פאנל איקומרס (צילום:  שאולי לנדנר , יחצ)
מימין: ניר סבתו, פיונה דרמון, מיכאל ריטבלט, ארג'ון בהטיה, ענת שקד, אילאיל בן צור | צילום: שאולי לנדנר , יחצ

"במשך שנים ארוכות ראינו מותגים שנולדו באופליין עוברים לאונליין, בהצלחה כזו או אחרת. אבל בשנים האחרונות אנחנו רואים גם את התנועה ההפוכה - ומותגים שנולדו באונליין חוצים את הקווים לעולם הפיזי - ולעיתים בהצלחה מסחררת. בעיני זו תופעה מרתקת", פתח ניר סבתו, משקיע ב-Entrée Capital ומנחה הפודקאסט "התמונה הגדולה", את הפאנל העוסק במסחר מקוון בכנס Journey של EY בשיתוף tech12.

ארג'ון בהטיה מבנק השקעות וויליאם בלייר הסכים עם סבתו: "שופיפיי חשבו שהמגפה תיתן להם זינוק ל-5 שנים, ל-10 שנים -  והם התכוננו והשקיעו לקראת הצמיחה הזו, הם גייסו אנשים. לאחרונה הם הבינו שהשוק חוזר לכיון של לפני המגפה, והם צריכים פחות להתמקד בצמיחה בכל מחיר. אנחנו רואים שהגישה הזו נעלמת, כולם צריכים להתמקד ביוניט אקונומיקס. השנתיים האחרונות היו קיצוניות לשני הכיוונים, ואנחנו רואים סוג של חזרה לשגרה. זה לא רק באיקומרס", סיכם.

“מתחילת השנה אנחנו רואים היפוך מגמה ברכישות בכל העולם", הוסיף מיכאל רייטבלט, מנכ"ל ומייסד משותף של Forter. "אחרי שנתיים של הייתה עליה של מעל ל-40% ברכישת מוצרים מוחשיים, בעיקר לבית, היום יש נפילה של כמעט 20% במוצרים ויותר מהכפלה של ההוצאה על חוויות - טיסות לחו״ל, הופעות ואירועי ספורט". לדבריו, הלקוחות לא חושבים במונחים של אפיקי הפצה, ומצפים לקבל את אותה החוויה האישית מכל מקום. "אנחנו רואים שסוחרים ומותגים כאחד מבצעים עכשיו את תהליך החיבור בין האתר והאפליקציה לבין החנויות ששם את החוויה של הלקוח במרכז".

ענת שקד, המייסדת והמנכ"לית של נקסייט, הסכימה עם רייטבלט שהחוויה היום משולבת, והחשיבות היא למסע לקוח שוטף ונטול חיכוך. "אם לפני 10 שנים הדיפרנציאציה הייתה חנויות פיזיות לעומת חנויות מקוונות, ולפני 5 שנים חנות מקוונת היתה פסגת האי-קומרס, היום מה שנדרש זה שילוב בין העולם הפיזי לדיגיטלי, שמייצר את חווית הלקוח החלקה והטובה ביותר".

פיונה דרמון מ-JVP לקחה את האמירה הזו צעד קדימה, כשאמרה כי כבר לא נכון להסתכל תחום האי-קומרס כתחום עצמאי. "זה כבר לא אי-קומרס, זה מולטי קומרס", אמרה. "הכול מתחיל היום מהמשפיענים, שהופכים לקולות של המותגים והמותג של עצמם. עליבאבא הוא מהחדשניים בתחום, כי הם הבינו שהלקוח רוצה לתקשר עם המותג גם בעולם האמיתי. המשפיענים הם אנשים שאני מכבדת, עוקבת אחרי ההמלצות שלהם -  ואחרי זה מחפשת את המוצרים שהמליצו עליהם, בפלטפורמות אחרות. זו גישת מולטי פלטפורמות. אין יותר איקומרס, זה הכול על הרבה ערוצים שעוקבים אחריך. זה מפחיד, אבל מקבלים חוויה שיותר מתאימה לך באופן אישי". 

השיח בקרב הפאנל היה על ההזדמנויות הגלובליות בתחום, אך נתונים בלעדיים שהגיעו ל-tech12 עבור הפאנל מ-Start-up Nation Central ונחשפו היום בכנס, הראו את הפער המשמעותי בין ההזדמנות - למימוש. בישראל יש כיום 487 חברות איקומרס, שגייסו מאז 2014 במצטבר 4.2 מיליארד דולר ב-449 סיבובים. זאת לעומת 470 חברות סייבר ישראליות - מספר כמעט זהה - שגייסו 17.7 מיליארד דולר ב-722 סיבובים. הפער ברור לכל.

אילאיל בן צור, העורכת הראשית של tech12, שהציגה את הנתונים בכנס הוסיפה: "השנה שעברה באמת הייתה שנת שיא וחברות הסייבר גייסו למעלה מ-7 מיליארד דולר, בעוד שחברות סקטור האי-קומרס גייסו למעלה מ-1.5 מיליארד דולר, פי 2.5 משנת השיא ב-2020, אז גויסו 600 מיליון דולר. אבל עדיין אנחנו לא רואים בארץ את הצמיחה שהתרחשה בשוק הזה בעולם בתקופת הקורונה. השאלה היא האם האקוסיסטם הישראלי יכול לצמוח גם בתחום המסחר המקוון, ששונה מאוד מהקומפרט זון הישראלי".

על כך השיב הפאנל שהמקום שבו התעשיה הישראלית יכולה לשגשג הוא בפיתוח טכנולוגיות תומכות מסחר מקוון - ראיה ממוחשבת, ניהול ביג דאטה, אבטחה, פינטק ועוד.