נטפליקס (צילום: 123rf)
נטפליקס. הקונצנזוס צופה דוחות טובים | צילום: 123rf

20 בינואר השנה היה אחד הימים הקשים בתולדות נטפליקס. בצלצול הפעמון המסמן את תחילת יום המסחר, מחיר מנייתה עמד על 508 דולר. כשנסגר המסחר, המניה צנחה אל מתחת ל-398 דולר. רבע משווי החברה נמחק בעקבות דוחות הרבעון הקודם. וכשם שהנחילה את המודל המוצלח של הסטרימינג והיוותה סמן ימני לכל השוק המתגבש בתחילת הדרך, כך הפכה נטפליקס לסמן הימני המבשר גל של קריסות של מניות חברות, שמחקו עשרות אחוזים משוויין בימי מסחר סוערים.

בשבוע הבא החברה צפויה להגיש את דוחות לרבעון הראשון של השנה הנוכחית. כי אם הדוחות הקודמים היו מאכזבים בלשון המעטה, בבנק ג'יי.פי. מורגן אומרים כי בשל המלחמה באוקראינה, החברה צפויה לאבד עד 2 מיליון לקוחות ברוסיה לבדה במחצית הראשונה של השנה, בשל הסנקציות ויציאתה מהפעילות שם, כמו מרבית החברות המערביות שאמורות לגלם את השפעות המלחמה על השורה התחתונה שלהן.

אולי כאמצעי להפגת המתח, כמו גם ניסיון לייצר יותר אנגייג'מנט מצד המשתמשים ולהתאים עבורם טוב יותר תכנים, החברה הודיעה אמש על כפתור חדש: דאבל לייק. הפיצ'ר החדש צפוי להופיע אצל כל המנויים בשבוע הקרוב. אגב, השוק לא כל כך התלהב מההכרזה, והמניה ירדה אתמול למעלה מ-2%, בערך כמו הירידה של הנאסד"ק בנעילה אמש.

"שמענו מצופים שיש הבדל בין תכנים שהם מחבבים לבין תכנים שהם אוהבים", אמרה קריסטין דויג-קרדט, ראש חדשנות מוצר בנטפליקס לוואניטי פייר. "אנחנו נותנים לצופים יותר שליטה על מה שמוצג להם"

אבל בכל זאת, מה זה דאבל לייק? עד לפני 5 שנים, דירוג התכנים בנטפליקס נעשה בשיטת 5 כוכבים. עם זאת, באפריל 2017 החברה עברה למודל בינארי - אוהב/ת לא אוהב/ת, כשלטענתה השינוי אפשר לה להבין טוב יותר אילו תכנים אהבו הצופים ואילו לא – כלומר עבורה זה היה דאטה איכותי יותר. כעת, המעבר לשני אגודלים כלפי מעלה, מהווה נטישה מצד החברה של השיטה הבינארית.

דאבל לייק בנטפליקס (צילום: צילום מסך)
דאבל לייק. קבוצות המיקוד העדיפו אותו על פני לב | צילום: צילום מסך

"שמענו מצופים שיש הבדל בין תכנים שהם מחבבים לבין תכנים שהם אוהבים", אמרה קריסטין דויג-קרדט, ראש חדשנות מוצר בנטפליקס לוואניטי פייר. "אנחנו נותנים לצופים יותר שליטה על מה שמוצג להם", הוסיפה ואמרה כי בהתחלה חשבו בנטפליקס לשים אייקון של לב, אבל בבדיקות של קבוצות מיקוד הנסקרים העדיפו לקבל 2 האגודלים.

התחרות מצד ענקיות תוכן אחרות מתחזקת

כעיקרון, הרצון לשפר את חשיפת הצופים למה שמעניין אותם הוא מצוין. יש רק כמה בעיות ודויג-קרדט נגעה בלב הבעיה – איכות התוכן שהצופה נחשף אליו. זו לא רק התחרות הגוברת מצד יוטיוב, טיקטוק, דיסני, אמזון, אפל, HBO, HULU ועוד. נוסף על התחרות הרגילה, המיזוגים הרבים בשנים האחרונות – אמזון רכשה את אולפני MGM, ו-AT&T מיזגה השבוע את חטיבת התוכן שלה וורנר עם דיסקברי ועשתה להן ספין אוף – יצרו תוכן רב שנחסם בפני ענקית הסטרימינג.

נכון לכרגע, הקונצנזוס צופה שהחברה הכניסה ברבעון שעבר כמעט 8 מיליארד דולר, שמהווים צמיחה של 11% ביחס לאשתקד. הרווח למניה אמור לעמוד על 2.97 דולר, שמהווים קפיצה של 26%

זה מותיר את נטפליקס עם התוכן שהיא עצמה מייצרת, והיום גם הוא מאבד גובה. אם בחצי הראשון של העשור הקודם קיבלנו את נרקוס, בוג'ק הורסמן, Stranger Things ולא מעט תכנים פורצי דרך שסחפו את השוק העולמי - בנטפליקס של היום מרבית התכנים לא חדשניים והסדרות המדוברות ביותר נמצאות אצל המתחרים.

אם נחזור למספרים, הרי שהמשקיעים מעודדים מעט יותר: נכון לכרגע, הקונצנזוס צופה שהחברה הכניסה ברבעון שעבר כמעט 8 מיליארד דולר, שמהווים צמיחה של 11% ביחס לאשתקד. עם זאת, בסביבת אינפלציה של 8%, 11% זו כמעט עמידה במקום. הרווח למניה אמור לעמוד על 2.97 דולר, שמהווים קפיצה של 26%.

נטפליקס מחכה שהשוק יחזור ויעשה לה דאבל לייק. זה כנראה לא יקרה אחרי הדוחות הנוכחיים והצפי להורדת התחזיות הצפויה בשל האינפלציה הגואה – אבל נשמח להתבדות.