ועידת האקלים בשארם א' שייח (צילום: המשרד להנת הסביבה, יחצ)
ועידת האקלים. חשיבות דרמטית מבחינתנו | צילום: המשרד להנת הסביבה, יחצ

היום תפתח ועידת האקלים הבינלאומי בשארם א-שייח, Cop27, בנוכחות 120 ראשי מדינות. בוועידה יהיו 3 משלחות ישראליות, הראשונה משלחת לאומית בהובלת נשיא המדינה יצחק הרצוג; השנייה משלחת של תעשייה מסורתית בהובלת התאחדות התעשיינים, משרד החוץ ומכון היצוא, והשלישית משלחת "חדשנות" בהשתתפות PLANTech (מלכ"ר בתחום), ורשות החדשנות.

במשלחת החדשנות משתתפים שורה של סטארט אפים ישראלים שמתמודדים עם אתגרי האקלים מזוויות שונות: UBQ, שממחזרת פסולת ביתית לא ממויינת; אלף פארמס בתחום הבשר המתורבת, Beewise בתחום האבקת הפרחים, H2Pro בתחום הפקת מימן ירוק ועוד. משלחת החדשנות יש לציין, נסעה לוועידה באוטובוס מישראל ולא בטיסה, כדי לחסוך פליטות.

במשלחת משתתפים גם משקיעים ישראלים בתחומים הרלוונטים, אחד מהם הוא אופיר גומא מנכ"ל קרן קפיטל נייצ'ר (הון הטבע). "עכשיו תור האקלים", אומר גומא בשיחה משארם עם tech12. "אנחנו רואים יותר חברות, יותר יזמים, יותר טכנולוגיות ויותר כספים מוקצים לנושא".

אופיר גומא (צילום: יחצ)
אופיר גומא. "לא נוביל את העולם בשום דבר אחר, מלבד חדשנות ויזמות טכנולוגית" | צילום: יחצ

ואכן, ישנו זינוק במספר מיזמי האקלים בישראל בשנים האחרונות, באופן בולט לעין בתחום הפודטק. "הוועידה הנוכחית מתקיימת בשארם א-שייח והוועידה הבאה בדובאי ואני חושב שיש לזה חשיבות דרמטית מבחינתנו, והזדמנות מצידנו To reach out לשותפים האזוריים, מדינות המפרץ, אבל גם מדינות צפון אפריקה ואירופה. וזאת על מנת ליצור שיתוף פעולה על בסיס היכולות הטכנולוגיות שלנו והחוזקות שלהם: משאבים, ראייה לטווח ארוך והיכולת לעשות התקנות בקנה מידה גדול".

גומא גם מגן על הוועידה מול הביקורת הציבורית על עצם הנחיצות שלה: "לא נוביל את העולם בשום דבר אחר, מלבד חדשנות ויזמות טכנולוגית. אחר כך יבואו השותפים הבינלאומיים שיש להם כסף וצורך אבל הם צריכים חדשנות. כאן זה המקום לעשות את החיבורים האלו ושכל אחד יביא לשולחן מה שהוא טוב בו, וכך נוכל להרחיב את האימפקט של הפתרונות".

אוטובוס בועידת האקלים  (צילום: יחצ)
אוטובוס. האוטובוס בו נסעו חברי משלחת החדשנות כדי לחסוך פליטות | צילום: יחצ

קפיטל נייצ'ר היא קרן הון סיכון שפועלת כבר 10 שנים בתחום הקליימט עם כ-15 חברות פורטפוליו מארבע קטגוריות: אנרגיה, תחבורה, כלכלה מעגלית וטכנולוגיות בנייה (קון-טק). בין בעלי המניות שלה גם אלביט, רפאל, רציו ואחרות. "אנחנו משקיעים בחרות צעירות, פורצות דרך, וזה דורש לקיחת סיכונים", הוא אומר. בניגוד לתחום התוכנה, התחומים האלו מצריכים לרוב חומרה, לעיתים פסי ייצור, הם כפופים לרגולציה, ולכן הסיכון בהשקעות האלו גבוה יותר וארוך טווח יותר.

על ההזדמנות באקלים-טק מסביר גומא דרך דוגמה של חברת פורטפוליו שלו שמציגה בכנס: "חברה כמו טראקנט, שנסחרת מתל אביב, מייצרת מרקטפלייס בין חברות תחבורה ולוגיסטיקה לבין משלחי מטענים כדי שמשאית לא תיסע ריקה. כידוע, 30% מהפליטות בעולם מקורן בתחבורה. החברה מספקת ללקוחות גם מערכת לניטור ודיווח פליטות מזהמים".