גלישה בגוגל (צילום: Kasin, שאטרסטוק)
גלישה באנדרואיד. גוגל מקדמת מגבלות על שימוש בקוקיז בכרום ועל יכולות מעקב של אפלי | צילום: Kasin, שאטרסטוק

על רקע הכוונה של גוגל כרום ודפדפנים נוספים להוציא משימוש את הקוקיז (cookies) המאפשרים מעקב אחרי הגולשים, חברת אאוטבריין (Outbrain) הישראלית מציגה טכנולוגיה חדשה שתאפשר למפרסמים להמשיך ולעקוב אחרי תחומי העניין של הגולשים וביצועי הקמפיינים הדיגיטליים. הכלי החדש - Engagement Bid Strategy (או EBS בקיצור) - יאפשר למפרסמים לאפיין גולשים שהתעניינו בקמפיינים שלהם גם בלי שיוכלו להשתיל אצלם קוקיז או להשתמש בקודי מעקב. הדבר עשוי לספק תשובה מסוימת לכאב הראש הגדול של המפרסמים, שהתחיל בשינוי המדיניות של אפל בעניין זיהוי משתמשי אייפון וממשיך בהגבלה הצפויה של היכולות למעקב גולשים גם בסמארטפונים מבוססי אנדרואיד וגם בדפדפנים.

בשיחה עם tech12 אומר ירון גלאי, מייסד ומנכ"ל משותף של אאוטבריין, כי הכלי החדש יפעל באתרים בהם פועלת מערכת החברה, וכי הוא מבוסס על טכנולוגיית זיהוי תחומי העניין של הגולשים מבלי לעקוב אחר זהותם האישית. "EBS תוכנן במיוחד כדי לעזור למשווקים להניע ביצועי קמפיינים בעולם ללא קוקיז", אומר גלאי". לדברי החברה הכלי כבר משמש מפרסמים, ובישראל משתמשים בו בין השאר חברת מטרנה וחברת התרופות כצט.

הטכנולוגיה משלבת בין נתוני למידת מכונה של אאוטבריין על בסיס העדפות הגולשים ונתוני התנהגות הגולשים במערכת האנליטיקס של המפרסם כדי לבצע אופטימיזציה של הצעות ה-CPC

הטכנולוגיה החדשה משלבת בין נתוני למידת מכונה של אאוטבריין על בסיס העדפות הגולשים, ובין נתוני התנהגות הגולשים במערכת האנליטיקס של אתר המפרסם. התוצאה היא אופטימיזציה של הקמפיין ושל הצעות מחיר ה-CPC (ה-cost-per-click). באאוטבריין מדגישים כי המערכת אינה עוקבת אחר נתונים אישיים של הגולשים אלא בונה מדדי תשומת לב (attention metrics) וכוונות (user intent). מדובר בבניית קטגוריות של גולשים לפי תחומי העניין שלהם וטרגוט מודעות לקטגוריות אלה, מבלי שזהות כל אדם בקטגוריה נחשפת.

ירון גלאי ודיוויד קוסטמן מאאוטבריין (צילום: נועם גלאי)
מנכ"לי אאוטבריין ירון גלאי ודיוויד קוסטמן. "הכלי תוכנן לסייע למשווקים בעולם ללא קוקיז" | צילום: נועם גלאי

כלי הפרסום של אאוטבריין מופיע בתחתית הדפים של אתרי חדשות ומשתמש בקוקיז כדי לעקוב אחר תחומי העניין של הגולשים, מבלי שאלו נדרשים להזדהות אישית. הקוקיז מאפשרים להכיר את העדפות הגולשים באופן מתמשך, בכל כניסה שלהם לאתר. לדברי גלאי, הקוקיז שבהם משתמש אאוטבריין הם מסוג first party שימשיכו להיות בשימוש גם בעתיד, בעוד שקוקיז third party – אלו שבהם משתמשים המפרסמים - יצאו משימוש.

אאוטבריין היא אחת מפלטפורמת המלצות התוכן הבולטות בעולם, לצדה של טאבולה, גם היא חברה ישראלית. מערכת אאוטבריין פועלת ביותר מ-7,000 אתרי תוכן בעולם, בהם גם אתרי קבוצת קשת שאליהם משתייך tech12. אאוטבריין נסחרת בנאסד"ק מאז יולי 2021.