטון לנהגי המוניות ואמר: "הדבר הזה עלול לפגוע בקניין ובזכויות של בעלי מוניות שהלכו וקנו רישיון למונית ב-200,000 שקל, ולכן סיכמנו שכל כניסה של המכוניות האלה תהיה באותו מעמד של מונית".

שרת התחבורה מרב מיכאלי בירכה על החוק וצייצה: "עוד פנטסיה שהופכת למציאות. עוד מעט תתחילו לראות כלי רכב ללא נהג/ת על הכביש".